yvonne-en-dennis.reismee.nl

Boedapest, Hongarije

Gisterenavond na een goede vlucht met de KLM aangekomen in Boedapest.
Ingecheckt en gelijk Pest gaan verkennen en iets gaan eten, daarna opgefrist en Halloween night gaan vieren in verschillende kroegjes en discotheken. De mensen hier nemen Halloween heel serieus en bijna alle jeugd liep er gesminkt, verkleed rond. In ieder geval met veel bloed en duiveloortjes. Daar is het een jaarlijkse traditie en tevens een feestdag...we begonnen in een kroegje met overal aan de plafonds, muren papiertjes van klanten die er ooit gezeten hebben en een boodschap hebben achtergelaten op nota's, foto's, boarding cards etc. Erg leuk gedaan. En er lag overal hooi op de vloer. Na dit kroegje naar de Irish Pub vertrokken en daar wat gedronken, daar werd het ook steeds drukker en er stond een DJ te draaien. Daar wat verklede mensen leren kennen en vanuit daar met hun meegegaan en de stad verkent in de nacht. De barren en clubs liggen niet heel erg dichtbij elkaar, dus veel gelopen. Onderweg kom je hier en daar wat mensen tegen die je liever niet wilt tegenkomen van hoertjes tot junks. Maar we werden gelukkig niet lastig gevallen en dat was ook maar in 1 straat. Verder heb ik mij totaal niet onveilig gevoeld.
Uiteindelijk in een disco beland waar ze nog muziek van 20 jaar geleden draaide, echt grappig om te zien hoe hun hun tijd ver achter liggen. S'nachts terug gelopen richting het hotel en de dag erma lekker uitgeslapen.

Vrijdag 1-11-2013
Vanmorgen gedoucht, gaan ontbijten en daarna via de vrijheidsbrug naar de Gellert heuvel. Deze beklommen door een park naar boven en naar het Vrijheidsbeeld gegaan en vandaaruit een mooi uitzicht over de stad. Daarna weer naar beneden en via de winkelstraat naar de synagoge in de joodse wijk, maar omdat 1 november een feestdag is is alles dicht. Dat is wel een beetje jammer, maar alsnog genoeg te doen hier. S'avonds een drankje gedaan in "THE Ice bar" was echt mooi om te zien en -4. Je kreeg een deken om je heen en een drankje. Daarna bij de Thai gaan eten.

Zaterdag 2-11-2013
Vanmorgen vroeg wakker en gaan ontbijten in ons hotel, een redelijk goed ontbijt.
Daarna gaan lopen richting de Broadway van Boedapest, richting winkels en het centrum van alles. Mooie oude gebouwen met ornamenten, sommige wel verpauperd maar het heeft wel iets.
Daarna richting het heldenplein waar mooie grote villa's en beelden staan in een grote cirkel op een plein, wat van de plaatjes erg op Berlijn lijkt. Erachter zit een groot park waar we maandag naar een oud badhuis gaan om een dagje te badderen. Daarna met de eerste metro van Europa (kon je ook wel zien aan de bekleding en houten schrootjes in de vertrekhalletjes van het station.) richting Deak Ferenc. Dat is een soort Beursplein van Boedapest waar je meerdere metrolijnen hebt. Daarna richting hotel gelopen, wat uitgerust en gaan eten weer bij de Thai. Was zeker goed bevallen de tweede avond. Daar hing een foto van James Belushi en Yoko Ono die daar ooit in de jaren negentig een keertje gegeten hebben. Wederom smaakte het weer heerlijk!
Daarna richting Buddha Bar gelopen, maar was veel te duur. Dus toen richting THE Irish Pub, twee drankjes gedaan. Toen richting de disotheek Play, waar we tot 03.00 uur hebben staan dansen in de super mooie discotheek helemaal in het wit met een super aankleding. Buiten en binnen stonden wel enorm veel uitsmijters. Daarna met een flinke omweg met de taxi naar een straat gereden met een straat met ongeveer dezelfde naam. Deze straat lag wel zo'n tien minuten verder rijden, en wij hadden al gelijk door dat dit niet klopte. Na een omweg toch wel meer betaald als heen, maar gelukkig niet al teveel.

Zondag 3-11-2013
Vandaag laat wakker geworden na een nachtje stappen, we waren te laat voor het ontbijt dus onderweg maar iets gaan eten. Op richting het gedeelte Buda, naar het paleis, de burcht,parlement. Etc. Maar het begon ineens keihard te regenen. Dus wij halverwege iets gaan eten bij een Trattoria. Verder de dag niet veel gedaan door het slechte weer.

Maandag 4-11-2013
Poging twee om richting Buda te gaan, dit keer met mooi en droog weer.
Eerst naar het grootste parlement ter wereld, maar het stond aan alle kanten in de steigers en overal waren bouwvakkers bezig om het op te knappen. Met een omweg richting de kettingbrug en vandaaruit richting Burcht, Matthiaskerk, het vissersbastion etc.
Erg mooi allemaal en heel sfeervol, ook mooie uitzichten vanuit de heuvels van Buda.
Na een paar uur te hebben rondgekeken richting Pest en vandaaruit richting het Szechenzy badhuis om te ontspannen in het oude badhuis. Erg mooi versierd en een heel oud gebouw, maar vondt het wel erg onhygiënisch, na een paar uur richting hotel en wat gegeten.