yvonne-en-dennis.reismee.nl

Luang Prabang en de Kuang Si falls, Laos.

Maandag 27 januari 2014: De afgelopen dagen Luang Prabang wat beter bekeken, het is een knus en een niet al te groot dorp. Mooie eetgelegenheden, heel veel tempels en wat beter onderhouden huizen dan de rest van Laos wat wij tot nu toe gezien hebben. Door mijn voedselvergiftiging en de bacterie in mijn bloed is mijn Laos ervaring een beetje in het water gevallen. Het eten is een lastig verhaal geworden en daarom maar eten bij de wat duurdere restaurants om het herstel te verbeteren. Het is best een duur dorpje/ stadje hier, je ziet ook veel buitenlandse gezinnen met kinderen en de wat beter gestelde mensen. Voor de backpacker die voor $5 wil slapen wordt het een lastige zaak, je wordt hier (wat wij de afgelopen 1,5 week hebben ondervonden) overal opgelicht. De mensen hier weten de prijzen wel, wil je een gare zelf-in-elkaar gemaakte bamboe brug over betalen. Of ga je met een tuk tuk een paar km verderop betaal je bijna meer dan voor een taxi in Nl, maar de mensen willen en doen het toch wel. Zondag na een iets wat verbeterde situatie voor mij hebben we eerst de was bij elkaar gezocht en die ingeleverd bij de receptie van ons hotel. Daarna allebei een fiets gehuurd en Luang Prabang gaan verkennen, het heeft echt wel mooie en knusse plekjes. Maar je bent na zo'n drie uur toch echt wel rond gefietst. Het heeft zeker mooie tempels hier en daar en je ziet ook overal monniken. Na terugkomst in ons hotel zagen wij onze was aan de houten schutting aan de buitenkant van het hotel hangen, haha dit hadden we nog nooit meegemaakt. Maandag zijn we na het ontbijt in een Frans restaurant met echt lekkere croissants en pain au chocolat en een theepotje naar de Kuang Si watervallen gegaan met een tuk tuk. Het is ongeveer een uur rijden en daar aangekomen zijn we door het national park Kuansi gelopen. Eerst had je een soort berenreservaat, waar beren worden opgevangen die verwaarloosd of mishandeld zijn. Toen werden de beren gevoerd was wel even grappig om te zien, daarna zijn we doorgelopen door het mooie bos/oerwoud naar de watervallen. Het eerste wat ik zag was een enorm heldere blauwe kleur, zo ontzettend mooi! En dan trapsgewijs liep het af, echt wonderschoon. Net als het bureaublad of achtergrond van je pc, die standaard in je computer zitten. Het liep helemaal door naar boven van laag naar laag, een soort mini baden. Aan het einde was de bron een hele mooie brede en best hoge waterval, erg mooi! Via bruggen en door het bos kon je alles goed zien. Na een paar uur gingen we weer terug met de tuk tuk naar Luang Prabang, waar we s'avonds Kees en Sandra weer tegenkwamen die we bij de Gibbonexperience hadden ontmoet. Dinsdag 28 januari 2014: S'morgens om 05:15 uur opgestaan om de monniken te gaan voeren samen met Emiel, de rest lag nog te slapen. Het was niet ver van ons hotel, maar volgens mij lopen door heel Luang Prabang bij elk willekeurige tempel monniken om een aalmoes te scoren. Bij een van de grootste tempels aangekomen om 06:00 uur s'morgens, waar wij eerst door de lokale markt heen moesten waar mensen al druk bezig waren met hun waar te verkopen in het donker. Stond er een vrouwtje met twee manden met allerlei voedsel voor de monniken die wij konden kopen als toerist en dat weer aan de monniken konden geven. Uhum mijn gedachte over het boeddhistisch geloof kreeg gelijk weer een andere betekenis, meer een handeltje voor de lokale bevolking die zoals zoveel dingen hier er weer een slaatje uit kon slaan. Maar goed wij allebei rijst en wat bananen en koekjes gekocht bij het vrouwtje, toen moesten we onze schoenen uit doen en op een kleedje gaan zitten. En als verrassing kregen we allebei nog een mooie doek om, het zal allemaal wel goed zijn. Toen kwamen ineens een stuk of 30 monniken en het was nog heel hard werken om ze allemaal wat te geven, rijst, koekjes, bananen. Toen waren ze ineens weg en kwamen ze nog een keer maar nu van de andere kant, en weer hetzelfde. Toen was het zo goed als op en kwam het vrouwtje of we nog een keer wat wilde kopen, wij vonden het wel prima zo en volgens mij had ze wel genoeg verdiend in een korte tijd. Daarna terug naar het hotel en s'middags wat rond gekeken in Luang Prabang en lekker wat gegeten hier en daar. Woensdag 29 januari 2014: S'morgens uitgeslapen en naar ons favoriete Frans restaurantje. Verder alles geregeld om toch maar terug te gaan naar Thailand i.v.m. Mijn voedselvergiftiging en bacterie, hebben we besloten om niet langer in Laos te blijven. Ook begint vrijdag het Chinees nieuwjaar waardoor er veel dicht is, wel heel erg jammer had graag het rondje afgemaakt maar mijn gezondheid gaat voor. En de gezondheidszorg is gewoon beter geregeld in Thailand. We gaan eerst naar Chiang Mai en dan door naar Pai bij de Birmese grens. Verder hebben we deze dag bij een barretje gezeten en hebben we een Nederlander ontmoet die 6 maanden aan het reizen was en al veel van de wereld gezien had. Was zeker gezellig en s'avonds weer met hem afgesproken en wat gedronken tot 23:00 uur want dan sluit alles in Luang Prabang. Er ligt ook in meerdere hotels (in Laos) een oproep van de politie dat men voor 00:00 binnen moet zijn. Nog nooit meegemaakt zoiets, na 23:00 uur is het dan ook erg stil op straat.