yvonne-en-dennis.reismee.nl

Singapore

Eindelijk is het zover na zeker 15 jaar wachten gaat het dan toch eindelijk gebeuren, we gaan naar Australië en niet zomaar we gaan 6 weken erdoorheen reizen van het noorden naar het zuiden en plakken Singapore er gelijk aan vast.

Na maanden aftellen is donderdag mijn laatste werkdag en vrijdag moeten we nog best veel regelen voordat we naar Schiphol vertrekken.

Dennis zijn vader wil ons heel lief naar Schiphol brengen maar na 10 minuten staan we al vast in de haven, en op de filemelder van de ANWB ziet het er al niet veel beter uit richting Schiphol en we besluiten toch maar de trein te nemen bij Barendrecht.

En binnen een uur staan we op Schiphol, verder gaat alles zoals altijd vanzelf sprekend en gaan we wat biertjes drinken zodat Dennis wat meer moed krijgt om te vliegen. De vlucht gaat op tijd en met een best rustige vlucht, 3 films en 13 uur later komen we aan op Changi airport in Singapore. Nu het hotel nog vinden maar eerst eventjes naar buiten waar er een soort warme föhn blaast met 98% luchtvochtigheid, lekker klef dus en we voelen ons al vliegtuigfris met onze warme donkere kleding aan?. Met onze koffers en gare hoofd nemen we in de kelder eerst de skytrain naar de andere terminal vanwaar we de metro nemen (wat op de kaart maar een kleine 3 haltes leek, maar in werkelijkheid best lang duurt) naar ons hotel op Nicoll Highway. Na wat roltrappen, liften, in en uit de metro met de bagage en een aantal haltes verder komen we aan bij Nicoll Highway nu het hotel nog vinden.

Binnen 5 minuten helemaal bezweet staan we bij de receptie van het hotel.

Eerst wilden we nog gaan slapen hadden we bedacht in het vliegtuig om onze gaarheid wat minder te maken, maar nu zijn we zo benieuwd naar Singapore dat we ons opfrissen, zomerkleding aan en gelijk naar Haji Lane lopen wat vlakbij ons hotel zit.

Haji Lane is de straat in Singapore met de meeste streetart, maar ook hele gezellige restaurants, bars en de straten van boven tot onder met grafitti beklad zijn.

Zoals ik de angst verhalen altijd las en hoorde over Singapore van: Gooi niets op straat, geen Graffiti, niet eten en drinken op straat is mij geheel onduidelijk?? Ik zie hier alleen maar vuil op straat, graffiti in overvloed (bij Haji Lane en de omliggende straten) mensen roken wel bij de geplaatste asbakken en eten en drinkende mensen.

Dit beeld wat ik van Singapore had was in een klap verdwenen, al moet ik zeggen dat de straten rondom Marina Bay aardig schoon zijn.

Na wat rondbazuinen bij Haji Lane en daarna richting Marina Bay (te voet) komen we langs het Raffles hotel. Dit hotel valt gelijk op, prachtige bouwstijl, hele mooie oase van planten eromheen, wit en met tulband portiers of hoe je ze ook noemt die de duurste auto’s die je ooit gezien hebt parkeren. We blijven er even naar staan kijken want het zou zo een filmset kunnen zijn, prachtig zeg.

Daarna slenteren we door, want de moeheid begint aardig toe te slaan na bijna 30 uur wakker, 13 uur vliegen, 4 uur extra reizen en 6 uur later met 32 graden is het toch best wel bedtijd. Maar we geven niet op, laten ons niet kennen en waggelen hardnekkig door richting Marina Bay waar we totaal de weg niet kennen, geen internet dus ook geen Google maps (wat moet je nu tegenwoordig nog zonder internet) pakken we ouderwets de landkaart en zitten op de goede richting.

Maar na nog bijna een uur lopen geven we het allebei op, eigenlijk moeten we ook nog eten maar een zak chips en een water van de seven 11 volstaat op dit moment ff prima. We besluiten richting hotel te gaan want we kunnen geen boe of bah meer zeggen Haha, we worden oud ;)

Zaterdagnacht word ik om 02:00 uur wakker en lig daarna nog 2 uur naar het plafond te staren want eigenlijk heb ik al 4,5 uur geslapen en is het begin avond in Nederland. Moet dus nog ff wennen aan het tijdsverschil gelukkig val ik weer in slaap, maar om 6 uur zitten we fris en fruitig aan het ontbijt als eerste van het hele hotel. Wel chill want het ontbijt is best goed te doen, dus besluiten we om half 7 s’ochtends maar de hort op te gaan en de stad te gaan verkennen nu het nog maar 27 graden is. Het is lekker rustig op straat en kunnen wat mooie foto’s maken zo zonder mensen, dit is het fijne van vroeg uit de veren. Nu is de missie wel gelukt binnen een uur zijn we bij Marina Bay (wel met de handige metro dit keer) waar we de vette skyline waar Singapore zo bekent om is met eigen ogen zien en besluiten rond te lopen zodat we net als alle joggers en snelwandelaars van 80+ het rondje snel hebben gelopen en alles hebben gezien. Nu gaan we het van bovenaf bekijken en gaan bovenop het Marina Bay Sands hotel (wat overigens wel $17 p.p. Kost) waar we een beetje heiig maar mooi uitzicht hebben over de stad, de haven en Gardens by the Bay en misschien ook mijn werk Wilmar aan de overkant van het water maar daar kijk ik liever niet naar op vakantie ;)

Er liggen honderden schepen wat er echt heel veel zijn, bijna nog meer als wat je in Rotterdam ziet liggen in de haven.

Na een uur zweten op het dak met mooi uitzicht besluiten we naar het hotel terug te keren en uit te checken. Na het uitchecken besluiten we nu eens richting Chinatown, Little India en Circulair Quay te gaan. Wat een leuke wijkjes met tempels, hoge Frans uitziende huizen in kleurtjes en overal liggen waterwegen doorheen en mooie parken met tropische vegetatie echt heel erg mooi. Hier is alles wel brandschoon en er staan ook al wat omheiningen voor de Formule 1 die hier over 3 weken plaatsvindt.

Na uren lopen, rondkijken en slenteren besluiten we via de merlion (de leeuw die symbool staat voor Singapore) richting hotel te gaan en wat uit te rusten in de airco.

We hebben best al veel gezien en zijn best gaar dus een mooie kans op uit te rusten in de lobby van het hotel. Om 19:30 uur laten we de receptioniste een grab bellen(Dat is een soort Singaporese Uber) om ons naar het vliegveld te brengen voor onze tweede vlucht en naar het land aan de andere kant van de wereld “Down Under”.

Jacolien

Super leuk weer om te lezen dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben! Op de terugweg ook even een Singapore Sling drinken in de bar van Raffles Hotel.. leuk om even te kijken en doorheen te lopen en je mag de dopjes van de pinda's op de grond gooien.. aanrader! :))))

yvonne de Bondt

Hey dinnie, dat gaan we zeker doen als we nog een beetje tijd over hebben ?
We hebben het zeker naar ons zin, nu in Port Macquerie morgen naar Barrington NP.
Zo benieuwd weer alles is zo prachtig mooi hier ???
Liefs ?