yvonne-en-dennis.reismee.nl

Mae Hong Son, Tham lod cave en de longnecks.

Dinsdag 4 februari 2014:
Vanmorgen vroeg opgestaan ontbeten in het hotel en tot mijn verbazing werden we opgehaald door een grote 7-zits 4wheel drive. De gids met zijn grote zonnebril gaf ons een plaatsje achterin. Normaal gesproken wordt je met tien man of meer in een minibus geduwd en doe je het er maar mee de rest van de dag. De groep was ook heel leuk, een Australisch en een Canadees stel. De rit door de bergen en rijstvelden met meer dan 1100 bochten was fantastisch, elke bocht was mooi en had je weer een ander uitzicht. De eerste stop was na een half uur en daar had je een erg mooi uitzicht op een hoog punt. Daarna de auto weer in en naar de "Tham lod cave". Echt een waanzinnig mooie grot waar de vogels met tientallen naar buiten vlogen en waar we dus de reusachtig grote ingang ingingen met zijn drieën en twee gidsen met een grote gaslamp. Daar gingen we met twee lange bamboe vlootjes de grot in, bij de entree kregen we allemaal een zak visvoer mee. En nu wisten we waarom het wemelde er van de vissen, wel grappig om te doen. Na ongeveer een minuut of tien kwamen we bij de eerste kamer in de mega grot, bootje uit trap op en achter de vrouwtjes aan met de grote gaslampen. Echt waanzinnig groot en mooi met allerlei verschillende lagen en hoe hoger we in de grot kwamen hoe warmer het werd en de luchtvochtigheid was niet te doen, zo vochtig. Na ongeveer een half uur alles bekeken te hebben gingen we weer naar een andere kamer via een trap volgescheten door vleermuizen en vogels. Het plafond van de grot zat helemaal vol met vleermuizen. Nadat we drie verschillende lagen in de grot hadden bekeken zijn we weer op het bamboe vlotje gestapt en werden we door een man voortgesleept in de grot. Echt erin varen ging moeizaam, aangezien het erg ondiep was.
Daarna terug gelopen en daar wat gegeten met de groep. Daarna weer terug in de auto en naar een dorpje gereden in de "middle of nowhere" waar de boeren leven en waar je een heel erg mooi uitzicht had in de vallei van Mae Hong Son. Daar wat rond gekeken en aan het einde had je een 'pigfarm'. Wat best grappig was, omdat er hele kleine biggetjes tussen liepen. De omgeving en de rust van het kleine stoffige dorpje was echt de moeite waard.
Er waren ook geen andere toeristen, dus dit was gewoon iets wat onze gids aan ons wilden laten zien. Daarna nog een half uur in de auto door de prachtige omgeving van Mae Hong Son naar een tempel gereden op een berg, waar je uitzicht had over het vliegveld van Mae Hong Son. Bij deze tempel had je een koffie huisje op een Cliff, waar je echt het mooiste uitzicht van een terras had wat je je maar kunt indenken. Ik zal een foto plaatsen om je een indruk te geven. Daarna nog een tempel en de longnecks bezocht, zijn mensen uit Birma die hier al lange tijd leven en klederdracht dragen en ringen om hun nek hebben. Daar wat rond gelopen en daarna twee uur terug in de auto. Halverwege gestopt voor de sunset op een prachtig punt met uitzicht in de vallei van Mae Hong Son. Onze gids stopte op het beste stukje om ons dat te laten zien, super! Daarna super misselijk van alle 1100 bochten en van boven naar beneden, kwamen we na meer dan twee uur eindelijk aan in Pai.
Daarna nog wat afgesproken met onze mede reizigers van de dag en een steak gaan eten bij Baan Pai village steak house en een biertje gedronken bij een soort hippy barretje.