yvonne-en-dennis.reismee.nl

Habana Vieja, Cuba

11 november 2015 Cuba, Havana

Vanmorgenom 04:20 uuropgestaan om met de metro, trein naar Schiphol te gaan.
Alles liep op tijd en geen vertraging.Om 10:35 uurde lucht in, na een zeer rustige en fijne vlucht van10:50 uurkomen weom 15:20 uuraan op Havana International aeropuerto.
Daar eerst een 3 kwartier wachten voordat we eindelijk met onze Visas, paspoorten, naar waarheid ingevulde formulieren door de douane heen zijn. Dan weer naar de volgende rij en daar weer door een scan met je handbagage, daarna door naar de enige bagage band van heel Havana airport, waar we na een uur wachten bij de douane etc. Onze koffer nog steeds niet voorbij zagen draaien. Pffff wat duurt dat allemaal lang en komt onze koffer nog wel, na bijna de moed te hebben opgegeven kwamen daar eindelijk onze koffers, gelukkig
Hèhè na bijna 2 uur konden we het vliegveld af, daar stond onze taxichauffeur al te wachten met de zoon van Tamara waar we de komende 3 nachten door zullen brengen.
Zij bezit 2 casa particulares waarvan wij er in een zullen slapen in Habana Vieja.
Maar eerst moest er geld gewisseld worden bij of het vliegveld, Een cadeca of een banco.
Wij kozen voor het laatste en onze taxichauffeur met de zoon van Tamara helpen ons daar netjes bij. Op het vliegveld slaan we over, want nog een twee uur wachten voor geld te wisselen is hier geen uitzondering.
Maar bij 'el banco' is het zo geregeld, wel een dikke €50 aan wisselkoers betaald. Maar we hebben dan ook in 1 keer een hoop geld gewisseld.
Daarna op naar de casa van Tamara, waar wij het complete huis in Habana Vieja tot onze beschikking hebben.
12 november, Habana Vieja
Echt super vroeg wakker geworden (03:40 uur) omdat we nog met het tijdsverschil zitten. Toch nog ff proberen te slapen, staat de schoonmaaksterom 06:15 uural aan de deur van de casa. Gelukkig waren we al wakker, ik mijn voorgesteld en met mijn beste Spaans toch nog enige conversatie kunnen wisselen. Toen werd de schoonmaakster ziek en moest de hele tijd overgeven. Ik weet niet of ik nog heel veel zin had in het ontbijt wat zij voor ons zou maken. Toen kwam Tamara met haar man en hebben zij een super ontbijt voor ons gemaakt, helemaal top!! Daarna samen met Tamara een route uitgestippeld wat leuk is om te zien en dit gingen Dennis en ik lopen. Eerst naar de tabaksfabriek waar ze de hele dag p.p. zo'n 80 a 100 sigaren maken, met vier verschillende bladeren erin.
Sommige waar er 5 inzitten zijn de allerbeste en de duurste sigaren. Echt heel mooi om te zien hoe ze in een grote zaal met allemaal mannen en vrouwen de hele dag sigaren rollen, helaas mogen wij hier geen foto's maken. Daarna wij weer naar buiten en de allergaarste taxi ooit genomen, hij start zijn auto met twee los liggende stroom draadjes hihi!!
Met twee Duitsers delen we de taxi en we zijn zo'n €2 kwijt samen.
Toen stopten hij bij het Museo del Ron, het Havana Club museum waar we bij binnen komen alweer weg werden gestuurd omdat ze gingen sluiten, dan maar naar de bar waar we een mojito en een Cuba Libre hebben gedronken. Een heel leuk Cubaans bandje speelden daar en nog een leuk cd'tje van ze gekocht voor in onze huurauto die we zaterdag gaan ophalen.
Toen verder gaan lopen door Habana Vieja, waar alle huizen vervallen zijn, paard en wagen, oldtimers zie je in overvloed. Al veel steden geweest maar dit is is wel heel apart, het heeft wel iets heel vreemds maar toch ook mooi om te zien hoe die mensen hier leven in echt bijna onmenselijke omstandigheden.
S'middags nog even een rondje gelopen door Habana Vieja en een stukje naar de Malecon maar echt iedereen die de kans krijgt spreekt je aan en dat is best vervelend. Maar gewoon negeren zeggen dat je in een casa slaapt of afkappen met 'no Gracias' en ze zijn zo weer weg. Ze willen je van alles aansmeren, sigaren, rum, excursies , casas etc.
Gelukkig geven ze het bijna allemaal snel op, nog een hapje gaan eten vlakbij het Capitool van Habana bij restaurant Neptunes. Daar werden we ook weer mooi in de maling genomen met wat brood dat we erbij kregen, waar we voor moesten betalen en niet om hadden gevraagd. Zo gaat het eigenlijk met alles hier, je wordt gefopt waar je bij staat gelukkig zijn we erg alert.
13 november, Habana Vieja
Wederom weer super vroeg wakker (03:15 uur) en nog steeds niet gewend aan het tijdsverschil hopelijk komt daar snel verandering in.
Samenom 06:30 uureen rondje gaan lopen, omdat het dan rustig is (dacht ik) maar dat viel vies tegen. Wat een drukte en bezigheid van mensen.
Na een rondje te hebben gelopen gaan we terug naar de casa om te ontbijten, Nana voelt zich vandaag prima en maakt een heerlijk ontbijt voor ons. Chen (de man van Tamara) zit ook op zijn praatstoel en verteld genoeg over alles wat er te doen is in Cuba en over het leven van de Cubaan. echt super interessant. Rondje een uurtje of10:30 uurrichting de sigaren winkel voor een sigaar en daarna even een stukje door 'Barrio Chino' oftwel Chinatown gelopen en daarna weer richting plaza de Florida en weer het proberen waard om naar het 'Havana club museum' te gaan. Daar eenmaal aangekomen was het weer een drukte van bedoeling en maar verder gelopen richting de markt waar je souvenirs kunt kopen. Toen was het tijd om terug te gaan naar Tamara's casa om een ritje met een oldtimer te maken, een Dodge uit 1955. Hij is groot, wit en heeft roze bekleding een erg mooie oude bak zullen we maar zeggen. De man praat een beetje Engels en laat ons delen van Cuba zien die we nog niet gezien hebben, zoals bijvoorbeeld het Plaza de Revolucion.
Waar Fidel altijd zijn speeches gaf en nu zijn broer Raoul.
Erg leuk om zo'n oldtimer tour te doen en is een must als je in Havana of Cuba bent.
Daarna heeft hij ons afgezet na een uur bij Tamara's casa en daarna gaan lopen naar Hotel Nacional dat aan de Malecon ligt. Een enorm lange boulevard die zo'n 7 km lang is en we hebben hem bijna helemaal uitgelopen. De Malecon is niets anders dan vervallen huizen en fonteinen die al 50 jaar droog staan, heel apart. Met een ei taxi terug naar Habana Vieja om iets te eten bij een Tripadvisor restaurantje. Ik heb zelden zo'n slechte bediening gezien, chagrijnige en onbehulpzame bediening. Vragen om uitleg over een bepaald gerecht gaat er erg moeilijk uit en met een diepe zucht. Maar al met al is het eten prima en ook niet zo duur voor Cubaanse begrippen. Want het geld gaat er met bakken uit hier, overal betaal je heel veel en zo'n goedkoop land is het niet. Daarna uitgeblust terug gelopen naar de casa waar Rahel uit Rotterdam net aan komt met haar backpack. Ook heel toevallig Nederlands, uit Rotterdam en dezelfde week jarig als Dennis. We hebben nog erg gezellig zitten kletsen en zij ging nog wat eten met mensen die ze had ontmoet in het vliegtuig.

A Bortje

Was weer leuk hoor