yvonne-en-dennis.reismee.nl

The Gibbon experience, zippen in Laos.

Gisteren om half 9 verzameld bij het kantoor voor de 'Gibbon Experience' van twee dagen en 1 nacht in een boomhut slapen. We verzamelden met de rest van de mensen en kregen eerst een film te zien met veiligheidsinstructies over het zippen.
Na de uitleg werden we onderverdeeld in twee groepen van 10 personen, waarvan er 6 Nederlands waren. Twee uit Australië en twee uit Italië. Een erg leuke groep, en onze twee gidsen Taiwan en Pad. We moesten in een open bakwagen gaan zitten met zes personen, en vier in de auto. Jeetje wat was dat koud, brrrr. Het was in de ochtend en we reden rond de 100 km per uur in een open bakwagen vol in de wind. Op dat moment was ik erg blij met mijn winddichte jas. Na ongeveer 1,5 uur kwamen we aan op de bestemming, een klein primitief dorp naast het national park waar de zipline ervaring plaatsvondt. We kregen allemaal een tuigje om die we vast moesten gespen, de gidsen hielpen ons hierbij. Een simpel systeem met twee haken die je vast moest zetten aan de grote ijzeren draad en een daarvan was ook je rem. Na ongeveer een half uur lopen kregen we onze eerste ziplijn over een riviertje heen, om te oefenen. Erg leuk om te doen, Dennis en ik hebben dit al eerder gedaan in Costa Rica, maar het is hier toch weer anders en in een andere omgeving.
Na dit kleine zipbaantje weer verder lopen, een uur lang omhoog klimmen door het mooie bos. Af en toe vergeet je hoe mooi het om je heen is, gewoon omdat we al 3,5 week aan het reizen zijn. En door de weken heen zoveel mooie dingen al gezien hebt. Toen we eindelijk gingen zippen begonnen we eerst met een enorm lange maar hele mooie baan, wow heel erg hoog en boven de bomen heen zoeven. Wat gaaf!!! We hebben banen van 400 en 500 meter lang gehad, de hoogste van 100 meter hoog en de snelste waar je met een rotvaart aankomt en dus goed moet remmen anders crash je tegen een boom. Op een gegeven moment viel er een boom, best een grote boom zomaar naar beneden. Ik dacht eerst dat iemand die omkapte maar dat was dus niet zo. En dat gebeurde op het moment dat we net gingen zitten om uit te rusten. Jeetje wat hadden wij allemaal een engel op onze schouders.
De gidsen hebben daarna met machetes de takken weggehaald en de weg vrij gemaakt voor ons. Daarna onze weg vervolgd en ondertussen een broodje kip gegeten en veel water gedronken, want het was toch best warm. Na ongeveer een baantje of tien gezipt te hebben en door het mooie bos gelopen te hebben waren we aangekomen bij onze boomhut op zo'n 60 meter hoogte. Echt heel erg gaaf en leuk gedaan! De wc is een Frans toilet en er is een douche en een wastafel met mineraal water. De schoenen moesten bij binnenkomst allemaal uit. Je komt zo je boomhut binnenvallen als het ware via de ziplijn. Na wat rondgekeken te hebben in de boomhut en wat gegeten te hebben gingen we met zijn achten en de gidsen nog een paar rondjes zippen. Het is echt zo gaaf en leuk om te doen, ik kan er geen genoeg van krijgen. Op een gegeven moment ging Emiel met de gids samen bij een zipbaan, toen zijn Dennis en ik ook samen gegaan. Zo dat was leuk zeg, een keer wat anders dan alleen en je maakt het samen mee. Deze baan was ook best lang en erg hoog,allemaal trouwens wel.
We zijn intussen ook nog naar een dorpje gegaan met twee huizen die ons eten aan het bereiden was. Sticky Rice met bonen en iets van varkensvlees, het gaat allemaal erg primitief want de mensen hebben niet veel, maar het smaakte goed. Rond zonsondergang terug naar de boomhut waar ik nog een paar mooie foto's heb gemaakt van de zonsondergang. Toen gegeten en met ieder 1 biertje gezellig in een grote kring en luisterend naar de muziek (andere Nederlander) van Kees zitten kletsen. Van de gidsen moesten we al
het eten in de blauwe koelbox plaatsen voor de ratten die s'nachts in de boomhut klommen. En volgens een paar hebben zij ook inderdaad geluiden gehoord wat leek op ratten.
Verder hoorde je ook geritsel in de bomen en dat konden nooit ratten, maar ik denk toch dat dat apen geweest zijn. Na een koude nacht half om half geslapen te hebben werden we om half 7 gewekt door onze gidsen. Eerst een simpel ontbijt en daarna tuigje om en weer een stuk of vijf ziplijnen gedaan. Onze gids vertelde dat hij wel wat Nederlands kon, hij zij weet je wat dit betekent: " Tik hem aan ouwe". Haha hoezo grappig en dan een vuist erbij. Hij wilde graag meer weten in het Nederlands dus dat hebben wij hem maar geleerd.
Na wat zippen gingen we naar de grootste boom van Laos, werd ons verteld. Zo wat een gigantisch hoge en grote boom, heb ze in Borneo ook wel van zo'n formaat gezien.
Maar het blijft toch indrukwekkend! Na een paar groepfoto's zijn we weer terug naar de boomhut gegaan voor een ontbijt. Rijst met bonen, wat verrassend! Maar goed het was wel goed te eten en het is een goed vullend ontbijtje. Daarna onze tas gepakt en terug gelopen en gezipt, daarna bij het kleine dorpje het tuigje afgedaan wat gedronken en de gidsen gedag gezegd. Wat een super ervaring, het was erg prijzig. Maar zeker mooi om een keer mee te maken. Daarna terug naar Huayxai en weer ingecheckt in ons hotel, wat gaan eten en gekeken voor het hoe en wat voor de slowboat die we morgenochtend gaan nemen naar Pakbeng en uiteindelijk Luang Prabang. Daarna hebben we Mike en Kwannie weer ontmoet die verder met ons reizen door Laos heen.