yvonne-en-dennis.reismee.nl

Op naar Rome...

Vanmorgen om 04.00 uur opgestaan en om 04.45 uur opgehaald om naar het vliegveld van Rotterdam te gaan, lekker dichtbij een keertje. Om 07.00 uur gevlogen naar Rome en precies op tijd geland ging allemaal volgens planning. Vervolgens een uur moeten wachten op onze koffer en toen met de bus en de metro naar Vaticaan waar ons hotel was. Wel een tocht van nog zo'n 2 uur over gedaan. We moesten nog een kwartier wachten en toen konden we onze kamer in, daarna met de bus naar Trastevere gegaan en daar eerst wat gegeten bij een Trattoria. Daarna een wandeltocht van zo'n 2 uur gelopen door de mooie straatjes van Trastrevere, overal mooie oude gekleurde huizen die begroeid waren met allerlei klimplanten. Erg mooi gedeelte van de stad, ik had immers de rest van de stad nog niet gezien. De st. Maria kerk was wel het toppunt, erg mooie kerk zowel binnen als buiten. Daarna richting de ortho botanica die we erg graag wilden zien, door de lovende recencies van mensen. Daar aangekomen rond 16.00 uur was hij dicht i.v.m een hevige regenbui van het afgelopen weekend, erg balen!! Maar goed niet getreurd er was nog zoveel mooie te zien en het was ook nog eens prachtig weer.Toen weer terug gelopen naar de bushalte en de bus terug genomen richting Vaticaan, daar een supermarkt opgezocht onder een kledingwinkel (ook nog nooit gezien) en de benodigde spullen gekocht. Daarna lekker gechilled op het dakterras van ons hotel. Zag er leuk uit met de zonsondergang en uitzicht over het Vaticaan.

Dinsdag 25 oktober 2011

Vanmorgen vroeg ontbeten en om half 9 stonden we voor het colloseum waar we zo door konden lopen met onze roma pass, echt een ideale kaart om te hebben in Rome. Erg indrukwekkend om eindelijk een keer in het colloseum te staan, de helft was zo ongeveer nog in tact. We konden helemaal rond lopen en ook van boven naar beneden. En er waren nog bijna geen mensen, helmaal super. Na ongeveer een half uur rond gelopen te hebben zijn we de straat overgestoken naar het forum romanum. En dat was helemaal indrukwekkend en best groot, we hebben er denk ik wel zo'n 2 uur rond gelopen om alles goed te bekijken. In het huis van de vestaalse maagden geweest waar bijna allemaal onthoofden beelden stonden. En een koepel waar je in kon, en een hele opgegraven stad, en een basiliek en en de plek waar julius ceasar is vermoord. Vanuit het forum richting palantino gelopen waar wat kunstwerken stonden in een heel groot gebouw. Toen richting het Pantheon gelopen en het ene mooie gebouw na het andere wat we tegen kwamen, onderweg nog een leuk jurkje gekocht. Het pantheon van de achterkant denk je wat een raar gebouw en aan de voorkant herken je het gelijk aan het hele impossante gebouw. Met hoge pilaren en de binnenkant ook erg indrukwekkend, en omdat het een kerk is kun je er gewoon in en uitlopen. Voor het pantheon heb je ook nog een pleintje met een mooi fonteintje en weer mooie gebouwen. Toen doorgelopen naar de trevi fontein niet heel ver van het pantheon vandaan. En ik had gedacht dat dat op een groot plein was maar niets was minder waar, het was op een heel klein stukje. Maar echt een mega grote fontein, en weer een heel mooi gebouw erachter. Toen langzaam terug gelopen richting hotel en sávonds nog een beetje gewinkeld vlakbij het hotel.

Woensdag 26 oktober

Vanmorgen weer om half 8 aan het ontbijt en om 8.00 uur de metro genomen naar de st. pieter in vaticaanstad. Dat was maar 1 halte met de metro want we zaten er vlakbij. En het kwam met bakken naar beneden de regen, niet normaal meer. Wij door de stromende regen zoeken naar waar we heen moesten, alles leek wel teveranderen in een rivier. Maar gelukkig was het dichtbij naar de st. pieter en daar eerst door een scan om binnen te komen. Binnen was echt prachtig en een heel hoog gebouw, alles met bladgoud en tirlantijnen. Na ongeveer een half uur naar buiten gegaan en daar stonden ongeveer zo'n 5000 mensen op het plein te wachten op de audientie van de paus. Wij zijn doorgelopen naar castel dángelo en daar naar binnen gegaan, inmiddels was het weer ook opgeklaard. In het castel ongeveer een uur of 2 rond gelopen, het was eigenlijk een grote familiegraftombe voor de familie van Hadrianus in het jaar 139 na chr. Met mooie uitzichten vanaf het dak en de gangen van het gebouw. Binnen allemaal fresco's en bladgoud erg mooi. Toen terug naar het hotel gelopen en de sushi bar gereserveerd voor sávonds. Daar sávonds wat sushi gegeten, was gezellig!!

Donderdag 27 oktober 2011

Vanmorgen om half 9 ontbeten en met de metro naar Familia en daar uitgestapt en naar villa Borghese gelopen (het stadspark van Rome) eerst een flinke klim omhoog en daar had je een prachtig uitzicht over de stad. Toen een hele route door het park gelopen, met allemaal beelden en oud gebouwen en mooie planten en bomen. En we hadden een zonnige dag, erg mooi park daar nog wat gegeten in een soort tropische tuin. wel erg duur maar wel relaxed! Toen vanuit Veneto de metro genomen naar Circo du Massimo richting de joodse wijk, erg oude gebouwen ook weer. Een hele leuke en knusse wijk met erg leuke winkels en natuurlijk dingen gekocht daar en een ijsje gegeten, moet je natuurlijk wel effe doen als je in Rome bent. Toen daar uren rond gelopen en via de Piazzo navona terug naar het hotel. De piazzo Navona zaten allemaal kunstenaars en schilders op het plein en daar nog een karikatuur laten maken. Een erg leuke dag!!

Heel Rome was echt prachtig, boven verbazing!!