yvonne-en-dennis.reismee.nl

De tempels van Angkor en Siem Reap, Cambodja.

Zaterdag 11 januari 2014:
Vandaag een reisdag, spullen weer opnieuw ingepakt en uitgecheckt bij het hotel en op naar de het oude centrum van Hoi An om onze gemaakte kleding op te halen. Nog wat gegeten en daarna met een shuttle bus naar het vliegveld van Da Nang. Daar ingecheckt en met een propeller vliegtuig in 1:45 uur naar Siem Riep in Cambodja gevlogen. Daar aangekomen eerst een visum regelen op het vliegveld, waar je na drie kaarten ingevuld te hebben en een pasfoto en $20 een visum kreeg. Maar toen moesten we nog langs de douane en die vragen ook gewoon heel brutaal nog een dollar. Aangezien we nog moesten pinnen kreeg de douane beambte helemaal niets van ons. Zo dat begint al goed, lekker corrupt hier dus. Daarna werden we opgehaald door iemand van het hotel en daarna moesten we Cambodjaanse Riel pinnen, maar dat gaat dus gewoon niet hier in Cambodja. Want ze willen dat je alles in dollars betaald, dus alles is gelijk ook weer duurder.

Zondag 12 januari 2014:
Vandaag was de dag waar ik al zooooo lang naar uitkeek, eindelijk gingen we dan naar de tempels waar Cambodja zo bekend om is en wat een van de 7 wereld wonderen is. We gingen naar Angkor Wat, AngkorThom, Ta Phrom. Helemaal super!! Vroeg opgestaan ontbeten en om half 8 werden we opgehaald door een brommer met aanhanger waar 4 personen in kunnen. Wel erg grappig en ook wel een relaxed vervoersmiddel om zo een hele dag in door te brengen van tempel naar tempel. Het tempel complex is namelijk enorm, zo'n 195 hectare groot en bijna niet te doen in een korte tijd. Wij hebben gekozen voor de "big tour" en dan konden we alle hoogtepunten in 1 dag bekijken. We begonnen met een kaart te kopen voor $20 p,p.
Daar verdienen ze dus enorm veel geld aan, en de meeste toeristen kiezen voor meerdere dagen. We begonnen bij Angkor Thom, de bekendste en ook de grootste van allemaal. Maar het was echt zo enorm druk dat dat in ieder geval de foto's een beetje verpesten. Maar het is zo enorm groot dat je ook stukken hebt waar even niemand is, echt indrukwekkend alle gangen, uitzichten, oude stenen etc.
De weg ernaartoe is ook al mooi, een lange brug met eromheen water en palmbomen.
Na bijna twee uur rondlopen zijn we naar de volgende tempel gegaan Preah Kahn. Ook wederom mooi! Het enige nadeel is de vele kinderen die bedelen en spulletjes willen verkopen aan je voor allemaal een dollar. Daar wordt je op den duur best triest van, en de moeder hangt ergens in een hangmat te luieren en haar kind van 5 jaar moet het werk doen. Zo zielig voor de kindjes, maar zo werkt het nou eenmaal in dit land.
Deze tempel was net zo mooi en bijzonder als de vorige maar weer totaal anders, hier moest je meer door het oerwoud heen met allerlei apen en andere oerwoud geluiden.
Dan stond je ineens weer voor een bijzondere tempel van zoveel honderden jaren oud.
Tussen de tempels gingen we steeds met onze chauffeur en een soort tuk tuk van tempel naar tempel. Daarna gingen we naar Ta Som, de weg erheen was nog indrukwekkender dan de hele tempel. Een soort moeras met bomen in het water, het leek wel een filmset van "Lord of the Rings" of zoiets. Ik had nog nooit zoiets gezien, zo bizar! De bomen waren, het leek wel dood en met een grijze kleur en dan stil water eromheen en in het midden liep je over een lange smalle brug naar het complex toe. Na deze indrukken zijn we wat gaan eten ergens onderweg, en na het afrekenen kreeg een van ons ineens een oud 5 dollar biljet terug. Deze neemt dus niemand aan hier in Cambodja, dus mooi genept. Zelfs de bank neemt deze biljetten niet aan.
Na het eten de twee indrukwekkendste tempelcomplexen bekeken Ta Prohm en Ankor Thom.
Wow wat was Ta Prohm toch indrukwekkend, onwerkelijk en fascinerend.....dit tempelcomplex stond vol met duizend jaar oude bomen helemaal vergroeid in delen van de tempel, de weg ernaartoe was ook een heel stuk door het oerwoud lopen met allerlei oerwoud geluiden om je heen. Magisch gewoon, een filmset, onwerkelijk, niet te omschrijven. Tja je moet het gewoon meemaken omdat te voelen en te zien met je eigen ogen. Ik zal dit nooit vergeten, zo mooi!
Het was ook nog eens een erg groot complex met gangen en nog meet boomwortels, hier is ook de film "Tomb Raider" opgenomen. Na deze indrukken weer verder naar de laatste tempel, Ankor Thom: dat is eigenlijk een mini-stad met verschillende gebouwen erin en vage plantengroei en overal brokstukken die ze waarschijnlijk weer gaan restaureren. Ook in dit complex stond weer een erg mooie tempel de "Bayon tempel". Met gezichten in de stenen van een oude koning, ook erg mooi! Hierna zijn we richting hotel gegaan en verder niets meer gedaan.

Maandag 13 januari 2014:
S'morgens een fiets geleend bij het hotel en Siem Riep gaan verkennen, eerst naar "The old market" wat spulletjes gekocht en wat verder rond gekeken. Het stadje of dorpje is op zich niet heel groot en alles zit wel dicht bij elkaar, dus het is goed aan te fietsen. Na een duik in het zwembad van het hotel zijn we de "Pubstreet" maar gaan verkennen.
Voordat we daar heen gingen heb ik samen met een paar Amerikanen in een grote bak met water vol met vissen met mijn voeten daarin gezeten. Deze visjes maken je voeten mooi schoon.
Het kietelt heel erg in het begin, maar het went snel en het resultaat mag er wezen. Mijn voeten zijn hartstikke zacht nu voor $1. Ik had het al vaker gezien in andere landen, maar nu heb ik het ook een keer gedaan. Na deze ervaring gingen we de "nightmarket" op en daar had je allerlei spullen die men verkocht wat merendeels toch wel met "Angkor Wat" te maken had. Van sleutelhangers tot kussenslopen en nog meer spullen. Erg leuk om te zien hoe creatief de Cambodjanen zijn, mooie spullen allemaal. Daarna zijn we de "Pubstreet" opgegaan en daar in de " tempel bar" een biertje gedronken. De prijzen hebben ze in deze straat even omhoog geschroefd en zo betaal je bijna het dubbele voor een biertje dan twee straten verderop.
Het leek meer op een soort van Lloret de Mar of zo, niet echt heel boeiend en ook best wel met foute mensen en oplichters. Dus na een biertje een lokale disco opgezocht. Deze disco was erg apart, als toerist wordt je aan een tafel gezet waar je moet blijven, en als je naar de wc wilt loopt er (in mijn geval) twee man met je mee met een zaklamp tot aan de wc. Nadat je de wc uitkomt staat er een vrouwtje klaar met zeep en wc papier om je handen te drogen en daarna wijst ze de prullenbak aan....haha hoe gek wil je het hebben! Bij het naar buiten lopen van de wc staat er weer hetzelfde mannetje met een zaklamp om je weer naar je tafel te leiden, echt lache allemaal!
De Cambodjanen zijn best los en dansen graag, in bijvoorbeeld Thailand zie ik ze bijna nooit dansen maar meer om een tafeltje staan.

Dinsdag 14 januari 2014:
Vanmorgen naar het "War museum" gefietst, hetgeen met informatie en materiaal uit de "Pol Pot" tijd. Echt een bizarre periode in het land Cambodja, waarbij bijna 3.000.000 miljoen werden omgebracht tijdens dit regime. Pffff echt heftig! Ook liggen er in Cambodja nog heel veel landmijnen waardoor er elk jaar meerdere slachtoffers vallen. In dit museum lieten ze van slachtoffers ook foto's zien, maar ook als je rond loopt hier in Siem Reap zie je talloze blinden mensen of met een been of helemaal geen benen en armen. Vooral bij de wat oudere mensen zie je het veel, en dan vraag je je toch af hoe dat komt? Na dit oorlogsmuseum zijn we naar het Angkor nationaal museum gefietst met allerlei informatie en boeddha's en films over Angkor.
S'avonds weer een drankje gaan doen vlakbij pub street, maar het was niet veel dus weer vroeg bij het hotel.

Woensdag 15 januari 2014:
Een reisdag van Siem Reap naar Bangkok en van Bangkok naar Chiang Mai, waar we pas s'avonds aankwamen. Het mooiste van de hele dag was dat we naar het vliegveld werden gebracht met al onze bagage (85 kilo bij elkaar ongeveer+ons drieën) met de scooter met aanhangwagen. Dit was best hilarisch, de aanhangwagen kantelde bijna zo vol en zwaar zat deze. Einde van de dag kwamen we aan in Chiang Mai. S'avonds den biertje gaan doen in de Bubbles club, wat in 2007 zo'n super gezellige tent was. Toen zat deze discotheek helemaal vol met thaien en toeristen. En deze avond was het vol met toeristen en een paar thaien, maar we hebben ons vermaakt en daar gaat het om.