yvonne-en-dennis.reismee.nl

De Hai Van Passe weg van Hue naar Hoi An, mamerbergen en Hoi An

Dinsdag 7 januari 2014:
Gisteren werden we voor de tweede dag alweer te laat opgehaald door onze chauffeur, hij was de sleutels van de auto vergeten en moest dus weer terug naar huis op zijn brommer om de sleutels te halen. Dus uiteindelijk vertrokken we zo\'n 3- kwartier later, viel mee.
Vandaag gingen we met de auto van Hue naar Hoi An waar we 5 dagen verblijven. Onderweg zijn we gestopt bij twee stranden, waar echt niemand is. Er staan resorts naast maar er is gewoon niemand, maar begrijpelijk als je meer dan 3000 km aan kustlijn hebt in je land. Maar goed daar waren de verkopers weer, die euro\'s aan ons wilden verkopen in ruil voor de Vietnamese dong.
De wisselkoers wisten ze al uit hun hoofd, maar natuurlijk zat er wel een winstpercentage voor hun in. Daarom vragen ze ook steeds om euromunten aan ons, dat verklaart een hoop.
Nadat we ook verplicht in een winkel moesten kijken voor parels en parelkettingen zijn we daarna doorgereden voor de volgende stop op de berg van de Hai van Passé weg. Deze weg is fenomenaal mooi, wow en nog eens wow. Met Top Gear in Vietnam lieten ze deze weg ook zien.
We klommen omhoog met de auto door de bergpas heen, langs een ravijn. Op de top zijn we gestopt en daar was een Amerikaans fort wat ook helemaal beschoten was aan alle kanten. Bij dit fort had je een fantastisch uitzicht over de bergpas. Onze gids ging bij elke stop wat eten en drinken en hoopte dat wij ook wat kochten dan kreeg hij provisie (natuurlijk). Na dit fort vervolgden we onze weg richting DA Nang en China Beach, waar in de oorlog de Amerikanen aan wal kwamen. In DA Nang heb je ook nog een Amerikaanse legerbasis, maar volgens onze chauffeur werd daar niets meer mee gedaan omdat er gevaarlijke straling zou zijn.
Onze chauffeur reed gewoon een paar uur lang niet harder dan 50 km per uur, dus het ging best traag allemaal. Maar een beetje rond kijken door de prachtige dorpjes,wegen etc. Was geen straf.
Voor we Hoi An bereikten kwamen we eerst nog langs \"Marble Mountain\" , dit was wederom best de moeite waard om te bekijken. Velen winkels met uit marmet gehakte Boeddha\'s, draken, koningen, tafels, vazen etc. Etc. Je kon het zo gek niet bedenken of ze hadden het uit het marmer gehakt. Twee jaar geleden hadden we al twee marmeren beeldjes gekocht dus nu even niets, en we moeten immers nog 4,5 week backpacken. De entree was 15.000 dong zo\'n € 0,50 dus dat was ook het geld niet. Eerst een flinke trap omhoog de berg op, daar aangekomen allemaal marmeren tempels, grotten en andere fraaie beelden en gebouwen. Ook weer erg mooi!
In een van de grotten scheen de zon naar binnen, een erg fraai gezicht.
Na ongeveer een drie kwartier zijn we richting Hoi An gegaan waar we hebben ingecheckt en zijn gaan zwemmen. Dat hadden we wel verdient na een dag in de auto te hebben gezeten.
S\'avonds gezellig in Hoi An wat gaan eten, bij een restaurant waar we nog moesten wachten om te gaan eten en waar het eten ook erg lekker was. Daarna een biertje gedronken in het knusse dorpje Hoi An.

Woensdag 8 januari 2014:
Vanmorgen ontbeten in het hotel, spullen gepakt en een fiets van het hotel geleend en op naar het strand. Daar lekker genoten van de felle zon op een ligbedje. Na een paar uur weer terug gefietst richting hotel en daar een duik in het zwembad genomen. Bij het hotel wat gegeten en daarna gerelaxed in het oude centrum van Hoi An wat een mooi, leuk en knus dorpje is.
Maar dat wisten we al want dit is al de tweede keer dat we in Hoi An zijn.
Maar door de lampionnen is het nog gezelliger en sfeervoller en er zijn ook mooie tempels in het oude centrum. S\'avonds wat Vietnamees gegeten en daarna in een bar genoten van het \"happy hour\" uurtje. Waarbij je voor 50.000 dong (€ 1,25) twee vodka/red Bull of twee Mojito\'s kreeg, dus voor €2,50 ben je helemaal bezopen. Qua tijd kijken ze hier ook niet zo, het \"happy hour\" uurtje was eigenlijk van 18:00 uur tot 20:00 uur. Maar wij kwamen pas om 21:35 uur binnen en toen was het nog steeds \"happy hour\". Verder voel ik mij de afgelopen twee weken in Vietnam net een popster. Iedereen of het nou man, vrouw, oud of jong is iedereen kijkt naar mijn haar en de meeste zeggen dan: \"I lie your Hair\". De \"K\" is hier schijnbaar moeilijk uit te spreken. Of \"wow, your Hair is very Nice\". Of ze kijken en durven niets te zeggen, lachen en draaien hun hoofd om.
Maar dat is ook wel weer grappig, de reacties van de Vietnamees in het algemeen zijn niet te vergelijken met een westerling.

Donderdag 9 januari 2014:
Vandaag Hoi An de oude binnenstad gaan bekijken, Japanse brug, wat winkeltjes, tempeltjes bekeken vanaf de buitenkant. Daarna hebben de jongens een pak aan laten meten en ik een jurkje, hier in Hoi An staan ze bekend om de goede en goedkope kleermakers. Dus dat hebben we ook laten doen, morgen de eerste fitting.