Hongkong

Alweer onze 3e dag in Hongkong, we zijn net terug in ons minihotel midden in het uitgaansdistrict Soho. Onze hotelkamer is niet groter dan onze badkamer thuis, en gelukkig hebben we onze backapacks bij en geen grote koffers want dat had zeker niet gepast. De vlucht van Amsterdam naar Hongkong ging gelukkig erg goed, de zuidwesterstorm in NL had niet veel impact op onze vlucht. Alleen een beetje turbulentie bij Berlijn en boven Moskou...

Woensdag ongeveer 20.00 lokale tijd aangekomen na een vlucht van zo'n 11 uur, een zoektocht door de terminal van zo'n 1,5 uur en een taxirit van een 3 kwartier bij ons hotel. Toen de tassen neergezet in onze poppenkamer en het hongkong island gedeelte gaan verkennen, het is allemaal eg goed te lopen en we zitten erg dichtbij de metro, bussen en de treinen, ferry's en een helikopter landingsplaats die je naar de overkant brengt, erg makkelijk als je een goed gevulde portemonnee bij je hebt. De ferry en metro is erg goedkoop zo'n 0,20 eurocent voor een kaartje. Verder is Hongkong een erg dure stad, vele dure gucci, prada, louis vitton en cartier winkels niet echt voor ons wegelegd dus. Ik zag een leuk jasje van DKNY en die was zo;n 900 euro, laat maar...Maar de donderdag best vroeg wakker en eerst het oude gedeelte van Hongkong island gaan bekijken hollywoodroad, manmo tempel (met grote wierook aan het plafond) en over de grootste roltrap ter wereld heen gegaan. Daarna de ferry naar Kowloon gepakt, wat een vette skyline echt heen mooi!! Toen vanaf de ferry wat gaan lopen, heel veel dure winkels dus, toen naar de avenue of stars gelopen met allemaal bekende chinese beroemdheden. Waarvan dan hun handen in het cement stonden gedrukt met hun naam erbij, kende alleen Bruce Lee en Jackie Chan. Daarna erg veel gelopen rond gekeken en toen nog op de ladies market en temple street geweest, wat gegeten met de mooie skyline op de achtergrond. Maar het bestellen gaat niet al te best hier in Hongkong, we krijgen of het verkeerde of helemaal niets. En de mensen hier houden van slapen tijdens het eten in de restaurants.... Verder is hongkong een grote winkel, winkel en heel veel winkelcentra's alles is of een winkel of eindigt in een winkelcentrum. Heb in mijn leven nog nooit zoveel winkels gezien, en zoveel mensen die aan het winkelen zijn. Je kunt echt van alles kopen, zo gek je maar kunt bedenken... toen gisteravond om 20.00 uur naar de Symphony of lights gegaan. Dat is een lasershow vanaf de Avenue of strars tussen de skyline door erg mooi die skyline in het donker...

Vandaag 6 januari 2012 heerlijk uitgeslapen en toen gaan lopen naar de peak tram, een tram die je naar het hoogste punt van de stad brengt. Daar echt enorm druk, zoals overal in Hongkong. En na een kaartje gekocht te hebben voor de tram en het terras met een heel vet uitzicht over de stad, gingen we dan de steile tocht naar boven maken...heel erg steil...Daar aangekomen bleek er een weer een winkelcentrum te zitten een madam tussauds, en nog heel veel meer winkels. En het verbluffende uitzicht over de stad, echt heel mooi!!! Verder de metro genomen naar Causewaybay en daar wat rond gewinkeld. Het ene na het andere winkelcentrum, niet normaal...

7 januari 2012 Vandaag eerst naar de metro, die zit echt overal in Hongkong om vandaaruit naar Lantau island te gaan. Het kaartje kost ook echt niet veel zo'n 11 dollar per persoon dat is zo'n 1,10 euro, om een metro rit van zo'n 3 kwartier te maken. De metro is ook altijd stampvol met mensen voornamelijk de locals die een dagje weg gaan en omdat het zaterdag is zijn ze met extra veel mensen. Daar naar het andere eiland komen we eerst langs Disneyland maar daar gaan we niet heen, veel te druk. We gaan een halte verder naar het eindpunt, en daar komen we in een winkelcentrum aan (natuurlijk). En vandaaruit gaan we via een kabelbaan naar de grootste zittende boeddha ter wereld. We hadden allebei nog nooit in een kabelbaan gezeten dus dat was wel spannend. Eerst maar een kaartje gekocht voor de goedkopere versie dat was een karretje zonder glazen bodem. Wij wachten en wachten (2 uur verder) en elke keer die karren kapot. Dus toen konden wij er eindelijk in, en omdat er zo vaak storing was kregen wij dus met de goedkope kaart de crystal cabin. Heel relaxed was het niet want het was ijskoud binnen en buiten was het met onze enige trui die we bij hebben maar zo'n 7 graden brrrr, maar ja we hingen in de lucht en we wilden naar de big boeddha. Wel een super vet uitzicht vanuit de kabelbaan over de heuvels en Lantua island. Daar aangekomen met een paar storingen onderweg eerst naar de Big Boeddha, met 264 treden viel deze mee met die van de 1000 in Chiang Mai. Het was zeker de moeite waard en daarna het dorpje die ze nagebouwd hadden een leuk geer en goor shirt gekocht met bling bling glitters, waarop I love Hongkong staat. Die ze ter plekke voor je maakte, je kon van alles erop laten zetten. Toen helemaal verkleumd terug naar de kabelbaan en vandaaruit gelijk de metro gepakt naar Mongkok op Kowloon om daar naar de Hottoys store te gaan voor Dennis. Daar nog enige tijd rond gelopen, van wat je kon lopen er liepen zo ontzettend veel mensen dat dat bijna niet ging...Toen s'avonds terug gegaan naar onze minikamer in Soho.

8 januari 2012 Vandaag een beetje rond gewandeld en nog even naar Causebay, niet al te veel gedaan beetje gerelaxed na elke dag zo'n 20 km gelopen te hebben. Overal Filipijnse vrouwen overal waar je liep, en de rest van de mensen in Hongkong zijn op zondag allemaal buiten lijkt wel. Enorme mensenmassa's, de filipijnse vrouwen (las ik later) hebben 1 dag vrij in de week en die besteden ze buiten op straat met een picknick of pratend, zittend maakat niet uit als het maar buiten is met heel veel andere vrouwen.

9 januari S' morgens ontbijt genuttigd in het hotel, erg veel keus had je niet als ontbijt zoals: ei, roerei, gekookt ei, omelet, of rijst met ei. Ach ja dan maar een lekker eitje... Daarna gedoucht onze backpack gepakt en op naar de metro om vervolgens vanaf Central naar het vliegveld te gaan met een trein. Ideaal en heel erg snel. Daar aangekomen ging alles erg vlot, en onze Hongkong dollars nog even opgemaakt bij de MacDonalds. Maar een plekje vinden met je dienblad is wel een probleem met zoveel mensen, uiteindelijk toch gevonden. Na een prima vlucht aangekomen in Hanoi (Vietnam)