yvonne-en-dennis.reismee.nl

De wildernis week in Fins Lapland

Nellim, Fins Lapland "Het wildernis hotel" van 14 t/m 21-1-2018

Na een reis van bijna 14 uur eindelijk aangekomen in het Wildernis hotel in Nellim, Nellim is een piepklein dorpje in het noorden van Fins Lapland. Omdat we een vertraging op Schiphol hadden omdat ons vliegtuig een lekkende motor had liepen we 5 uur vertraging op en daarom liep eigenlijk alles wat uit. De vlucht van 08:45 uur werd uiteindelijk 13:45 uur en met een tussenstop Kittala waren we uiteindelijk rond 19:00 uur in Ivalo geland. het voelde gisteren als een reis naar Thailand alleen dan geen tijdsverschil. Helemaal gebroken waren we alle 4, ook het opstijgen en landen vanuit Kittala was best onstuimig door het weer en windvlagen. Maar gelukkig na een ritje van een half uur naar het wildernis hotel hebben ze nog wat eten voor ons bereid in het hotel. De lodge waar wij en Marco en Agnes in slapen is echt geweldig mooi en erg goed verwarmd met vloerverwarming, ook hebben we 4 boxsprings ( 1 groot bed en 2 losse bedden) en een sauna. De lodge is helemaal van boomstammen en vurenhout gemaakt met een bovenverdieping, super sfeervol. Helemaal top en midden in de natuur. Na het eten maar gelijk gaan slapen, want het was een lange vermoeiende dag geweest.

Maandag 15 januari 2018
Vanavond hebben we pas een excursie dus vandaag de tijd om de omgeving te verkennen, het 'wildernis' dorp is niet groot maar wel knus en alles is van hout gemaakt. We hebben een heuvel gevonden om vanaf te sleeën en die eindigt op een groot meer die helemaal bevroren is. Daaromheen zijn de Aurora bubbels en alleen maar bossen. Tussen het sleeën, rondlopen en eten door gaan we steeds opwarmen.
Daarna lekker gerelaxed in het restaurant van Het wildernis hotel met een potje Yatzhee. S'avonds goed aangekleed en na wat gekloot met de sneeuwschoenen die aanmoesten, zijn we met onze gids Jarne en een paar andere Nederlanders gaan lopen. Tot nu zijn er 80% van de mensen hier alleen maar Nederlanders, dat vind ik best jammer. Heb eigenlijk liever een mix van mensen overal vandaan maar ja dat heb je niet voor het zeggen helaas. Maar na de strubbelingen met de rackets ( sneeuwschoenen) onder onze sneeuwboots zijn we gaan lopen in het pikkedonker. Alleen de gids en de achterste toerist heeft een klein hoofdlampje. Ik ben al aardig kippig en omdat alles om me heen wit is loop ik gewoon het lampje achterna. Maar de sneeuw is op sommige plaatsen zo diep dat je er tot aan je middel bijna inzakt, erg pittig lopen kan ik je vertellen. Wel een ervaring die ik nog nooit mee had gemaakt.
Na wat wegzakken en verder sneeuwschoenlopen op een groot bevroren meer waar het ijs bijna een halve meter diep is komen we aan bij een plek midden in het bos. De gids gaat hier voor ons een kampvuur maken waarop hij wat water kookt en cranberry thee maakt voor ons ook marshmallows en koekjes komen op het menu. Na een uurtje zitten gaan we terug lopen door de hoge sneeuw. S'avonds bij het huisje uiteraard gebruik gemaakt van onze eigen sauna, helemaal top!

Dinsdag 16 januari 2018
Na het ontbijt weer de omgeving gaan verkennen rondom het wildernis hotel, buiten sneeuw en natuur is er helemaal niets. Maar dat is wel een keertje lekker en maakt het ook wel bijzonder. In de middag hebben we pas onze eerste echte excursie het 'husky sleeën', wat een geweldige ervaring. Van de twee uur hebben we precies 1,5 uur licht/ schemer en een uur donker. Een prachtige zonsondergang om 15:15 uur in de middag maakt het prachtig met de mooie kleuren en een groot wit besneeuwd meer (Inari meer) waar we overheen razen met de husky slee, we hebben 6 honden voor onze slee. Dennis staat achterop en moet ook sturen en remmen, ik zit in de slee op een rendiervel en een deken over mij heen. Ondanks 4 lagen kleding, twee paar sokken en handschoenen en een deken is het nog reuze koud aan mijn handen en voeten, de rest is gelukkig niet koud. Voor ons rijden Marco en Agnes en daarvoor rijd een slee die echt niet vooruit komt, waardoor wij ook steeds moeten remmen. Best vermoeiend en jammer want de honden willen veel harder rennen dat zie je ook aan de beestjes. Als je stopt worden de honden gek en gaan ze keihard huilen en blaffen, super lieve beesten want ze doen je niets. Na bijna twee uur komen we aan bij de husky farm waar de honden losgemaakt worden van de slee en eten krijgen. Alle hondenhokken zijn buiten dus goed tegen de kou dat kunnen ze zeker. Er lopen ook drie hele lieve grote labradors rond die op blonde beren lijken, zo super lief en willen de hele tijd geaaid worden. Het wordt tijd om terug te gaan naar de lodge en we worden gebracht met een grote slee achter een sneeuwscooter.
S'avonds kopen we bij de receptie een gsm (oude Nokia) die een alarm geeft als het noorderlicht verschijnt. Dus niet wetende dat de telefoon S'avonds afgaat en wij vanuit onze lodge als een speer naar het meer bij het wildernis hotel rennen. Met een statief heeft Dennis een aantal foto's van het noorderlicht kunnen maken. In het echt is het meer een witte gloed die heen en weer beweegt, maar gelukkig hebben wij het gezien.
Zo blij! Na een half uur op het meer gestaan te hebben en het noorderlicht aanschouwt  te hebben zijn we terug gegaan naar de lodge.

Woensdag 17 januari 2018
Vanmorgen vroeg wakker en gelukkig ook want het was super mooi helder weer en prachtige kleuren, zo mooi met de witte sneeuw.
Toen gaan ontbijten en s'middags hebben we een langlauf tour van 2 uur, maar omdat Agnes en ik wat onervaren zijn en hellingen af moeten geven wij het al snel op. Gelukkig maar want de jongens geven aan na de tour flink te hebben moeten doorlopen met de skies en dat was voor ons onbegonnen werk. S'avonds gezellig geborreld met anderen in het restaurant en gewacht tot de telefoon ging voor het noorderlicht. Daarna met zijn allen naar het Inari meer om het noorderlicht te bewonderen. Helaas is het niet al te goed te zien en na een uur geven wij het op en gaan met z'n allen terug naar de lodge.

Donderdag 18 januari 2018
Vanmorgen vroeg naar het ontbijt want er staat een 7 uurse excursie op het programma naar een rendierfarm met de sneeuwscooter. We zijn met onze Engelse gids Ben en z'n 8-en op excursie gegaan, per stel op een sneeuwscooter.
Eerst door het super mooie witte prachtige landschap naar een rendierfarm, rendieren voeren en in een soort kleine wigwam bij een kampvuur wat cranberry sap drinken.
Daarna gaan we lasso werpen en weer verder op de sneeuwscooter.
Zo onwijs mooi en op weg naar de Russische grens waar we even een stop maken, daarna gaan we ijsvissen.
Er moet een gat in het ijs gedraaid worden met een soort van boor en daarna met een mini hengel iets proberen te vangen, dat gaat dus nooit lukken.

Tineke

Dit lijkt me een fantastisch mooi land met een heel aparte cultuur. Vooral het leven dicht bij en van de natuur interesseert me.
Veel plezier met zijn allen!

Anja evers

We hebben met veel plezier je reisverslag gelezen
Vooral om dat het ook zo mooi en Leuk geschreven is geweldig
Groetjes van de pa en ma. Van Marco

yvonne

Hoi Anna,
Graag gedaan we genieten hier volop met z'n allen.
Groetjes yvonne