yvonne-en-dennis.reismee.nl

Bye Bye Chiang Mai hello Pai.

S'morgens uitgecheckt en een gratis ritje van het Adventure hotel naar het centrale busstation van Chiang Mai gehad. Stapten we om 12:15 uur in de lokale bus, waar we echt moeilijk in zaten. Kleine bus, met ventilatoren aan het plafond. Het was eigenlijk geen doen voor lange Europeanen zoals wij, pffff dat ging een lange zit worden. Maar het was niet duur, haha!! Zo'n €3 met zijn tweeën voor zo'n 5 uur met de bus, geen geld!
De eerste 50 km gaat redelijk snel over 4-baans wegen en daarna goed geasfalteerde binnenwegen. Daarna volgen we de goed geplaveide, maar wel slingerende bergwegen. De rit naar Pai is fantastisch, dwars door de bergen met een continue mooi uitzicht langs diepe ravijnen en bossen. Wat opvalt is dat deze streek, overigens net als de dalen, volledig groen zijn. Overal bananenbomen, naaldbomen en andere groene bomen. En het golvende landschap van die bergen onder een strak blauwe hemel. In een woord: prachtig. Onderweg, na 2 uurtjes een stop ingelast voor de noodzakelijke sanitaire stop(met echt sanitair), een hapje en een drankje en dan weer op weg richting Pai. Als we uit de bergen komen hebben we in de verte zicht op Pai, dat in een dal licht langs de Pai River. Een klein dorpje die inmiddels al aardig wordt bezocht door de meeste Thailand bezoekers. Eindelijk waren we in Pai na zo'n 5 uur in een veel te krappe bus met open ramen en een ventilator boven je hoofd. De bus moest ingeparkeerd worden in een wel heel klein straatje, na 5 keer keren en er bijna een paal uitgereden te hebben stond de bus op zijn plaats. Nu met onze backpacks op zoek naar ons hotel in Pai. Na eromheen te hebben gelopen met ons veel te zwaar bepakte backpacks hebben we het gevonden. Een huisje in moderne stijl met een aparte slaapkamer en een mooie aparte badkamer met stortdouche, het is van alle gemakken voorzien. S'avonds wat rond gelopen op de nightmarket, die overigens in bijna elk Aziatisch stadje niet mag ontbreken. Leuk en knusse straatjes met een beetje een laidback en hippy stijl, het doet mij ook een beetje denken aan een kunstenaars dorpje.

Zondag 2 februari 2014:
S'morgens ontbeten en een mountainbike gehuurd voor 80 bath per dag (€1,60) daarna met de kaart erbij naar de Canyon gefietst. Zo'n 8 km heen in 33 graden en berg op en berg af, ontzettend pittig! Bij de Canyon de berg op gelopen en van het weidse uitzicht genoten. De Canyon op zich is niet heel erg bijzonder, maar wel leuk om even gezien te hebben.
Na de Canyon verder gefietst en richting de Pembok waterval gegaan, zover zijn we niet gekomen. Het was gewoon niet te doen op de fiets, zoveel heuvels en bergen.
Ik ben geen Leontien van Moorsel en je ziet ook niemand op de fiets, alleen een stel dwazen net als wij. Halverwege de waterval had je een meer en kon je naar een land split kijken en je kreeg gratis bananen en een soort cranberry sapje. Echt heel erg vriendelijk van deze mensen. Daarna de aardverschuiving bekeken en besloten om toch maar terug te fietsen naar het hotel.

De dag erna weer met volle moed gaan fietsen naar het "Piranha fishing park" en het "Chinese village". Berg op en nog meer berg op, best zwaar en ik voelde mijn benen nog van gisteren. De omgeving is erg mooi en overal zie je bergen en droge rijstvelden.
S'middags een overheerlijke massage gehad waar je in Nederland een veel te hoog bedrag voor betaald en hier doen ze het bijna voor niets, zo'n 200 bath (€5) heb ik betaald voor een massage van een uur. Daarna wat excursies geregeld naar de hotsprings en naar Mae Hong Son en de Tham lod cave, zodat we toch een goede indruk van de omgeving krijgen.
S'avonds een overheerlijke steak gegeten bij een super gezellig en mooi aangekleed "steak house" met Thaien in cowboy kleding.