yvonne-en-dennis.reismee.nl

Ananuri, Gudauri, Kazbegi, Gergeti Trinity kerk& Rooms hotel

Na een gebroken nachtje slapen, moeten we afscheid nemen van ons primitief slaapplekje hetgeen wat ik absoluut niet betreur. Ons bed met veren in de rug en aan de overkant een kroeg met motorrijders die tot vroeg in de ochtend feestend bier drinken en daarna scheurend wegrijden zal ik zeker niet missen. Ook het ontbijt zal ik niet missen dat hadden na de eerste ochtend al besloten om die niet meer te nuttigen. Het ei wat we wilden eten was denk ik 3 minuten gekookt en zo zacht als een slush puppy. De toast was net een schoenzool, alleen de jam ging wel maar na deze eerste ochtend zijn we maar ontbijtje in het centrum gaan scoren voor een paar centen. De jongen van het hotel gevraagd of hij een taxi kon bellen en die stond netjes op tijd voor de deur voor maar 5 lari (dat is omgerekend €1,60 gedeelt door twee) konden we onze koffers eventjes droppen bij Envoy tours. Eerste even ontbijten bij onze vaste stek en daarna met de tour mee naar een super mooi uitzicht punt Zhinvali genaamd wat een enorm waterreservoir is. Hier maken we alleen een snelle stop en dan weer door naar het volgende en dat is een druk bezochte kerk ‘Ananuri’, vernoemd naar Ana en Nuri met wederom op een prachtige plek. We dwalen wat in de tuin en in het fort kun je naar boven klimmen met een beetje uitzicht want de muur is te hoog dus door de schietgaten kijken. Na Ananuri rijden we via de Georgia Militairy Highway richting Gudauri waar we onderweg de meest spectaculaire landschappen zien. Van besneeuwde bergtoppen, tot gletsjers, ravijnen, smalle wegen echt ontzettend mooi. We maken als eerste een stop bij een soort overhangend balkon waar we in de sneeuw en blauwe lucht echt een waanzinnig uitzicht hebben in een vallei. Het balkon zoals het wordt genoemd staat op een erg grootte hoogte en je hebt hier dan ook een spectaculair uitzicht waar je u tegen zegt. Het is enorm koud zo’n -2 graden en uitkijken want overal liggen grote stukken ijs waar ik al meerdere mensen zie uitglijden. Na ongeveer een drie kwartier lopen we naar beneden door de sneeuw naar de bus om te vertrekken naar de Tsminda Gergeti kerk bovenop een berg waar we heen gaan met een 4WD omdat met de gewone bus niet gaat. We stappen met z’n allen over in de 4WD’s en rijden de smalle kronkelende bergwegen omhoog, het is best een gevaarlijke smalle weg met vallende rotsblokken. Na ongeveer 20 minuten komen we aan bij de kerk, wat is die prachtig gelegen als hoogste van heel Georgie . Door de sneeuw hiken we er naar toe en de uitzichten zijn weer fenomenaal, kan niet anders zeggen wat een natuurpracht! Georgie heeft mij echt overtroffen in zoveel dingen al, onvergetelijk deze reis. Na vrijwillig en met plezier kou lijden gaan we na een half uur de berg weer af om bij een lokale familie ons buikje weer vol eten. Het grappig is dat ze in Georgie om elk dingen toasten met sterke drank, bijvoorbeeld om te toasten op elkaar of je man, vrouw of hoe de dag was. Ze verzinnen voor elk ding een toast om maar te kunnen drinken, nou ben ik niet echt een drinker en het sterke drankje wat het ook mag zijn krijg ik niet weg. Jeetje wat een bocht, maar uit beleefdheid proost ik mee en drink ik het maar op. Na dit gezellige etentje worden jacolien en ik afgezet bij een van de mooiste hotels waar ik ooit geweest ben het ‘Rooms Hotel’ om vervolgens morgen met een privetour weer opgehaald te worden. De rest van de groep gaat weer terug naar Tblisi en wij gaan eerst het hotel midden in Kazbegi oftewel Stepansminda verkennen met een super breed terras met uitzicht op de Kaukasus bergen en het Tsminda Gergeti kerkje waar we net waren. Onze kamer heeft ook uitzicht hierop en we kunnen er maar geen genoeg van krijgen, wat een mooie kamer en wat een luxe! S’avonds gaan we lekker wat eten met uitzicht op de Kaukasus, onvergetelijk!