yvonne-en-dennis.reismee.nl

Parfumpagode, Vietnam

Vanmorgen vroeg eruit om naar de parfumpagode te gaan, we werden om half 8 opgehaald. We kwamen naar buiten en degene die ons op kwam halen was met de brommer, dus werden we een taxi ingestuurd. Heel vaag allemaal, het regende we hadden niet de beste dag uitgezocht. Toen dropte de taxi ons bij eens of ander reisbureau, en we moesten de taxi betalen maar dat was neit de afspraak. We zouden opgehaald worden inclusief de excursie, maar later hebben we toch het geld van de taxirit terug gekregen. Daar gingen we met een paar Japanners, duitsers en een Australier mee naar de Parfumpagode. De situatie er naar toe op de snelweg is niet anders dan anders hier, ze rijden met complete bomen op hun brommers, rijden achteruit op de snelweg met hun vrachtwagensof draaien op de snelweg of ze gaan lossen middenop de snelweg

Undecided
...maar uiteindelijk hebben we nog maar 1 ongeluk gezien! Na een 1,5 uur arriveren we bij een klein dorpje waar ze nog met paard en wagen en oorlogsvoertuigen vol met boomstammen rond rijden. Daar stappen we in een zelf gemaakt metalen bootje met zijn 5-en die wordt geroeid door een oud vrouwtje met een Vietnamees hoedje. Na ongeveer een uur roeien door echt een werkelijk oogverblindend landschap, met karstbergen en waterlelies met grote roze bloemenkomen we aan bij een pier en daar stappen we uit om vervolgens naar een tempelcomlex uit het jaar 1400 te bezoeken.Wow erg indrukwekkend had nog nooit zoiets gezien, aangezien hier hele erge Chinese invloed is geweest honderden jaren lang zag het er ook zo uit. Met mooie tempels, bonsai bomen, trappen en oude chinese grote deuren waande ik mij even terug in de tijd. Daarna via een glibberige trap terug naar beneden om te gaan eten. Rijst met wat tofu, groenten, spring rolls met stokjes, na enig oefenen lukt het best want ze hadden geen normaal bestek. Na ongeveer een uur zijn we weer een glibberige trap opgegaan om vervolgens met een kabelbaan naar de parfumpagode grot te gaan, heel erg mooi landschap vanuit de kabelbaan...De grot was ook echt spectaculair en ze hadden overal kaarsjes branden omdat het bijne TET festival is dan eren ze alle doden. in de grot waren wat druipsteenstukken en wat beoddha's, kaarsjes. De trap van de parfumpagode had ook iets mysterieus zo tussen de nevel en begroeide trap.Daarna weer hetzelfde terug zoals we heen gingen, met de trap, kabelbaan en het roeibootje. Rond 17.00 uur waren we terug in Hanoi en toen lekker bij de Thai gaan eten.

15 januari 2012

Lekker uitgeslapen wat was gedropt en gaan lopen naar het mausoleum van Ho Ci Minh, maar die was dicht dus hebben we er rond omheen gekeken. Heel vredig plekje in Hanoi rustig en schoon. Daar weer in een verstopt tempeltje gekeken en daarna naar het literatuur museum, waar heel lang de allerslimste werden opgeleid op universitair niveau. Ook een mooi complex met allerlei, tempels en bonsai's en water. Alleen het vrouwtje achter de kassa gaf ons te weinig geld terug, en toen wij eens goed keken en terug liepen zei ze dat wij dat waren vergeten. jaja zou lus ik er ook nog wel een paar, je moet hier erg op je hoede zijn! Daarna wat winkels rond gekeken voor wat lampen of meubels maar ze vragen hier veel te veel geld, dus we gaan in Bangkok kijken en dan weten we zeker als we het versturen dat het aankomt.