yvonne-en-dennis.reismee.nl

Tam Coc-Hoa Lu, Noord-Vietnam

Vanmorgen er weer eens vroeg uit voor een excursie naar de provincie Ninh Binh centraal noord-Vietnam. Opgehaald om half 8 en toen nog een hoop andere mensen opgehaald bij verschillende hotels zoals altijd het geval is met een excursie in Azie. Toen Dennis en ik ongeveer een uur in de bus hadden gezeten en rondjesdoor Hanoi hadden rond gecirkelden we iedereen hadden opgehaald gingen we richting Tam Coc. Maar zoals elke keer moet je Hanoi uit en aangezien er 6 miljoen mensen wonen waarvan er zo'n 4 miljoen een scooter hebben en ze allemaal s'morgens om 6 uur al wakker zijn. En dus op hun scooters rijden
Frown
weet je al hoe laat het is...Om half 8 s'morgens zitten de mensen aan de straat al te eten, pijp te roken, hun rommel te verkopen, kleding te wassen, rondjes te rijden met varkens en kippen op hun brommeretc etc. het is net de Fata Morgana maar dan in het echt!! Maar voor hun is het normaal dus niemand kijkt op of om, voor ons is het onwerkelijk...maar goed eenmaal op de snelweg rijden ze om je heen met bomen op hun scooter voor het TET festival of komplete kozijnen. Na zo'n 2,5 uur rijden arriveren we in Tam Coc waar we eerst twee tempels gaan bekijken uit het jaar 968 ook weer erg indrukwekkend. De scene eromheen is net uit een sprookje, oude mensjes op koeien met een rijdtuigje. En mannetjes met militairen hoedjes fietsend, of vissend op een bamboe bootje en een heel oud bruggetje en een oude chinese muur en een super omwerkelijk landschap met karstbergen. Daar bekijken we de tempels en gaan terug in de bus om vervolgens te gaan eten in Hoa Lu de allereerste hoofdstad van Vietnam in de 10e eeuw. Na het super lekkere etengaan met zij tweeen in een roeiboot bij een oud mannetje die ons 6 km zou gaan roeien, dit was de mooiste ervaring tot nu toe! Wow wat een spectaculair uitzicht niet te omschrijven hoe mooi, een tocht van zo'n 1,5 uur onder oude bruggetjes door,langs karstbergen, onder de grotten door, langs vissende Vietnamese mensjes met schuine hoedjes en geitjes op de bergen, bananenbomen, huisjes van mensen onder de grottenen een rust ver weg van alle drukte van Hanoi. Net een sprookjesdecor!! Daar ons een souvenir aan laten smeren en terug naar het dorpje, maar onze roeiende man had overal pijn probeerde hij ons uit te leggen in half frans/vietnamees, dus Dennis de terug weg meegeroeid. Onze gids moest nog wel even stoppen bij een ander bootje om uit een lange bamboe pijp te roken. Daarna weer terug bij de pier en daar gingen we een fietstocht maken door de dorpjes heen, en de koeien, geiten en schooltjes en prachtige uitzichten. Aan het eind van het dorpje stond onze gids en toen gingen we voor de verandering nog maar eens een tempel in, daarna weer terug gefietst en weer de bus in terug naar Hanoi. Daar aangekomen rond 19 uur en wat gaan eten in Hanoi. Morgen gaan we naar warmer weer, in het noorden is het winter en het is al de hele week maar zo'n 16 graden.Maar Hoi An zo'n 28 graden heerlijk!! Morgen met de trein naar Danang en dan met de bus naar Hoi An waar we een kleine week zullen blijven.

ton

Hey Yvonne

waarom hebben jullie de gehele dag je jas aan en een muts op??

yvonne

hee Ton, het was in hanoi en hongkong maar zo'n 7 a 16 graden..het is daar nu wintertijd. Omdat Vietnam zo'n lang land is, heeft het nooit een goede reistijd. Nu zijn we in Hoi an en kunnen onze jassen uit...lekker 28 graden heeeeerlijk!!!