yvonne-en-dennis.reismee.nl

Dresden Duitsland

Woensdag 26-12-2018 Op weg naar Dresden

Vanmorgen om 8:40 uur de bus vanaf Alexander Platz lekker dicht bij ons hotel, had ik vantevoren al uit lopen pluizen zodat we niet te ver hoefden te reizen en de bus op het gemak konden halen. Alles verliep goed en de busreis duurde bijna 3 uur, daarna vanaf Dresden Hauptbahnhof nog 35 minuten naar het hotel gelopen. Een gloednieuw hotel van nog maar een paar weken oud en dat kun je ook zien, modern ingericht erg mooie lobby en de kamer van alle gemakken voorzien. We zijn op tweede kerstdag natuurlijk op verkenning gegaan in het oude centrum of zeg maar 'Alt Stadt'. Helaas bleek echt bijna alles dicht en was de enige optie een rondje door het centrum struinen en bij een van de weinige open restaurantjes iets eten. Het was ook wat miezerig, koud en winderig weer dus binnen een hamburger met zoete aardappel frietjes eten was geen straf. Voor wat we konden zien is Dresden echt een compacte, mooie stad die na de verwoesting van de tweede WW helemaal in oude stijl opnieuw is opgebouwd.Vooral het Zwinger Paleis en het balkon en de tussengelegen gebouwen zijn werkelijk prachtig. Na wat rondjes rondstruinen in het druilerige weer besluiten we terug te lopen naar het hotel want ook alles is dicht verder.

Donderdag 27-12-2018 Dresden

Vandaag gaan we Alt stadt en Neu stadt verkennen en we zijn weer vroeg uit de veren, de supermarkten zijn weer open na de kerst dus een ontbijtje is zo gehaald, de supermarkt is schuin tegenover ons hotel dus dat is mooi meegenomen. Het is gelukkig droog weer en tot nu toe valt het weer steeds nog niet tegen, eigenlijk hebben we op het ontbreken van de zon elke dag droog weer gehad wel is het best fris met een graadje of 4 a 5. We starten bij het Zwinger paleis dat op misschien een 900 meter van ons hotel af ligt, echt een prachtig gebouw en een mooie tuin waar je gratis doorheen mag lopen. De balkons van het paleis zijn ook gratis te bezoeken en dat laten wij ons als Nederlanders geen twee keer zeggen, dus lopen we het paleis rond en zakken verder af richting het Opera gebouw, het balkon en nog een aantal kerken, pleinen die er prachtig en oud uit zien. Maar niets is minder waar in de tweede wereldoorlog is Dresden net als Rotterdam compleet verwoest en alles is in oude staat terug gebouwd. Zo is de frauenkirche na herbouwen pas in 2015 opnieuw heropend en oude stenen zijn hergebruikt, mooie kerk om te zien. Na uren rond lopen in het zonnetje in de erg oud aandoenende straten besluiten we naar Neu Stadt te gaan over de brug. Dit gedeelte van Dresden is eigenlijk nog ouder dan de Alt Stadt. Dresden Neustadt nieuw noemen is eigenlijk een beetje vreemd, als je bedenkt dat de gebouwen in de Altstadt, hoewel deze eeuwenoud lijken, pas weer zo’n twintig jaar overeind staan. Na het bombardement op Dresden in de Tweede Wereldoorlog lag het oude centrum in puin en het meeste werd pas weer herbouwd na de val van de muur. Maar de Neustadt kreeg van dit alles weinig mee en lijkt daardoor een beetje een stad op zich, terwijl de wijk simpelweg aan de overkant van de Elbe ligt. De Kunsthofpassage is een goede plek om je wandeling door Dresden Neustadt te beginnen. Deze aaneenschakeling van kleurrijke hofjes herbergt een keur aan leuke winkeltjes, cafés en kunst. Bekijk in ieder geval de gevels die door verschillende kunstenaars zijn bewerkt en vergaap je aan de façades boordevol muziekinstrumenten, giraffen en slingerapen. Na een dag van rondlopen en alles bekijken besluiten we bij een Mexicaans restaurant te gaan eten in de Alt Stadt als afsluiter, de dagen zijn al om 17:00 uur donker elke dag en daarom lijkt het steeds veel later dan het eigenlijk is.Na het eten besluiten we om richting hotel te gaan want lopen gaat niet meer zo soepel.

Vrijdag 28-12-2018 Dresden

Dresden is compact en eigenlijk hebben wij de afgelopen twee dagen vrijwel alles kunnen zien dus doen we vandaag rustig aan en besluiten we zo laat mogelijk uit te checken. Vandaag willen we het oude centrum nog eens rond lopen en de VR time rode doen want dan zien we Dresden in volle glorie in het jaar 1740. Maar helaas is alles in het Duits en zelfs degene die daar werken verstaan en spreken amper Engels, wat ik best een slechte zaak vind als je werkt bij een toeristische attractie. Rond 16:00 uur gaan we richting de Flixbus weer op weg naar Berlijn, deze busrit duurt bijna 3 uur en stopt bij Alexander Platz dus het vinden van ons eerdere hotel is niet zo moeilijk.