Van Hanoi naar Hoi An

Gister overdag nog even onze tijd vol gemaakt in Hanoi, omdat we om 12 uur al waren uitgecheckt in ons hotel en de trein naar Danang s'avonds om 19 uur pas ging hebben we nog wat rond gelopen tussen de hectiek van Hanoi. Het zonnetje ging schijnen en eindelijk kon mijn jas uit, lekker warm was het zo'n 21 graden. S'avonds met de hotel jongen meegelopen naar het station wat nog geen 200 meter van ons hotel verwijderd was, erg makkelijk! Toen op een heel klein maar overvol station gaan wachten met 2 zware backpacks en 2 rugtassen, om de trein naar Danang te nemen. Alles liep daar met borden die men vol schrijft zodra de trein aan komt en weg gaat, onze trein was van 1 tot en met 3e klas die rijd helemaal van Hanoi naar Ho Chi Minh City in zo'n 40 uur en dan kun je verschillende stations uitstappen.Wij hadden 4 kaartjes gekocht omdat we dan een prive coupe zouden hebben. Daar konden we de trein in zodra een vrouwtje een teken gaf en de deuren op gingen, er liep een man met ons mee waarom wisten we niet. En die zou ons de weg wel wijzen, zo moeilijk was het niet want we kunnen zelf ook wel nummers lezen. Toen hij de kaartjes uit mijn handen griste en voor ons uit liep de trein in,daar stond hij in onze coupe en wilde geld zien. Waarop wij tegen hem zeiden dat hij niks kreeg, hij had immers niks bijzonders gedaan als zo'n 100 meter voor ons uit gelopen. En vervolgens tot 3 keer nee zeggen, hebben we de deur dicht gegooid en ging hij weg..Dennis was toch zeker 2 koppen groter dan hem. Hele nare man was het, en zoals zoveel mensen vooral in Hanoi zien jou als een soort cashmachine en willen je geld hebben. Maar wij hebben ze door dus gaat de zon niet altijd voor hun op, dan kunnen we iedereen wel geld geven. Maar nu zaten we dan in de coupe en het was de goorste trein die ik ooit gezien heb, overal harenvan anderen en een bruin matras en troep op de grond en vette ramen, hoe gingen we dit 15,5 uur volhouden pfff. Maar we hadden onze eigen kussenslopen bij en die hebben we maar gebruikt en met onze kleren aan maar wat proberen te slapen. Naast ons zaten de Israeliers die we de hele Vietnam vakantie al tegen komen, hele vriendelijke aardige mensen. Een vader, twee dochters en hun broer. Dus daar nog wat gezellig mee zitten kletsen, toen wat geslapen (gelukkig) en daarna ging de helft van de trein erbij Hue uit, wij bleven zitten naar Danang. Toen kwam echt het allermooiste uitzicht vanuit een trein wat ik ooit gezien heb,we reden tussen bergketens door met een beetje mist, rijstvelden, witte stranden, zee en een heleboel zon...erg mooi!! Toen na zo'n 17 uur arriveerden we eindelijk in Danang daar met een Canadees meisje de taxi gedeeld naar Hoi an. Daar aangekomen bij ons super hotel, met een zwembad, vlakbij het strand en mooie grote kamers. En we kunnen gratis fietsen lenen dat hebben we dus ook gelijk gedaan. En nog wat bij een echt Vietnamees restaurant gegeten, het meisje van het restaurant wilde volgens mij engels leren want ze wilden alles over Nederland weten en hoe je mandarijn in het engels schrijft, erg schattig allemaal!! Toen het oude binnenstadje in gefietst en daar wat mooie zijden lampionen gekocht voor 7 euro, echt super goedkoop. En daarna ik twee jurkjes van zijdenaan laten meten en Dennis een jas laten maken. ben benieuwd, Hoi An staat bekend om zijn beste kleermakers van zuid-oost -azie. Morgen gaan we verder passen en naar het strand....