yvonne-en-dennis.reismee.nl

Hoi An, Midden-Vietnam.

19 januari 2012

Vandaag eerst het ontbijtje genuttigd op het dakterras in de zon in ons fantastische hotel. Het eten is goed te doen en het personeel is onwijs vriendelijk. Daarna wat bij het zwembad gelegen in het zonnetje en daarna naar het oude centrum gaan lopen, we hadden er ons op verkeken het was toch nog zo'n half uur lopen. Maar goed wij vinden dat nooit erg en je ziet nog eens wat te voet. Toen wat gaan eten bij een alternatief/kunst eetcafe met hele lekkere gebakjes en cakejes en de inrichting erg leuk gedaan. Zoals alles in Hoi An, het straalt hier gezelligheid uit, alle huisjes zijn gekleurd en dan wat verwelkt met overal bloemen en planten die aan de huisjes groeien. met mooie lampionnen, erg mooi s'avonds ook. Om 3 uur hadden we een eerste passing van onze kleding die we de dag ervoor hadden besteld. Ik had 2 jurkjes laten maken, een van zijden en een ander jurkje. De een was al gelijk perfect de ander heb ik wat smaller laten maken. Het gaat hier precies op maat...Dennis heeft een super mooie jas laten maken. Die is erg goed gelukt!! S'avonds hebben we een tweede passing gedaan en onze spullen meegenomen want het was al goed. Nog wat gegeten, Cao lau Vietnamese specialiteit vooral hier in HoiAn. Noodles met varkensvlees en croutons en wat rare bladeren erbij, het smaakte erg lekker!! Ze gooien overal van die bladeren die heel sterk smaken bij het eten, volgens mij is het citroengras...s'avonds nog wat biertjes bij het hotel gedronken.

20 januari 2012

Vandaag een relax dag, ontbijtje, zwembad, oude centrum bekeken, de japanse brug was erg mooi!! En al die andere gebouwen in Hoi An, heel veel tempels wat in de chinese stijl. En in het alleroudste stukje over de japanse brug mogen ook geen brommers komen maar dat is maar een heel klein stukje. Zo net een paar dagen voor het TET festival, wat morgenavond begint. Iedereen doetzijn inkopen. Vooral bloemen en mandarijnenbomen worden gekocht en ook van die papieren geluksbrengers die ze aan de straat kant in een soort emmers in de fik steken. Overal ruikt het verbrand van die fikkie stokers, en overal rijden brommers van en naar de markt om planten met complete potten eromheen en bomen te vervoeren op hun brommersnaar hun familie voor het tet feest. Morgenavond is er ook vuurwerk hier bij het water in het oude centrum.En dan zijn in het hele land de Vietnamese mensen een aantal dagen vrij en zoekenzij alle familie op..Daarna terug gelopen en onderweg gestopt om eenVietnamese massage van een uur te laten doen,heerlijk!! Dennis wilde zijn haar laten knippen, maar die kapster had volgensons nog nooiteen schaar vast gehad. Overal zaten plukken haar en toen heeft dennis het maar kaal laten scheren..het is niet anders. Wel heel goedkoop, een massage van een uur en kapper 15 euro bij elkaar..S'avonds wat gegeten bij een vietnamees restaurantje, weer een lokaal gerecht. Met kool soep, rijst, kip en weer van die gekke bladeren..daarna terug naar het hotel en daar was een traditionele dans. Die hebben we zitten kijken met een biertje erbij.

21 januari 2012

Vanmorgen de fiets gepakt en eerst naar het oude centrum om wat te eten,daarna terug langs ons hotel en door de rijstvelden heen naar het witte strand van Hoi An gefietst...erg mooi strand en niet druk...een mooi strand en de route ernaar toe ook erg prachtig...later terug gegaan en lekker in het zonnetje bij het zwembad gelegen...S'avonds naar het oudecentrum gefietst en daar wat gegeten. Toen de fietsen terug gebracht naar het hotel, en toen met de taxi weer terug om daar lekker wat bietjes te gaan drinken in verschillende kroegjes, wat mensen ontmoet uit Singapore en uit Barcelona erg gezellig!! Rond 02.00 uur terug gelopen en toen liepen we langs de markt en toen zagen we de mensen s;nachts nog in hun kraampjes zitte. Echt heel zielig zagen we een omaatje zitten van in de 80 denk ik. En ze was aan het slapen in haar kraampje. Dat vonden we zo zielig hebben we maar 6 blikjes Red Bull gekocht, 3 Vietnam petjes en ik 2 stro hoeden. En de had de nacht van haar leven want we hadden er 4 keer zoveel voor betaald. Ze was zo blij!!! Daarna hebben we een taxi chauffeur wakker gemaakt en op naar het hotel.

22 janauri 2012

Oudjaar in Vietnam, het Tet festival begint vannacht om 00.00 uur. De hele oude binnenstad is versierd met bloemen en iedereen lacht. De mensen hebben vanaf vandaag een hele week vrij, de enige week in een heel jaar dat men de hele familie opzoekt. De mensen worden hier al blij van wat wij niks vinden, een paar bloemen in de vorm van een draak. Of een lampion in de vorm van een zeepaardje. De mensen lachen en maken foto's van elkaar voor deze bloemen. Het is zo mooi om te zien, dat ze zoooo blij zijn met eigenlijk niks, zouden we in NL nog wat van kunnen leren. Sommige kindjes vinden ons interessant en roepen naar ons en zwaaien. Wat gegeten en naar het hotel om te gaan zwemmen,daar wat lekker gezond en gerelaxed.

23 januari 2012

Vandaag onze spulletjes gepakt, om helaas te moeten vertrekken uit Hoi An. Wat fantastisch was het hier, tot nu toe de meest relaxte plek die we gezien hebben in Vietnam. De mensen zijn ook het vriendelijkst hier en zijn eerlijker met prijzen. Ook over voetbal kunnen ze goed meepraten, ze kunnen zelfs een beetje nederlands praten. Eentje zei zelf haudoe, haha dat was echt grappig!! Wat ontbeten in het hotel en daarna met de taxi richting Danang Vliegveld, eerst nog een stop gemaakt bij de marmerbergen en daar 2 hele mooie marmeren souvenirs gekocht waar ik erg blij mee ben. Hopelijk blijft het heel tot thuis. Toen onze vlucht genomen naar Saigon, dat ging allemaal goed alleen veranderde ze op het vliegveld 3 keer de vliegtijden..erg vaag allemaal. In het vliegtuig zaten i.p.v. 180 man maar 30 man denk ik. Dus we konden zitten waar we wilden. Aangekomen in Saigon werden we gelijk opgelicht door een taxi chauffeur, maar wij waren zo slim dat wij hem niet snapten en hij kon geen engels. Hij had wel een engels woordenboek en noemde een astronomisch bedrag. Terwijl wij er al bijna waren, en toen waren wij naar de meter aan het wijzen en gaven hem dat. Toen was hij aan het smeken en zei ons dat het TET was...jammer dan hij had al een beetje fooi gehad. Aangekomen ingecheckt kregen we de grootste suite in het hotel, voor de eerste nacht dezelfde prijs als een normale kamer.

Dily

Het houdt niet op Yvonne!! Wat prachtig allemaal en wat een mooie stranden en al die leuke huisjes in Hoi An..

Gr.

yvonne

Dankjewel Dily, het is hier ook echt super.Dadelijk pakken wij het vliegtuig naar Ho Chi Minh City. xxx