yvonne-en-dennis.reismee.nl

De Mekongdelta en de cu chi tunnels en de Cao Dai tempel

25 januari 2012

Vanmorgen om 7.30 stonden we al klaar in de lobby van ons hotel om opgehaald te worden voor de trip naar de mekongdelta. En wij maar wachten en wachten en er kwam maar niemand, toen de receptioniste van het hotel maar laten bellen of er uberhaupt nog iemand kwam. En die zei van wel, dus wij nog langer wachten. Daar kwam er eindelijk iemand om 10 uur s'ochtends ophalen met een gewone auto. Dat vonden wij al vaag, de chauffeur zei helemaal niks tegen ons en ging als een speer naar een plek aan de rand van hcmc waar een grote touringcar stond. Daar werden we gedropt en vervolgens vroeg de gids waar we waren s'morgens?? Huh dachten wij, we hebben 2,5 uur staan wachten. Toen hem uitgelegd en vervolgens toch maar mee gekunt met de tour. De tour was voor ons al een beetje verziekt, ze waren ons gewoon vergeten. Maar goed na 1,5 uur rijden kwamen we aan bij de mekongdelta, daar op een bootje met de andere 40 man. En een uur gevaren naar een eilandje bij My Tho, daar op het eiland en een rondje gelopen door de village en daar wat fruit gegeten. Rijstwijn, bananenwijn en honing met thee gedronken met een paar russen en mensen uit polen, die wilde maar al te graag de rijstwijn.. en toen naar wat lokale vietnamese muziek geluisterd, wat werd gezongen door een paar meisjes in vietnamese kledij. Daarna weer naar een ander eiland waar ze een kokos fabriekje hebben en het een en ander geproefd. Toen via de mekongdelta een stuk geroeid worden door 2 roeiers. Maar het was zo druk dat alle boten tegen elkaar aan botsten, maar mooi was het zeker. En lekker verkoelend in de bloedhitte en hoge luchtvochtigheid buiten, daarna natuurlijk weer wat fooi gegeven aan de roeiers. En toen terug op de grote boot naar een ander eiland, waar we gingen eten en daar kon je ook stukken kip voeren met een hengel aan krokodillen. En fietsen op het eiland, en echt te schokkend was een aapje en een grote leguaan in een hele kleine kooi. Die vol met rotzooi werd gegooid door mensen, en de aap beet continue in de staart van de leguaan. Ik kon het niet aanzien en het poolse meisje zei tegen de gids, van doe er wat aan. En hij lachte en deed niks, het is normaal hier denk ik pfff. Mijn maag was gelijk voor de rest van de dag omgedraaid!Daarna terug op de boot en weer in de bus en naar het hotel. Niet echt een boeiende trip, maar goed..

26 januari 2012

Vanmorgen om 7.45 opgehaald met een minibus, en toen weer wat andere toeristen opgepikt. En een hele aardige en verstaanbare gids (voor het eerst in Vietnam). Op naar een soort kunsthal van gehandicapten, en natuurlijk kon je wat kopen. Het waren mooie spullen, maar ja met een rugzak kun je niet al teveel souvenirs meenemen. Toen verder met de bus richting een tempel. ver buiten Ho Chi Minh City zo'n 10 km van de grens met Cambodja. Een hele kleurijke tempel, het waren er eigenlijk meer. Maar een was heel mooi, de binnenkant was erg kleurijk versierd. Er liepen wat nonnetjes in witte kledij, en je kon via de zijkanten door de kerk heen lopen. Daarna gingen we lunchen niet veel verderop, en daarna nog 1,5 uur rijden naar de cu chi tunnels. De weg ernaartoe was al prachtig, door dorpjes heen en rijstvelden, rubberplantages. Maar onze chauffeur reed echt als een idioot, meerdere mensen bijna van hun scooter gereden.Of mensen die langs de kant zaten de schrik van hun leven bezorgd, hij was echt de allerergste chauffeur waar ik deze vakantie bij in de auto/bus gezeten heb. Hij gaf geen kik dus zal hij altijd wel zo rijden.Toen gearriveerd bij de cu chi tunnels gingen we eerst naar wat boobytraps kijken van de vietcong, echt hele bizarre en enge valkuilen met spiezen. En aan die bamboe pinnen, zwaarden zou je bijna zeggen deden ze gif. Andere boobytraps bekeken, en toen naar een film uit 1966 over hoe schoolmeisjes meevochten met granaatwerpers tegen de amerikanen. Daarna bekeken hoe ze onder de grond leefden, en onder de 220 lange km tunnelstelsels liepen. Echt heel benauwend, warm en er liepen van allerlei spinnen, slangen en andere rare beesten door de tunnels. Daarna gingen we zelf zo'n 100 meter door de tunnel heen. Deze waren vele malen groter gemaakt voor de toeristen, anders had het nooit gepast in de ienie mini tunnels. Onder de tunnels had je keukens, ziekenhuis, werkkamers etc etc. Zo liet de gids zien hoe ze de rook van de het vuur weg lieten gaan en de geur masceerden met pepers. Hele boeiende en interessante dag!! S'avonds lekker sushi gegeten in district 1 in HCMC.