yvonne-en-dennis.reismee.nl

Hanoi en Halong bay

9 januari 2012

Aangekomen in Hanoi na een vlucht van zo'n 2 uur, daar in een niet al te grote terminal onze backpack ophalen bij de lopende band. Daar stonden tot onze verbazing mensen van wel liefst 3 vliegtuigen, 1 uit Hongkong, 1 uit Bangkok en 1 uit Narita (Japan) om 1 klein bagagebandje heen... En wij maar wachten en wachten (Dennis had zijn backpack al) op mijn backpack en die kwam maar niet, dus toen naar lost en found. En er kwamen nog meer mensen die hun bagage nog niet hadden, sommige zelfs met 4 koffers...Toen werden we na zo'n half uur doorverwezen naar een ander gedeelte in de terminal. Hopelijk komt daar mijn tas tevoorschijn hoopte ik, toen hoorde we dat dat de normaalste zaak hier was in Hanoi, oke dat was een geruststelling. Toen weer bij een nieuwe bagageband wachten met heel veel andere mensen, toen ging de bagageband ook nog kapot en daar kwamen de monteurs. Het kon bijna niet gekker maar de band draaide niet meer dus moesten de monteurs de koffers/tassen zelf over de band heen slepen best komisch. Maar toen kwam gelukkig mijn tas tevoorschijn, was erg blij!! Nu op naar buiten waar iemand ons op zou pikken van het hotel, die konden we niet vinden maar die bleek na enig zoeken op de verkeerde plek te staan met een bordje met onze naam erop. Toen in de auto naar ons hotel in Hanoi, wow wat een chaos op de weg (cultuurshock) overal koeien en mensen met andere beesten en heel veel brommers ontzettend veel, mensen rijden niet tussen de strepen maar gewoon een eind raak. Gewoon de hele tijd spook rijden want de auto's/brommers gaan toch wel opzij...verder brommers brommers, zoveel heb ik er in mijn leven nog niet gezien, voor, achter, naast niet normaal. Hier is het schijnbaar wel normaal. Toen over een afstand van zo'n 30 km een uur of 1,5 gedaan het gaat gewoon niet sneller hier. Eindelijk bij het hotel maar hoe steek je de weg over, dat gaat ons nooit lukken met auto's en honderden brommers aan alle kanten. Je moet een voor een om de brommers en auto heen zigzaggen, ze kijken toch wel uit wordt er gezegd...pffff. Maar na het inchecken van ons hotel. En het boeken van een 3 daagse excursie naar Halong Bay toch maar ons leven buiten gewaagd en wel 15 straten overgestoken, en ik moet zeggen na enig oefenen gaat het best goed...toen moesten we pinnen maar de wisselkoers is hier niet makkelijk, we zijn hier miljonair in Vietnam. 1000.000 dong is 37 euro. Maar na enige dagen gaat het iets makkelijker.

10 januari 2012

Uitchecken na een nacht van getoeter buiten door de oneidige brommers en de goederentrein, en op naar Halong bay. Daar met een bus met nog 14 anderen zo'n 3,5 uur durende rit naar halong bay waar onze jonk ligt waar we met een prive kamer en een badkamer de nacht tussen de kartsbergen gaan doorbrengen..onderweg nog gestopt bij een of andere souvenirwinkel. En toen weer verder, daar aangekomen en ondertussen wat kennisgemaakt met de mensen is de bus. Een ouder nederlands stel, 2 zwiters, zo'n6 Israelische mensen, en natuurlijk een paar duitsers (die mogen natuurlijk niet ontbreken). Een erg leuke club met mensen al. Toen met een kleine boot gebracht naar de grote boot. Hele leuke boot met voor alle koppels een eigen kamer. Je kon op het bovendek fantastische foto's schieten, wow wat prachtig!! Het deed mij erg denken aan koh Phi Phi of James bond island in Thailand. Maar echt schitterend!! Het weer was alleen een beetje heiig maar niet koud, toen eerst wat geluncht. Heerlijk eten met verse vis en natuurlijk rijst en verse groenten, fruit en natuurlijk de loempia's. Al smaken ze hier anders als thuis. Toen een paar uur tussen de prachtige wonderbaarlijke karstbergen gevaren, toen gestopt en aan wal gegaan voor een enorme grot van zo'n 100.000 vierkante meter, hele mooie grot alleen een beetje fake door het gekleurde licht. Daar wat verhalen aangehoord door onze gids Mr. Happy en toen uit de grot een enorm mooi uitzicht over halong bay. Toen weer terug op de boot en toen konden we met een kajak daar een beetje peddelen. En een fishing village bekijken...daarna terug op de boot om vervolgens te vissen of te zwemmen. En aansluitend weer een heerlijk eten. De hele avond gezellig met de mensen op de boot wat hanoi bier gedronken en een beetje gefeest op de locale house muziek...Toen gaan slapen en dat ging zeer goed met het geronk van de motor van de boot.

11 januari 2012

S'morgens rond 7 uur eruit met een lichte kater en een ontbijt met wat toast en jam en thee. Daarna een nummer uitgewisseld met een zwitsers meisje (die in haar eentje een half jaar rond reist door Azie) om als we terug zijn in Hanoi wat af te spreken en om uit te gaan bij de kroeg die heet 'the dog with the long hair'. nou ben benieuwd wat dat voor bar is!! En verder deze dag nog wat rond gevaren door Halong Bay en vervolgens naar Cat ba Island om daar een wandeltocht te maken en naar het hoogste punt van het eiland te klimmen...erg mooie plek dat national park weelderig groen. Daar een hele zware klim met mr. Monkey (onze klautergids) naar de top van het eiland, en wow wow wat een super uitzicht het was de klim zeker waard!! Toen terug met de bus over het eiland naar ons hotel om in te checken te eten en vervolgens naar Monkey island daar over het witte starnd gelopen en vervolgens weer omhoog geklauterd over de puntige rotsen naar boven, weer erg mooi!! Op het strand lag het bezaaid met koraal en hele mooie schelpen. Daar kwamen de apen om mijn coca cola op te drinken vanuit de bossen, erg grappig!!! Toen terug op de boot en naar het hotel en daar vervolgens s'avonds de anderen van de groep opgezocht en een drankje gedaan bij het strand.

12 januari 2012

Een reisdag s'morgens om half 8 ontbijt en we zouden om 8 uur worden opgehaald door mr.happy. Vandaaruit met een bus helemaal volgepakt naar de pier, maar de stoel van Dennis was afgebroken dus die kon amper zitten..toen gestopt bij een tankstation en daar een klein krukje (die ze echt overal gebruiken bij het eten etc.) in de bus gezet waar Dennis op kon zitten..Toen aangekomen bij de pier nog zo'n 1,5 uur met de boot door Halong Bay terug naar de bus om vervolgens zo'n 4 uur over de terug weg te doen. S'middags rond 5 uur waren we bij het hotel en daar weer opnieuw ingecheckt en vervolgens na onze was gebracht te hebben, op naar de bar van de hond met het lange haar. Eerst Lisa ontmoet in het backpackersdistrict en daar wat Tiger beer naar binnen gekapt en toen maar wat gaan eten. Dit restaurant zoals zoveel zat aardig verstopt, eerst door een kleding winkel en op naar boven om daar voor 3 personen een hoofdgerecht en allemaal wat drinken en wat garlic bread voor zo'n 13 euro goed te doen. Alles is hier spotgoedkoop!! Later nog wat gedronken en op tijd terug gegaan.

13 januari 2012

Aan de overkant van ons hotel verkopen ze hond, zeiden ze ons maar nu hebben we het ook zien liggen een klein hondje en dan gebakken. Voor ons hotel hebben we een lokale markt, er ligt van alles en alles eten ze ook op!! Vandaag maar weer eens de duizenden en duizenden brommers trotseren, je moet niet bang zijn en gewoon stapvoets oversteken tussen de auto's en brommers door. En het gaat best want ze rijden gewoon om je heen en zijn erg voorzichtig. Verkeersregels hebben ze niet en de toeter wordt gewoon standaard gebruikt, door rood rijden en door elkaar is heel normaal hier...op de stoepen zie je mensen heel vroeg s'morgens al dammen, eten, eten maken een scooter rit je proberen aan te smeren of een of andere pet uit de Vietnam oorlog..het is net een poppenkast. En voor hun heel normaal, of ze staan bij het park te gymen of ze houden thee kransjes op de kleine krukjes midden op de stoep. Als de trein eraan komt wordt hij dichtgedaan door 4 mannen door middel van een hek er langs te schuiven en de brommers tegen te houden, want die rijden op het spoor of naast de rails met de brommers...echt een gekke bedoeling!! Vanmorgen onze trein kaarten naar Danang opgehaald en nog 4 dagtrips geboekt naar de Parfum pagode en het fietsen door het platteland van Noord-Vietnam door de rijstvelden etc. en naar de chu chi tunnels bij Ho Chi Minh city en een dagexcursie over de mekong delta naar CanTho. Dit alles hebben we alvast geregeld omdat de 23 van jan. het tet festival is en heel Vietnam niks te regelen valt...daarna zijn we vanuit het reis bureau naar de hoa lang prison geweest, waar in de Vietnam oorlog Amerikaanse soldaten gevangen werden gehouden.

ton

Hey Yvonne
klinkt best spannend allemaal, ben benieuwd naar de rest van de fotos

Dily

Nou jullie hebben de tijd van je leven zo te horen...!! Leuk om het zo te volgen. Veel plezier verder, ik blijf jullie volgen!

gr. Dily

Agnes

Hey dennis&yvon,

Echt leuk om jullie zo te volgen op jullie reis!
Zo te lezen hebben jullie het super naar jullie zin!
Ik kijk alweer uit naar jullie volgend verhaal.

Xxx nessie

yvonne

ja het is echt een gekkenhuis hier!!! Maar wel heel leuk, en erg mooie natuur...