yvonne-en-dennis.reismee.nl

Darwin de eerste dagen Australie

Maandag 2 september, Darwin Australië

Na een goede vlucht met Jetstar, waar we alleen maar slechte reviews over de maatschappij lazen komen we om 05:15 uur aan in Darwin. Omdat we allebei weer niet geslapen hebben met deze nachtvlucht besluiten we een taxi te nemen, hoppa al gelijk $34 voor 15 minuten met de taxi “welcome to Australia”.

Om 05:55 uur staan we voor ons hotel midden in Darwin centrum met een gesloten deur. Maar binnen vijf minuten komt de medewerkster om ons te helpen en ze heeft gelijk een kamer voor ons op de bovenste verdieping. Wat fijn na 4 dagen reizen en iets van 4,5 uur slaap hebben we het best nodig. We slapen net zo lang tot we wakker worden en dat is 6,5 uur later, niet heel lang maar precies genoeg om de rest van de dag heel Darwin te verkennen. Het is een klein stadje of groot dorp hoe je het ook wil noemen met een hoog cowboy gehalte, binnen no time zijn we het centrum uitgelopen en gaan we ergens wat eten en hebben gelijk een mooie kangaroo cowboy hoed gescoord gemaakt door Aboriginals.

Gelijk weer wat geld armer besluiten we eind van de middag naar Mindl beach te lopen voor de zonsondergang, het strand hebben we nooit gevonden maar de Sunset wel en die was prachtig.

Dinsdag 3 september, Darwin

Ik wordt zoals gewoonlijk weer wakker om 03:45 uur Pff, last van een jetlag denk ik of ben gelijk wakker omdat we besloten hebben om met een zoetwaterkrokodil te gaan duiken. Eerst S’morgens ff een ontbijt gescoord bij de supermarkt en daarna richting de ‘Crocosauruscove’ om te kijken of er nog een plaatsje vij was om te duiken met een Salty. En ja hoor het kan, Pff mijn zenuwen beginnen wel op te spelen nu zoiets heb ik nog nooit gedaan en je gaat dan in een soort van zwembad in een stevig plastic doorzichtige kooi met een zoutwaterkrokodil. Ook de entree van het park is inbegrepen dus mogen we een slang vasthouden, baby krokodil en een baardmangaan en verschillende reptielen vnl. Slangen en krokodillen bekijken.

Na een rondje gemaakt te hebben en het een en ander gezien te hebben mogen we een baby krokodil vasthouden, het beestje al wel 1,5 jaar oud voelt koud aan en een beetje plastic weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.

Na twee uren rondlopen en kijken hoe andere mensen in de kroko kooi gaan besluiten we naar het gele bogen restaurant te gaan voor een lunch. Hadden we beter niet moeten doen want het smaakte nergens naar maar goed, tussendoor ook nog even op de foto gegaan met twee agenten op een segway.

De aboriginals die we in Darwin zien zijn best apart en volgens mij ook allemaal zwervers, meeste lopen ook met een winkelwagen met hun huisraad erin. Ze schreeuwen naar elkaar en naar andere mensen, ze zien er vies uit en volgens mij zitten ze of aan de drugs of drank maar ze zien er in ieder geval belabberd uit.

Nu horen we van verschillende mensen dat de problemen erg groot zijn met de oorspronkelijke inwoners van Australië, dus beter uit de buurt blijven van deze aboriginals. Na al onze moed verzameld, zwemkleding aan en de grootste zoutwaterkrokodil uitgezocht hebben om mee te zwemmen lopen we bibberend naar de kooi. De salty heet Axel weegt 900 kg is 5.1 meter lang en rond de 55 jaar oud, wat een bakbeest heb nog nooit zo’n grote krokodil gezien en nu gaan we oog in oog met alleen een stuk plastic ertussen met Axel zwemmen. Pff best heftig waar zijn we aan begonnen, we stappen via een ladder de kooi in en worden met een takel het water ingelaten. Er zitten gaten en onderin een net zodat er water in loopt. Dit is bizar en eng tegelijk en wat een enorm groot beest die ons in 1 hap kan verslinden, de bek en kop van dit wezen zijn de grootste die we ooit gezien hebben op 10 cm afstand van ons. De verzorgers gaan Axel nog even lekker voeren met stukken kip om hem gek te maken en de kaken van dit monster klappen zo hard dat de hele kooi trilt. Pff te heftig gewoon na een half uur zwemmen en dit bakbeest bewonderd te hebben vanuit onze kooi mogen we eruit.

Wat een belevenis en we zullen dit niet snel meer vergeten. Hierna gaan we ons klaar stomen voor de outback ervaring van morgen en even de krokodillen uitwerpselen van ons afspoelen.