yvonne-en-dennis.reismee.nl

Laatste dagje en Singapore

Donderdag 10 Oktober

Na enig uitslapen gaan we de allerlaatste dag van de vakantie in en Singapore verkennen, wat een beetje dubbel voelt want we zijn in deze stad immers ook gestart. Het is 32 graden en een luchtvochtigheid van 95% wat het weer enorm vies maakt, maar we gaan de Gardens by the Bay bewonderen en dat is een grote botanische tuin met een skywalk tussen nepbomen, ook is er een nevelwoud in een kas en de flowerdome vol met bloemen. Na uren rond lopen en vol bewondering dit prachtig stukje Singapore bewondert te hebben lopen we richting het Raffles hotel waar we een beter kijkje willen nemen. Dan zijn we door het vele lopen eigenlijk niet meer vooruit te branden en gaan we alleen S’avonds de lichtshow nog bij Marina Bay Sands bewonderen tot 20:30 uur en dan moeten we toch echt richting het vliegveld.

Daar hebben we nog enige tijd om Jewel te bewonderen, dat is een winkelcentrum met een enorme waterval in het midden en boven lijkt het op een aangelegde Jungle.

We lopen richting de gate en dat was onze fantastisch reis, nu is het echt over wat ontzettend balen is maar ja aan al het goede komt een eind.

Vrijdag 11 oktober

Vanmorgen vroeg aangekomen op Schiphol airport en na een zeer goede rustige vlucht, 4 films en vliegtijd van 13 uur. Het zit er helaas weer op maar denk met een glimlach terug aan alles wat we hebben gezien en meegemaakt.

We hebben immers 38.836 km over de aarde heen gereisd in 43 dagen, waarvan 4100 km zelf gereden met de camper door Australië, 7 x gevlogen waarvan in totaal 45 uur en als ik de app moet geloven hebben we ongeveer 600 km gelopen en mijn wandelschoenen heb ik dus achter moeten laten in het hotel in Singapore. Ook hebben we de duurste vakantie ooit gemaakt want Australië is niet goedkoop, maar dubbel en dwars waard.

We hebben vele hoogtepunten en wat we zeker niet snel zullen vergeten:

-Kakadu de uitgestrektheid van de outback, wat een bizar mooie afgelegen natuur;

-Vlucht over Whitsundays en Great Barrièr Reef;

-Whitsundays;

-Cape Tribulation, het oudste oerbos ter wereld;

-Snorkelen in the Great Barrier Reef;

-met een zoutwaterkrokodil gezwommen in een kooi;

-Atherthon Tablelands met zijn heuvels en watervallen;

-De Great Ocean Road;

-Ontmoeting met mijn familie in Redland Bay;

-Het verblijven in het beachhouse aan the great Ocean road en Melbourne bij Vincent en Kim en het etentje met Hylke en Linda;

-Toevallige ontmoeting van twee instagrammers naast ons op de camping, hoe toevallig;

-Kangeroes spotten met zonsopkomst bij Cape Hillsborough;

-Koala vasthouden in Brisbane;

-Sydney en Melbourne;

-De vele prachtige botanische tuinen en lookout’s;

-De ontelbare prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen;

-Het onverwacht mooie Nelson Bay;

-Walvissen spotten bij Hervey Bay;

-Paronella Park op mijn verjaardag;

-The Blue Mountains;

-Tamborine Mountain;

-Mossman Gorge;

-De super witte stranden die pijn doen aan je ogen;

-Grand Canyon trail in de Blue Mountains;

-De vele boardwalk’s die ontzettend mooi zijn qua natuur;

-en nog zoveel meer

Wat zullen we zeker niet missen:

-De Midgees (helemaal lek gestoken en na lavendel spray, insectwerende sprays, lokdoosjes, medicijnen en heel veel jeuk zullen we die op de eerste plaats niet missen)?

-De vieze camping wc’s en douches;

-De slechte wegen die bijna door heel Australië liggen;

-De blaren ;)

-De ontelbare vliegen;

-Het niet kwijt kunnen van de veel te grote camper bij uitzichtpunten;

-De veels te drukke zoo in Sydney;

-De vertraagde vlucht van Melbourne naar Singapore;

Ook hebben we wat dingen stuk gemaakt zoals:

De Gopro in the great Barrier reef vol met water laten lopen per ongeluk, de Drone laten crashen bij een waterval, wandelschoenen stuk gelopen maar buiten dat viel het allemaal wel mee.

Kortom wat een geweldig mooie reis en zoals al eerder gezegd de nummer 1 van de bucketlist heeft het 100% waar gemaakt, wat een land Australië we komen zeker nog eens terug want qua natuur en dieren is het ‘one of a kind’!

En Singapore is ook een ontzettend mooie stad, wat de reis nog completer maakte al met al een onvergetelijke reis die zoiezo in mijn hart zit gesloten.

Nu onze jetlag verwerken en aan de tijd hier wennen, Australië You’re amazing.