yvonne-en-dennis.reismee.nl

Kanoën, noodweer en Charroux, Midden-Frankrijk.

Zondag 4 augustus:
Na een lange autoreis van zo'n 12 uur zijn we in de middag eindelijk gearriveerd in Les Ayes bij mijn ouders. Wat opgefrist, gegeten en alles uitgepakt en vroeg gaan slapen.

Maandag 5 augustus:
Vanmorgen wat uitgeslapen en daarna naar Pont Du Menat gereden om te gaan kanoën met Michelle. Daar aangekomen een tocht van zo'n 2 uur uitgezocht en ons af laten zetten door een busje van het kanobedrijf zo'n 15 minuten rijden verderop. Daar het water in om onze kanotocht te beginnen, het was prachtig weer een hele mooie bosachtige omgeving en rustig water.
Wat wel veel te laag stond waardoor wij wel een keer of tien de kano moesten slepen naar dieper water. Na zo' n 2,5 uur kanoën, uitrusten, zwemmen en van de natuur genoten te hebben kwamen we eindelijk aan bij de parkeerplaats. Kano de kant op gesleept, zwemvesten opgehangen en de auto weer in. Toen begon het ineens heel hard te waaien en zijn we maar richting mijn ouders huis gaan rijden. Halverwege begon het ineens te hagelen, maar echt hele grote hagelstenen. Toen heeft Michelle heel snel de auto onder een boom gezet en waren wij aan het schuilen voor de enorme hagelstenen. We dachten dat de hagel echt door de voorruit heen kwam, het maakten enorme knallen op de auto. Na een minuut of tien ging het over in regen en konden we uitstappen om te kijken wat de schade was aan de auto.
Gelukkig viel het mee, maar er zaten wel meer dan tien butsen in de auto. De mensen die een gedeelte van het huis huren bij mijn ouders hadden minder geluk, hun auto stond ook op de kanoplek. En zij zaten dus nog in de kano op het moment dat de enorme hagel uit de lucht kwam vallen.
Waar wij vijf minuten daarvoor waren weggereden, deze plek was een middelpunt geweest van hagel ter grootte van tennisballen. Hier stond dus de auto van de familie die bij mijn ouders verbleef, vol met deuken, kapotte ramen, helemaal total loss!
Alle auto's op deze plek waren kapot, vol met deuken, kapotte ramen, kapotte ruitenwissers.
Ook de huizen met kapotte daken, ook het kanobedrijf was niet veel meer van over.
Heel bizar allemaal....
Na veel gebel en geregel met de ANWB en de verzekeringsmaatschappij is de auto laat in de avond weggehaald. S'avonds wat nagedacht en gepraat over wat er gebeurt was die dag.

Dinsdag 6 augustus:
Na lekker te hebben uitgeslapen en wat ontbeten te hebben zijn Michelle en ik richting het middeleeuwse dorpje Charroux gereden. Na ongeveer een half uur rijden daar aangekomen via een prachtige route ernaar toe.
Echt een prachtig dorpje met oude gebouwen vol met bloemen, en zeer mooi onderhouden en een aantal kleine zaakjes met bijvoorbeeld kaarsen, snoep of mosterd.
Na een uurtje of twee alles bekeken te hebben richting huis gaan rijden en onderweg gestopt bij een groot tarwe veld waar we verschillende foto's hebben gemaakt.
En een stukje verderop bij een groot zonnebloemveld ook, dat wilde wij altijd al een keer gedaan hebben.
S'avonds wat gegeten bij mijn ouders en naar het onweer zitten kijken in de verte, wat je onwijs goed kunt zien vanaf mijn ouders huis.

Woensdag 7 augustus:
Uitgeslapen, gegeten een rondje gelopen door het bos achter mijn ouders huis, en bij kennissen van mijn ouders op de koffie. die wonen daar en komen ook uit Nederland. daarna op naar Riom waar wij de man moesten afzetten zodat hij zijn leenauto kon ophalen om terug te rijden naar Nederland. Nadat op dinsdagavond zijn eigen auto via de ANWB was opgehaald omdat deze auto niet meer mee te rijden was door de hagelschade van maandag. Na Riom wat gereden door het mooie landschap onderweg wat mooie kiekjes gemaakt van verre uitzichten, rivieren en andere mooie dingen. Daarna naar het dorpje Mieremont, waar aan het begin van het dorp een prachtig kasteel staat en als je het dorp binnen komt niemand te bekennen is. Het vreemde aan het dorp was dat er overal poppen stonden, pop met hengel, nep koe in de wei met nep schapen, nep bruidspaar in pop vorm met nep gasten.
Rare bedoeling met die poppen en er was niemand te bekennen daar die daar woonde.
Het leek wel een film set of zo, en dan 150 jaar terug....
Daarna richting huis en nog langs bij kennissen van mijn ouders, daar het mooie huis bekeken, wat gedronken en richting huis om te gaan eten. S'avonds kwam de familie nog even langs om te vertellen dat zij donderdag zouden vertrekken richting huis. Nog gezellig wat gedronken met hun en niet al te laat gaan slapen.

Donderdag 8 augustus:
Vanmorgen wederom lekker uitgeslapen tot 9 uur en de familie uitgezwaaid.
Wat gerelaxed, ontbeten en s'middags twee kastelen bezocht. Waarvan een nog heel en ingericht uit het jaar 1250, met super mooi uitzicht over de sioele.
En de ander Chateau de Rocher was meer een ruïne en daar hebben we wat foto's in en om het kasteel gemaakt. Daarna langzaam richting huis en gegeten.

Vrijdag 9 augustus:
Vandaag vroeg uit de veren en op naar de Puy de Dome, na zo'n uurtje rijden door prachtige dorpjes en mooie natuur zagen we de Puy de Dome (1465 meter hoogte) steeds dichterbij komen. Een kaartje voor de trein gekocht en ik, Michelle en mijn ouders mee naar boven naar de top van de Puy. Wow wat een vet uitzicht!! Onwijs mooi en heel hoog, je kon helemaal rond lopen en op verschillende plekken had je restaurants en gift shops.
Op een punt kon je paraglyden en dat waren verschillende mensen ook aan het doen.
Echt super je kon er gewoon onder naar kijken met een waanzinnig vergezicht vanaf het hoogste punt!!