yvonne-en-dennis.reismee.nl

Vilnius, Litouwen feb. 2017

Donderdag 16 februari

De vlucht vanaf Eindhoven ging mooi op tijd en verliep in de lucht gelukkig erg soepel. Onze geregelde taxichauffeur stond al te wachten op ons met een hippe smartphone met mijn naam erop, super cool natuurlijk als je dat zeker niet verwacht van een land als Litouwen. Eerst even nog de Vilnius card gekocht voor €15 p.p. Op het vliegveld en zo mee naar de hippe Skoda voor een ritje van nog geen 10 minuten naar ons appartement in Vilnius old town. Dimitri waar ik het appartement geregeld heb stond ons voor de deur al op te wachten, en liet ons het appartement zien. Echt een heel groot appartement met twee slaapkamers, badkamer, keuken, eethoek, woonkamer, met echt alles erop en eraan...... we zijn aangekomen op 16 februari en dat is een feestdag in Litouwen. Maar we merken er vrij weinig van, want het is rustig op straat. Na wat rond lopen door het oude centrum van Vilnius maar in een restaurant gaan zitten op aanraden van Dimitri ( onze appartement eigenaar) waar we echt Litouws eten kunnen proberen. Dat willen we ook graag, dus prima na de menukaart bekeken te hebben lijkt bijna alles wel met cranberry bessen op de menukaart te staan. Nu ben ik daar niet een super fan van, dus na enig zoeken vinden we ook iets zonder cranberry's in het gerecht. Het was een soort varkenshaas met aardappel in een aparte saus maar smaakte prima.

Vrijdag 17 februari

Na een slechte nachtrust ( dat kwam doordat Dimitri en zijn personeel de centraal geregelde verwarming op 25 graden had gezet) gaan we maar vroeg uit bed om de stad Vilnius te ontdekken. We gingen op zoek naar een bakkerij en een bak thee / koffie om de dag mee te beginnen. Bij Crustom bakery niet heel ver van ons appartement hebben we heerlijk gegeten, waar ik voor het eerst in mijn leven een overheerlijk croissantje met caramel vulling heb gegeten. Echt wat een top idee, het smaakte onwijs lekker. Na het ontbijt gingen we richting het museum of Illusions, wat best grappig was en waar je super originele foto's kunt maken. Daarna richting het holocaust museum, het leek helemaal niet op een museum. Het museum was een soort oud chalet in een donker groene kleur, met een bord dat je aan moest bellen als je het museum wilde bezoeken. Na aangebeld te hebben kwam er na 5 minuten een oud Litouws dametje die aan mij vroeg of ik een student was, maar toen zij mijn moeder dat ik al 37 was en toen moesten we gewoon entreegeld betalen. Wel aardig van die mevrouw dat ze mij als student zag ;) Dus na het betalen een rondje door het museum gemaakt, was niet super boeiend maar wel oké. Daarna zijn richting het KGB museum gelopen en daar konden we ook voor het eerst onze Vilnius card gebruiken. Eenmaal bij de entree kwam er een forse norse litouwse vrouw die heel onaardig het boekje vroeg die bij de Vilnius card hoort en daarbij het strookje moest hebben voor de entree. Met wat gebaren maakte ze ons duidelijk dat we naar links moesten. Misschien had ze nog wel bij de KGB gewerkt, leek er bijna wel op...... maar goed was best een boeiend en eng museum, je voelde echt de sfeer van toen. Vooral in de kelder bij de gevangenissen waar mensen zonder pardon werden opgesloten, gemarteld en geëxecuteerd. Heel heftig, ook hebben ze een cel met wanden die geïsoleerd zijn zodat niemand het geschreeuw kon horen. Ook was er een executie cel en cellen van 90 cm groot in het donker, pfff te heftig! Ook hebben we afluisterkantoren van de KGB gezien, In ieder geval was het museum een bezoek waard! Na dit alles zijn we richting Vilnius old town gelopen en daar ben ik in de Gedenimas toren geklommen voor een uitzicht op Vilnius, schuine houten treden en grote bellen die elk half uur te horen zijn. Ook precies als ik de top bereik gaan de bellen af, gelukkig was het maar 2 uur s'middags. Klonk echt super hard, maar gelukkig ben ik er niet doof van geworden. Na dit zijn we richting Castle Hill gaan lopen, deze was helaas dicht onder constructie zoals ook het Barbacan fort. Maar goed niet getreurd dan maar via een leuk straatje met wat winkeltjes, veelal winkeltjes met amber en bruin steen of winkels met linnen kleding richting het appartement om wat spullen te droppen. Daarna weer richting centrum om een hapje te eten bij een super mooi, hip, lounge achtig restaurant waar we heerlijk hebben gegeten voor een lage prijs. We waren zoals de hele vrijdag bijna de enige personen die er waren, wel toevallig dacht ik maar dat komt omdat het een dag na een feestdag is hoorde ik later van Dimitri. Dus hebben we eigenlijk best mazzel gehad.

Zaterdag 18 februari

Na een prima nachtrust vroeg uit de veren voor een bezoek aan het Trakai kasteel in het plaatsje Trakai. Hiervoor moeten we met de lokale bus ( 35 minuten voor €1,80 p.p.) daarheen. Hiervoor moeten we eerst naar het busstation dat helemaal niet zover lopen is, als eigenlijk alles hier in Vilnius is alles op loopafstand. We lopen vanuit ons appartement via de hemelpoort ( die hadden we nog niet eerder gezien) richting het busstation, daar hebben we na enig zoeken een bus gevonden die ons naar Trakai brengt. De buschauffeur scheurt richting Trakai met sneeuw en gaten in de weg best een onderneming maar gelukkig komen we heelhuids aan in Trakai. Daar moeten we om precies te zijn 1900 meter lopen naar het kasteel, de route erheen is best leuk en goed te lopen. De 1900 meter is tussen houten gekleurde huisjes, kerkjes en een meer met ijs en ijsschotsen eigenlijk niet zo vervelend dus. We hebben al 2 dagen prima weer, het is wel grijs en koud maar wel droog en winstil. De sneeuw ligt er nog wel en smelt daarom ligt er overal veel smeltwater. Bij het kasteel aangekomen ligt het er prachtig bij, via twee houten bruggen moeten we erheen, het kasteel is omring door een groot meer van ijs. We zijn zo goed als de enige toerist en daar hebben best mazzel mee, eenmaal bij de entree moeten we €6 p.p. Betalen om binnen te komen. De binnenplaats van het kasteel is mooi en dat blijkt ook mooier te zijn dan de hele inrichting van het kasteel, die valt helaas een beetje tegen. Na ongeveer twee uur rondlopen gaan we weer via dezelfde 1900 meter route naar het busstation, daar om 12:29 uur aangekomen gaat precies de bus weer richting Vilnius. Wat een timing, gelukkig net gehaald en binnen 35 minuten weer in Vilnius. Daar richting Vilnius old town om wat koffie te drinken en te eten bij de Crustom bakery daarna naar de sky bar in het Raddison hotel voor een mooi uitzicht op de 22e verdieping, maar daar moesten we helaas weg want daar was een besloten feest. Terug lopend richting het appartement besloten we nog naar het cat café te gaan en dat was zeker de moeite waard. Daarna nog heerlijk bij de Japanner gegeten en daarna strompelend van het vele lopen richting ons appartement om een einde te breien aan onze korte maar leuke en verassende stedentrip!

A Boetje

heel leuk

Jannie de Bondt

Het ziet er best bijzonder uit daar, in ieder geval heel anders als we gewend zijn. Leuk zulke aparte tripjes!

Yvonne de Bondt

Dank jullie wel, was zeker een leuke en verassende stedentrip!