yvonne-en-dennis.reismee.nl

Vilnius Litouwen eerste stop van onze reis door 5 landen.

Na twee rustige vluchten werden we op gehaald door onze bed&breakfast eigenaar Paulius in een grote dure BMW. In 10 minuten staan we in het oude centrum van Vilnius waar we na het eten van een kamelenbal (Paulius is een apotheker en die kamelenbal is tegen het hoesten en was echt heel erg smerig) voor de deur staan van ons complete huis. Het is echt groot met een woonkamer, keuken, badkamer, bovenverdieping met slaapkamer en alles erg mooi en vooral schoon en dat voor maar €20 per nacht. Na een lange dag lekker slapen en woensdagochtend vroeg eruit om alle highlights van Vilnius in 1 dag te bezoeken.
S'morgens om 09:00 uur de deur uit de zon schijnt volop en het is -3 maar windstil en prima weer om alles te bezoeken maar eerst naar Crustum Bakery voor een ontbijtje en een grote kop koffie. Daarna richting the Bell tower, gedimas heuvel maar die is net als vorig jaar onder constructie helaas. We besluiten om 'The thee crosses' te bezoeken en daarvoor moeten we een heuvel opklimmen, het uitzicht vanaf daar is best leuk want je kijkt over heel Vilnius heen. Daarna gaan we de wijk Uzepis in is een klein kunstenaarswijkje en wilde graag onafhankelijk zijn en daarom hebben ze eigen geld en een stempel. We besluiten om allebei een stempel in ons paspoort te laten zetten.
Daarna zijn we naar de hemelpoort gelopen en via het oude centrum richting het KGB gebouw/ museum. Dit is echt een heel interessant museum en nog helemaal intact toen het nog een gevangenis was, hier werden politieke / journalisten mensen gevangen en opgesloten. Beneden heb je de gevangenissen met martelkamers en cellen niet groter dan 60 cm waarin mensen in het donker zaten, de badkamer mochten de gevangenen 1 x per maand gebruiken en dan werd er getreiterd door de bewakers door het water bloedheet of ijskoud te zetten ook had je buitencellen en een excecutie kamer. Echt zo luguber allemaal en er hangt ook zo'n enge sfeer, ook wordt er veel weergegeven door foto's en geluiden van die tijd.
Na de indrukken van het KGB museum zijn we gaan eten bij een Japans restaurant genaamd 'Miyako' waar we de enige gasten waren en heerlijk sushi en rijst gegeten hebben. Daarna op tijd terug om wat uit te rusten en ons klaar te maken voor onze volgende trip naar Riga in Letland.