yvonne-en-dennis.reismee.nl

Kakadu & Litchfield Northern Terrotory Australie

Woensdag 4 september

Op naar Kakadu national park we worden om 06:30 uur opgehaald door onze gids Leigh met een enorme 4WD truck waar zo’n 18 mensen in passen.

We zijn met een oudere vrouw een keer de enige Nederlanders op tour voor rest zijn het Israëliërs, Belgen, Australiërs, een Ier, Engelse en twee Denen wat het een gevarieerd gezelschap maakt. We krijgen eerst uitleg wat we gaan doen en onze gids verteld dat we alleen onze camera, goede schoenen en drank nodig hebben deze tour dat gaat goed komen dus. Ff 3 dagen geen internet maar dat is niet zo’n probleem en zelfs wel een keertje lekker, bepaalde plekken net zoals op de camping hebben we bereik maar na zulke lange dagen is daar toch geen tijd voor.

We rijden Darwin uit naar het restaurant met de gele bogen voor een take away koffie en daarna de stad uit, nu is Darwin niet echt een mega stad maar qua oppervlakte duurt het toch ff voor we eruit rijden. De natuur wordt echt zoals je je Australië voor stelt brede wegen, rood zand, gele verkeersborden, allerlei gekke planten, rondspringende wallabies (Kangaroos hebben ze niet in Noord-Australië) en ander gespuis zoals de meest bizarre vogels, vliegende honden etc.

Na twee uur rijden stoppen we bij een verlaten soort bar waar we kunnen plassen en wat beesten kunnen bekijken, zoals een zoutwaterkrokodil, vliegende honden, walliebies etc. We krijgen uitleg over de omgeving en rijden een paar km verderop om met een boot de ‘Mary river wetlands’ te bevaren, dit is de rivier met de grootste krokodillen populatie ter wereld en lijkt op de Everglades in Amerika maar dan weer andere beesten. Het begint al gelijk prachtig met enorme paarse bloemen en waterlelies, vogels, Zoutwaterkrokodillen, eenden etc.

Wat een bizarre natuur, het zonnetje schijnt volop en de roze lelies schitteren ons tegemoet hier en daar ligt er een enorme krokodil van een paar meter te zonnen.

Deze boottocht duurt bijna twee uur en daarna varen we terug om een lunch te gaan eten bij de plek waar we hiervoor waren, een soort wegrestaurant met een camping en veel dieren waar we uitleg krijgen van onze gids over de enorme omvang die Kakadu NP rijk is. Het is het energrootste nationaal park ter wereld, enorm dus en wij gaan in drie dagen maar een klein stukje bekijken.

Na een wrap als lunch (niet de allerbeste lunch maar het vult) met wat rode bietjes en een blikje tonijn en zelf gekochte Corona’s gaan we richting Ubirr naast Arnhem land waar we 4000 jaar oude Aboriginal tekeningen in de rotsen zien en daarna de stenen omhoog klimmen waar we een ontzettend bizar mooi uitzicht over de grasvlakte met tropische vegetatie zien. De zonsondergang is bijna en we zijn met ons eigen groepje hier, op het moment dat we besluiten te gaan komt er een hele bus mensen wat de boel wel een beetje bederft. Maar prima wij gaan toch weg en op naar de camping, wat de gids nog niet verteld had dat het nog eens twee uur rijden in het donker met een bumpy was. Helaas zitten wij achterin de bus en helaas word ik nog steeds na 39 jaar wagenziek en de kots staat toch halverwege mijn strot, Pff dat was close of ik had al mijn twee wraps en 1 toetje wat ik op had die dag uitgekotst zo over die Israëliër voor mij heen. We waren eindelijk bij het kamp wat een helse rit was dat, onderweg zag de gids (die fanatiek slangen fan is) een Black king snake. We reden bijna over deze enorm giftige slang heen en de gids sprong eruit om te kijken of dit wel de slang is die hij zo vet vindt. Het was de grootste Black king die hij ooit gezien had, dus dat wil wel wat zeggen. Gelukkig zaten we in de bus en kon de slang mooi wegglijden de bush in.

Eenmaal bij het kamp was het inmiddels als 20:30 uur S’avonds en toen moesten we nog gaan eten en alles zelf klaarmaken, tent klaarmaken voor de nacht in het pikkedonker en wat rijst met bonen en kip eten bij het kampvuur.

Rond 23:45 zijn we gaan slapen want het was best een gezellige avond zo met een Corona bij het kampvuur.

Dag 2 (5-9-2019)

We waren rond 06:00 uur opgestaan (na ja ik had voor de verandering weer niet geslapen) omdat we naar Jim Jim Falls wilden gaan en als eerste daar zijn, na een snelle opfrisbeurt en een ontbijt van een toast en een lauwe bak thee gaan we met de 4WD truck richting Jim Jim Falls via een off-Road weg. Nu zit ik samen met Dennis voorin en kunnen we buiten dat ik nu niet misselijk word goed alles zien, de smalle bumpy rode zandwegen met half afgelikte bush en groene planten ertussen ziet er onrealistisch uit maar wel vet!

Na ongeveer een half uur schudden komen we aan bij de parkeerplaats midden in de ‘middle of nowhere’ van Jim Jim Falls. Je zou denken het moet druk zijn maar er is niemand, geen sterveling te bekennen. We gaan klauterend een uur lang over enorme rotsblokken naar de droog staande Jim Jim Falls. De oudere Nederlandse vrouw die bij ons is lukt het amper om over de stenen heen te lopen en ik help haar de hele weg zowel heen als terug. Na een uur klauteren, zweten en een liter water weg gedronken te hebben komen we bij een Krok vrije zwemplek. Een bounty wit strand, kliffen 150 meter hoge kliffen, groen doorzichtig water en tropische planten weet niet wat ik zie maar echt weer de overtreffende trap. In het natte seizoen van november t/m maart kun je hier ook niet komen in deze regio en is hier ook een enorme waterval. Nu was er niets maar even prachtig. Na een uur hier gezwommen en rondgelopen te hebben klauteren we onze weg terug naar de parkeerplaats.

Onderweg weet de gids nog wel een mooie kroko loze kreek waar we kunnen zwemmen en wederom een prachtig stukje natuur. Hierna vervolgen we onze weg en rijden we richting Litchfield waar we na een zonsondergang met een biertje richting de camping gaan, hier komen we ook net niet in het licht aan.

We hebben een redelijke tent met een bed en matras dus vannacht moet het wel lukken om te slapen hoop ik.

Eerst gaan we de wc ontdekken waar een enorme spin zo van mij weg loopt, gelukkig ben ik niet bang van spinnen maar hier in Down Under weet je gewoon niet of ze wel of niet giftig zijn. Na dit avontuur lopen we richting de keuken om te gelopen met eten voorbereiden voor de groep en ineens staat er een Shetland Pony in de keuken die heel graag wat eten wilt. Dit heb ik nog nooit meegemaakt dat er een paard in de keuken staat, daarna steelt ‘Donkey’ (zo noem ik hem) een heel brood en loopt er zo mee naar buiten. Leigh pakt het van hem af en Donkey staat heel zielig naar de Chico te kijken waar het afgepakte brood in zit. Het krioelt op deze camping van de dieren, zo zitten er in de wasbak van de keuken 3 kakkerlakken.

Na gezellig eten, een paar biertjes gaat iedereen rond 23:00 uur slapen.

Leigh verteld ons dat we vroeg op moeten staan want om 06:00 uur heb je de sunrise en veel dieren en dat moet spectaculair zijn dus ik zet mijn wekker vroeg.

Vrijdag 6-9-2019 Litchfield

Na een zeer goede nachtrust word ik door mijn wekker gewekt en gelijk uit bed om de vele dieren te spotten die de camping rijk is. En inderdaad de zonsopkomst is alle mooie warme kleuren die je maar kan wensen en we kijken uit over een soort Australische ranch, er springen wallabies voor onze neus. Paarden, een stier en donkey zijn er ook plus alle gekke vogels en prachtige veel te grote vijg bomen. Dit loont om vroeg op te staan en vandaag staat Litchfield op het programma. We starten om half 8 na het toast ontbijt met lauwe thee bij termieten heuvels die ook aan de camping grenzen. We krijgen uitleg over de termieten heuvels en daarna gaan we richting ‘The Buley Rockhole’ in Litchfield park, dit prachtig natuur fenomeen bestaat uit verschillende zwempoelen (zonder krokodillen) met rode rotsen eromheen is alles afgebrand met opzet om zo grote bushfires te voorkomen.

Het ziet er onrealistisch uit omdat er nog gedeeltes roken en wat planten gewoon groen zijn en sommige wat dor, heel apart in ieder geval. We rijden ook steeds door de brandende bossen heen wat het steeds bizarder maakt. Na the Buley rockhole gaan we naar Florence Falls twee hele hoge watervallen vanwaar je beneden kunt zwemmen maar eerst een half uur naar beneden moet lopen. Dit is allemaal voor toeristen opgezet en met een trap kun je naar beneden dat was in Kakadu wel wat andere koek. Maar hier waren best veel mensen en in Kakadu niemand wat het voor mij specialer maakt. Na deze waterval weer naar een andere waterval en dit was de alles aller mooiste die we ooit gezien hadden, Pff wat een natuur pracht rode hoge kliffen, meerdere watervallen, tropische bossen eromheen en lekker warm water om in te zwemmen. Niet normaal nog nooit zo’n zwemplek gezien en na het zwemmen gaan we eromheen verkennen en dat is een soort moeras regenwoud met allerlei gekke planten en moeras. Daarna is het tijd om weer terug te gaan naar Darwin en het is enorm snel gegaan de tijd, we spreken af met iedereen om S’avonds wat bij Monssoon (achter ons hotel dus dat is makkelijk) iets te gaan eten en drinken.

Helaas snel voorbij gegaan iets om nooit te vergeten wat een geweldige natuur en groep!

Jacolien

Wat leuk om alles zo te lezen.. klinkt als een fantastische reis! Veel plezier nog! :-))) XX