yvonne-en-dennis.reismee.nl

Mai Chau, Noord-Vietnam.

Mai Chau.

Gisterenochtend na meer dan een uur wachten werden we eindelijk (als laatste) opgehaald door een bus om de tour naar Mai Chau te beginnen. De hele bus zat vol, dus de laatste paar plekjes waren voor ons drieën. En die waren met onze lengtes niet echt om over naar huis te schrijven, het waren meer kinderzitjes. Om met mijn benen te draaien moest ik eerst opstaan en dan draaien. Na ongeveer twee uur rijden zijn we gestopt en ben ik achter de chauffeur gaan zitten, dat ging nog wel lukken voor de resterende twee uur. Onderweg gestopt bij een lokale markt op een berg, waar je sticky Rice in een soort bamboe buisje kon kopen. De boeren nemen dat mee als ze op het land gaan werken, dan hoeven ze geen pannen enzo mee te nemen. Verder hadden ze maïskolven en veel bloemen. Na een prachtige rit door de bergen met rijstvelden en allerlei palmen kwamen we aan in Mai Chau. De bus waar wij inzaten moest tussen twee betonnen palen, wat eigenlijk niet ging. Maar na passen en meten was het gelukt en konden we door naar ons guesthouse, waar we volgens de gids konden inchecken. Nou ja inchecken, het was een oud traditioneel houten huis op palen van de Thai, Dit is de inheemse bevolking in het noorden van Vietnam. Wij sliepen er met nog twee anderen en de rest sliep in houten chaletjes met kieren en gaten erin. Maar goed dat is wel mooi om mee te maken en je bent echt in die sferen van daar. Het slapen daarentegen is wat minder, omdat er de hele nacht honden blaffen en hanen kraaien van alle dorpen in de omgeving. Maar op dag 1 gingen we dus met zij allen een stuk fietsen door het prachtige landschap. De rijstvelden stonden niet in bloei, dat is pas in april. Maar daarentegen was het nog erg mooi! Na zo\'n twee uur fietsen in het zonnetje gingen we voor de tweede keer eten. Echt super lekker en alles wordt natuurlijk geserveerd met rijst, verse groenten en loempia\'s en fruit. Hoe het is klaar gemaakt wil ik niet weten, want de wc zat naast de keuken. Verder hebben we gezellig gegeten en wat Tiger biertjes gedronken met wat Australiërs en andere Nederlanders. Toen kregen wij een traditionele dans te zien van de bewoners van het dorp in klederdracht. Daarna vroeg gaan slapen, tenminste geprobeerd want dat viel nog tegen op een dun matje in de kou met heel veel dierengeluiden. Maar wel weer een mooie ervaring.

Dag 2 Mai Chau.
Vanmorgen ontbeten en daarna een wandeling van zo\'n vier uur gaan maken door de Mai Chau vallei. Na ongeveer een uur kwamen we aan bij de 1086 treden omhoog die naar een grot leiden.
Pfff dat was pittig, de treden waren half afgebrokkeld en de een was hoger dan de andere tree.
Maar na een flinke klim hebben we toch de grot bereikt. Onderweg kom je dan vrouwtjes tegen die allemaal hout (echt loodzwaar, volgens mij) naar beneden sjouwen. Echt de vrouwen werken zo hard hier in Vietnam, echt heel veel respect voor. De taken tussen man en vrouw zijn hier oneerlijk verdeeld. De vrouw doet hier ook gewoon al het zware werk, kinderen verzorgen en de man drinkt wiskhey op een klein plastic krukje.
Maar na de grot bekeken te hebben weer de 1086 treden naar beneden en naar de lokale markt waar ze echt overal hond verkochten, best smerig om te zien. Hun koelen het vlees ook niet maar leggen hondenstaart, vel en andere stukken hond gewoon neer op een tafel. Na deze markt ervaring terug naar ons resort/hotel/ guesthouse om te eten en daarna uit te checken en weer terug te gaan richting Hanoi. De rit duurde zo\'n vier uur, toen voor drie uurtjes een kamer gehuurd. Daar konden we even opfrissen en eten voordat we naar de trein gingen voor de 12 uur durende rit naar Hue.