yvonne-en-dennis.reismee.nl

Vinales, Cuba

14 november, Habana/Vinales
Vanmorgen vroeg uit de veren want we gaan na het ontbijtonze huurauto ophalen in Miramar/Habana. De vaste taxichauffeur van Tamara brengt ons naar het hotel Panorama waar het autoverhuurbedrijf zit. Weer 15 cuc lichter en aangekomen vragen wij welke auto van ons is, helaas heeft ons boekingsbedrijf een fout gemaakt met de ophaaltijd die nietom 09:00 uurmaarom 16:00 uuris :(
Hebben wij weer, de man heen en weer gebeld en wij werden in de lobby van het naast gelegen hotel gedropt. Na een uur ongeveer had hij na veel bellen een nieuwe Peugeot 208 geregeld en deze konden wij gelukkig meenemen. Ook probeerde hij nog 30 cuc van ons afhandig te maken door nog niet te wisselen. Maar wij allebei alert en onthouden gaf hij het geld terug. Toen begon het avontuur, Havana uitrijden geen wegbewijzering, enorme gaten in de weg en verscholen stoplichten. Pffff hadden we niet beter met een bus kunnen gaan.
Maar na twee keer verkeerd te zijn gereden komen we op de goede weg uit en rijden we richting Vinales. Onderweg meerdere keren mensen die mee willen rijden en wij dat geen goed idee vinden en hard door rijden. Een keer staat er een donkere man onder een viaduct op de snelweg met een politie uniform en met een pet en een fluit en deze gebaard om te stoppen. Dit liever niet, maar toch gestopt eerst begint hij in het Spaans en wij allebei gebaren dat wij er niets van snappen, daarna begint hij in het Engels over dat zijn kar stuk is en zijn paard aangereden en dat hij van de beveiliging is en of wij een vrouw mee willen nemen. Duh huh over mijn lijk er gaat niemand mee, snel doorgereden en de afslag Vinales genomen. De goede afslag dachten wij, maar mensen aan de kant stonden te gebaren dat wij de andere kant op moesten. Het zal wel dachten wij, zijn zeker weer oplichters. Maar zij hadden het bij het juiste eind na ongeveer een 3 kwartier rijden werd de weg slechter en slechter met nog meer gaten totdat het helemaal geen weg meer was.
Daarna een man en een oude boer met paard en wagen gevraagd naar de weg naar Vinales, dat wist hij wel en daar woonde hij ook. Hij wilde erg graag met ons mee en sprak alleen maar heel snel Spaans en gelukkig pikte ik er wat woorden uit en zo konden we toch de goede kant op. De mensen in Cuba en hebben bijna geen van allen een auto en liften graag mee of met een bus die vaak overvol zitten.
De oude man hebben we net voor Vinales afgedropt en zijn toen verder gaan zoeken naar onzeCasa Jorge y Analuisa. Eerst waren we beland bij hotel 'Los Jasmines' waar we bij toeval het Duitse stel tegenkwamen waar we in Havana een taxi mee gedeeld hadden.
Daarna richting het centrale gedeelte van Vinales gereden en zoeken en zoeken en alle straatjes lijken op elkaar met alleen maar casas in allerlei kleuren en uiteindelijk na (wat eigenlijk in2:30 uurkan) van Havana naar onze casa in Vinales6:30 uurover gedaan. Blij dat we er eindelijk zijn, nu uitpakken en tot rust komen. Nog wat te drinken gehaald in het centrum van vinales en bij de supermercado gaat het hier anders als ik ooit heb meegemaakt en gezien heb. Ze laten per keer 5 mensen/klanten binnen en nadat je iets gekocht hebt controleren ze bij de deur je bon en je koopwaar, ze fouilleren je nog net niet. S'avonds heerlijk gegeten in de casa, lekkere verse vis en een mojito gedronken en gelijk een tour per paard geregeld bij Analouisa.
15 november, Vinales
Vanmorgen vroeg uit de veren na een super uitgebreid ontbijt op bij de casa van Analuisa, zoiezo hebben wij nog niet echt slecht gegeten bij de casa's tot nu toe. Na het ontbijt worden we opgehaald door een neef van Analuisa om met een paard door het natuurschoon van Vinales te rijden. We gaan met de gids en nog twee Ieren per paard een tocht van zo'n 6 uur maken, waarbij we stoppen onderweg bij een sigarenman die ook erg lekkere Mojito's maakt en daar wat gezellig zitten kletsen met de Ieren en nog twee Nederlanders die daar te voet aan komen lopen en een pauze inlasten. Daarna weer verder per paard door hele blubberige paadjes en wel mooie uitzichten op de mojotes, die hebben wij ook heel veel in Zuid-Thailand en Vietnam gezien maar nu is het meer in de cowboy stijl.
Ook nog gestopt bij een grot en een koffieboer die echt allerlei planten heeft van cacoa, ananas, mango, guave, sinaasappels en natuurlijk koffieplanten.
Helaas is het de hele dag zwaar bewolkt en voel ik af en toe een druppel.
Na deze tour terug gegaan en de gids weer zo'n 50 cuc betaald, is best wel prijzig voor dat het naar zeggen zo'n arm land is. In mijn ogen verdienen ze meer dan genoeg bij hier, ook de casas verdienen genoeg bij met slaapplekken, eten maken voor de gasten en alles wat ze kunnen aanbieden. Ze zitten de hele dag op een stoel met familie of vrienden te kletsen, zo'n relaxed leven wil ik ook wel, ik werk me helemaal het schompes thuis net als Dennis.
S'avonds wat gegeten en gedronken in de hoofdstraat van Vinales.
16 november, Vinales
Vanmorgen eindelijk Wifi gehad, omdat we met onze ipad buiten bij de hoofdstraat in Vinales bereik hebben. We hebben voor 2 cuc een kaartje gekocht bij de Etesco om wat Wifi te hebben. De mensen staan hier op straat met hun smartphone of tablet om te kunnen internetten, dat zag je ook op meer plekken in Havana. Hierna zijn we geld gaan wisselen bij de bank. Gelukkig duurde het maar een uur, het wisselen duurt enorm lang omdat ze elk nummer van elk biljet moeten invoeren. Ook vragen ze welke casa je slaapt en controleren elk briefje erg zorgvuldig en zonder paspoort kun je nog geen eens wisselen.
Maar dit keer helemaal geen wisselkoers betaald net als de dikke €50 die wij wel betaald hebben in Havana bij de bank, raar verhaal maar goed allang blij dat dat nu niet hoefde of de wisselkoers staat vandaag beter.
Daarna zijn we met onze huurauto naar het grootste grottenstelsel van heel Cuba en zelfs Centraal-Amerika geweest en met een gids die ons stond op te wachten voor zijn huis
1 verdieping bezocht. Er waren geen andere toeristen en met een zaklantaarn en een hoofdlamp door de grot van 40 miljoen jaar oud heen gelopen. De ingang van de grot was ook geen normale ingang zoals je zou denken, het was een klauterpartij tussen de bomen en stenen naar de ingang. Ook vertelde hij dat Fidel Castro en Che hier 3 maanden hadden geschuild.
Daarna naar een prehistorische muurschildering gegaan en op een koe gezeten, was echt een heel mooi en mak beestje. Daarna terug naar de casa en heerlijk in de zon bij het zwembad gelegen en daarna met Dennis even naar de hoofdstraat om een drankje te doen, daar kwamen Rachel en de Duitsers tegen die wij ontmoet hebben in onze casa in Havana. En gelijk maar afgesproken bij het kerkpleinom 20:00 uurvoor een drankje.
Daarna weer overheerlijk gegeten bij de casa, want dat kunnen ze wel hier heerlijk koken bij de casas voor ongeveer €9 krijg je een tafel vol met eten.