yvonne-en-dennis.reismee.nl

Tokyo

Woensdag 5 april Osaka naar Tokyo

Om 10:00 uur uitgecheckt en richting metro en daarna richting Shin Osaka om daar de Hikari JR trein te pakken richting Tokyo. Het is maar liefst een treinrit van bijna 600 km en die doet er nog geen 3 uur over met deze shinkansen trein. De trein rijd erg hard, volgens mij hebben we nog nooit in een trein gezeten die zo hard gaat. Eenmaal aangekomen op station terminal Tokyo in Tokyo moeten we ons een weg banen met onze koffers tussen duizenden krioelende mensen massa's richting metro. Elk gebouw treinstation of metrostation wat we hebben gehad in Japan is mega groot ( vooral die in Tokyo, Osaka en Kyoto) en heeft oneindig veel uit en ingangen en duizenden zoniet honderduizenden mensen per dag die erdoorheen lopen. Het is eigenlijk zoeken in een speld in een hooiberg, met koffers is dit super onhandig maar de taxi in Japan kost helaas een fortuin. Je ziet ook de meeste taxi's rijden zonder een persoon erin. Een ritje van Tokyo centrum naar Narita AirPort ( 66 km) kost maar liefst 287000 yen dat is omgerekend €280.....pff nou dan loop ik ze nog liever met mijn koffers. Maar Dennis en ik zijn op weg richting de metro dus eerst van JR treinen richting de metro in gangen, dat is al bijna een half uur zoeken en lopen. De Japanners houden niet van trap oplopen dus moeten we alle trappen die naar beneden gaan met de koffers sjouwen, wat eigenlijk bijna niet te doen is. En liften zijn er wel maar toch schaars, dus dan maar met de koffers slepen. Het is eigenlijk nog maar drie haltes met de metro maar om het trein/ metro station van Tokyo door te komen zijn we toch al gauw een tijdje bezig, en dan is station Tokyo nog geen eens de grootste. Eenmaal de goede metro te hebben gevonden gaan we eruit en moeten we overstappen op een andere lijn, dat gaat niet zomaar. Trap naar beneden, trap omhoog ( lift is stuk), trap naar bedenen, roltrap omhoog, nu nog 220 meter lopen ( lijkt weinig, maar was best ver) en dan weer een trap naar beneden pfff echt niet te doen. En toen eindelijk de metro gevonden, het is nog maar twee haltes en dan zijn we bij Akasaka. Daar aangekomen wordt het zoeken naar ons hotel, helaas is de weg er naar toe op een berg, eigenlijk kon het niet beter..... Om 17:05 uur ( meer dan 7 uren later) eindelijk aangekomen van Osaka naar ons hotel in Tokyo, helemaal gesloopt van het lopen en sjouwen kunnen we naar onze kamers. Eigenlijk niet zoveel puf meer om wat te gaan doen, maar toch gaan we nog even de wijk Rappongi in, die op loopafstand van ons hotel is. Wat een levendige en drukke wijk, wel een toffe en erg dure wijk te zien aan alle sjiek geklede mensen en dure sportwagens. Daar lekker een hapje gegeten en een rondje gelopen. Echt super schattig hier verkopen ze kittens en puppy's en wij mogen een kijkje nemen in de winkel, maar jeetje wat een prijzen een kitten of pup kost hier al gauw zo'n €2400 per beestje. Dat gaat helemaal nergens over, je kan het in Japan of ontzettend duur maken of de prijzen zijn of lager of gelijk met Nederland.

Donderdag 6 april Tokyo Disneyland

Vanmorgen om 06:00 uur eruit want we gaan naar Tokyo Disneyland, in Osaka de kaartjes al gehaald dus daar hoeven we niet meer voor in de rij te wachten. Je moet er echt vroeg heen om een fast pass te bemachtigen voor een attractie, nu wisten wij niet helemaal hoe het werkte dus hebben we helaas een fast pass voor buzz light year wat echt de meest onozele attractie van heel Disneyland is. Het werkt zo je kunt 1 x in de twee uur een fast pass halen voor een attractie en het had beter geweest als we bijvoorbeeld space mountain of splash mountain hadden gehad want daar waren de wachtrijen maar liefst 140 minuten i.p.v. Buzz lightyear. Maar goed niet getreurd we gaan in Pinocchio, star wars, een stomme stitch in het Japans gesproken kinder film en uiteraard buzz lightyear. Dan kunnen we om 10:40 uur nog een fast pass halen voor een andere attractie maar degene die we dan willen kunnen we eigenlijk al niet meer halen, helaas dan doen we de haunting house maar en later een achtbaan die iets van Thunder heet. Het is zo overvol met mensenmassa's dat het eigenlijk niet meer leuk is en dan gaan wij nog op een doordeweekse dag. Het grappige aan de Japanners is dat ze in rijtjes naast en achter elkaar gaan picknicken op kleedjes, gekochte disneyknuffels erbij en onder een paraplu ( het regent niet) zitten. Het is niet dat ze gezellig met elkaar zitten te kletsen of in de rij wachten van een attractie, nee ze zitten gewoon te zitten. Het personeel van Disney is top, over de top aardig wat ik zoiezo wel vindt van alle Japanners in winkels op straat etc. Mensen zijn onwijs vriendelijk. Maar goed rond begin avond zijn Dennis het wachten op attracties beu en besluiten we terug te reizen naar het hotel.

Vrijdag 7 april Tokyo

Vanmorgen lekker uitgeslapen en richting Mr. Potatoe in de wijk Akibahara, dat is een winkel met alleen maar oude Nintendo's en oude sega computers / spellen. Best grappig om te zien. Daarna gaan wij richting Asakusa voor de tempel en daarna lopen wij naar de Tokyo Skytree die maar liefst 634 meter hoog is. De entree is normaal 3000 yen ( ongeveer €30, dan ben je op 350 meter hoogte) en voor 4000 yen kun op 450 meter hoogte komen. Wij hebben de optie voor 2000 yen p.p. gekozen maar dan moest in de rij wachten en die duurde ongeveer 20 minuten. Scheelt toch weer geld dan maar wachten, wachten hier in Japan is de normaalste zaak van de wereld, zelfs voor een informatie mannetje op een station staat een wachtrij van een uur. Inmiddels raken we er aan gewend, het is niet anders. Er zijn vier grote liften waar ongeveer zo'n 18 mensen tegelijk in kunnen, wij mogen er als eerste in. In 50 seconden gaat de naar 350 meter hoogte en dat voel je wel aan je oren. Dat gaat echt snel dat is weer wat anders als bij ons thuis naar de 21e verdieping. We lopen naar binnen en er is een enorm grote glaswand rondom het gebouw, ondanks de drukte kun je er toch genoeg zien en rondlopen. Je kunt er ook dineren voor €150, maar dan heb je wel een mooi uitzicht. Ook heb je nog twee etages onder waar we nu zijn en due brengt je naar een glazen vloer, pff om duizelig van te worden. Je kunt vanuit deze toren gewoon Mount fuji zien. Na ongeveer een uur zijn we uitgekeken en nemen we de lift naar beneden. Helaas krijgen we het elke dag voor elkaar om tijdens de spits richting ons hotel te gaan, dat betekend onwijs druk, mega druk in de metro. Hetgeen wat mij opvalt in Tokyo en opviel in de hoge toren dat er helemaal niet zoveel auto's rijden in Tokyo, mensen nemen massaal de trein en metro. Ook is er geen of nauwelijks smog en dat voor de grootste stad op aarde met maar liefst 38 miljoen inwoners. Ook zijn de straten enorm schoon, elke dag zie je mensen alles schoonmaken, de metrostations, liften van alles en er zijn nauwelijks of geen prullenbakken. Dat is best zoeken elke keer naar een prullenbak. Maar goed in de enorme drukte keren we hotelwaards.

Zaterdag 8 april Tokyo

Vanmorgen richting de Tsujiki vismarkt, de grootste ter wereld. De veiling kun je bijwonen maar dat is rond 03:00 uur s'nachts verzamelen en dan hopen dat je uitgeloot wordt daar hadden we niet zoveel zin in, we verstaan toch geen Japans. Dus gaan we vroeg en we zijn om 09:00 uur daar, je hebt een binnen en een buitenmarkt dus de tijd dat we er zijn is precies goed het is zoals gewoonlijk hier ook enorm druk, eerst bezoeken we de buitenmarkt waar ze allerlei vis verkopen. Dan gaan we naar een binnenmarkt dit is opzich wel leuk, dan kun je zien hoe ze de tonijn fileren ook staan er tonijn koppen tentoongesteld. Natuurlijk moet ik deze super verse sushi met tonijn wel even proeven, het kost ietsje duurder maar dan heb je het wel vers van de pers. De verkoper verteld je kunt het eten op de 3e verdieping, maar dat is buiten. Aangezien het regent ben ik zowat de enig gek die er gaat eten, maar ja moet toch ergens zitten. Kan het niet zomaar lopend opeten, want lopend eten in Japan is not done. Hetzelfde als fooi geven of zelf de deur van je taxi open doen is echt een no go in Japan. Na dit hapje eten in de regen besluiten we de hallen van de veiling te bekijken, daar is het een bedrijvigheid van rijdende karren, messenslijpers, visfileerders, schoonmakers, echt heel erg tof om te zien. Je moet ze ook niet in de weg lopen want ze rijden je gewoon omver. Er worden hier vissen verkocht aan allerlei restaurants, groothandels etc.
Na bijna twee uren rondlopen gaan we richting de Sumo wijk Ryokoyu, helaas is in het weekend de Sumo hall dicht dus een echte Sumo worstelaar gaan we echt niet zien, ook is het weer er niet echt naar om een dikke man op slippers in een soort van luier te zien. Dus toen maar richting Akasaka en daar nog wat rond gekeken.

Zondag 9 april Tokyo / Mario karting

Weer eens vroeg eruit want het is Mario kart dag, waar we zo lang naar uit hebben gekeken. Alleen in drie weken tijd is dit wel de dag met het allerslechtste weer, het komt met bakken uit de hemel. Maar helaas niks aan te doen dus we gaan al vroeg richting Shinagawa waar we de tour beginnen. Maar het is een hele reis om daar te komen ( alles in Tokyo is ver ook al lijkt het niet) metro dan de trein en dan nog een stuk lopen. Als we aankomen op Shinagawa treinstation is het hier ook weer een drukte van jewelste. Maar de metro en treinstations van Tokyo zijn de drukste, grootse en complexste ter wereld met maar liefst 8 miljoen reizigers per dag. Maar tot nu toe hebben wij het aardig gedaan moet ik zeggen we zijn nog geen een keer fout met de trein of metro gereisd. Wel is het lopen op de stations vaak heel erg veel lopen, soms ben je wel een uur bezig om van de ene naar de andere kant te komen. Maar weer om terug bij mijn verhaal te komen, we moeten nu de de Mario kart shop vinden om onze tour te starten gelukkig na wat vragen aan de mensen zijn we in een keer de goede kant op gelopen. Bij aankomst mogen we een outfit uitkiezen, ik neem Yoshi en Dennis neemt een Luigi outfit. Er was niet veel keus meer maar ik was blij met mijn yoshi outfit, al was het pak wel wat gescheurd. Ik had een t-shirt, trui, spijkerbroek, waterdichte jas en mijn wandelschoenen van gore-Tex en een yoshi pak aan. Maar bij terugkomst was ik tot op mijn onderbroek en sokken doorweekt dus de kleding die ik dacht dat voldoende was, was het helaas toch niet. Maar goed na een outfit uitgekozen te hebben Gopro op mijn hoofd zijn we klaar voor vertrek. We gaan met een kleine groep twee Amerikanen uit Californië en onze gidsen zijn een nieuw-Zeelander die in Japan woont en een Engelsman waarvan het zijn eerste werkdag is, dus voor hem ook spannend. Na aankomst bij de karts krijgen we een uitleg over hoe de kart werkt, oké gesetteld en daar gaan we dan. Pfff het gaat gewoon nog harder regenen, maar ach wat maakt het uit het is gewoon kicke. Het verkeer in Tokyo is uiterst rustig en beheersbaar dus best fijn om daar te rijden, alleen de regen op mijn bril maakt het enigszins lastig. De gids volgen, knipperlicht aan en dan is er niets aan de hand, de andere gids rijd achteraan de groep.
We maken twee stops onderweg, eentje bij de nagemaakte Eiffeltoren en een andere stop bij weet ik veel waar. Het gaat steeds harder en harder regenen en we zijn halverwege al helemaal doorweekt, maar het gaat nog prima. Wel laat de accu van Dennis zijn kart het afweten, maar na wat sleutelen doet die het weer.
Mensen op de stoepen maken foto's van ons en staan te zwaaien, we zijn een echte attractie zo leuk!! We rijden via Roppongi, Shibuya crossing ( drukste zebrapad ter wereld) en we rijden een rondje van twee uur lang. De gids maakt steeds foto's van ons met zijn mobieltje en dat is fijn want na het terug kijken in het hotel van onze Gopro film is alles mislukt, We hebben beide twee uur lang ons stuur en de weg gefilmd, komt eigenlijk een beetje door de hevige regen. Maar ach we hebben de geweldige ervaring en een aantal foto's.
Rond half twee zijn we weer bij de shop en moeten we echt even droog worden en opwarmen. Helaas hebben we geen droge kleding bij ons dus dat wordt bibberend de weg naar het hotel vervolgen. Na wat droge kleding en een warme douche gaan we S'avonds richting Shibuya waar het beeld van de hond 'Hachiko' staat, dit is het beeld van de hond die 9 jaar lang op deze plek op zijn baasje wachtte.
Dit is ook verfilmd met Richard Gere als baasje in de film Hachi, het beeld staat er al sinds 1934, dat is een jaar voor de dood van Hachi zelf.
Daarna gaan we over Shibuya crossing, een heel groot kruisend zebrapad waar er enorm veel mensen tegelijkertijd oversteken kruiswaards. Het is ook het grootste en drukste zebrapad ter wereld, niet te geloven wat een aantallen met mensen.
Na wat rond gelopen te hebben in de wijken Shibuya en Harajuku gaan we richting hotel, gelukkig is het droog.

Maandag 10 april Disney Sea

Vroeg eruit en het is stralend zonnig weer om richting Disney Sea te gaan, het is het duurste Pretpark ooit gebouwd zo'n 3 miljard euro. Bij binnenkomst zien we het al, waanzinnig wat een park. Ze hebben Venetië, Maya tempels, oerwoud, New York Brooklyn, Italië, Florence, midden oosten etc. Etc. Nagebouwd. Echt zo mooi en bijna echt, ik snap wel waarom dit het duurste park ter wereld is echt aan elk detail is gedacht. We gaan snel wat fast passen halen voor een attractie die the centre of the earth heet en dan ga je zeg maar een vulkaan in. Wat een vette attractie, niet te geloven eigenlijk kan ik het gewoon niet verwoorden dit moet je zien. Ook de attractie Indiana Jones ( heel erg prachtig), een onderzeeer, tower of terror, sinbad, nog een achtbaan etc. Gaan we in allemaal even mooi aangekleed. Het super grappige aan de Japanse Disney bezoekers is dat ze enorm vroeg naar het park gaan en dan in de rij voor een winkel gaan staan waar ze een paas konijntje kunnen kopen. Of ze gaan in de rij zitten op een klein stoeltje of kleedje waar 5 uur later pas een Disney show of een musical begint, terwijl als je er zo heen loopt of het einde van de dag naar de winkel gaat kun je de knuffel zo meenemen. Ik heb het vermoeden dat ze de hele dag hun konijn willen showen en vast willen houden, maar heb eigenlijk geen idee. Ook lopen volwassen mannen, vrouwen etc. Met konijnen oren, Donald duck pet of met een Disney trui inclusief mondkapje dat is heel normaal hier. Maar na veel reizen in Azië en nu hier in Japan kijken we nergens meer van op. We zijn om 08:00 uur S'morgens het park binnengekomen en gaan 20:00 uur S'avonds weer richting hotel, mijn benen en voeten kunnen eigenlijk niet meer wat een kilometers hebben wij de afgelopen weken gemaakt. Ik denk wel 8 x de 4-daagse in de afgelopen weken hier in Japan.

Dinsdag 11 april Tokyo

Laatste dag in Japan vanmorgen lekker uitgeslapen vandaag blijft het de hele dag regenen, mooi om te relaxen, koffer in te pakken, laatste dingetjes te regelen, online in te checken en voor te bereiden op de vlucht van morgen. Deze reis door Japan is er eentje voor in de boeken! De gewone Japanner is bescheiden, vriendelijk, behulpzaam en oprecht aardig, alleen dat al maakt deze reis bijzonder. Verder hebben we in ryokans geslapen op een futon bed en rond gewandeld in een kimono, echt Japans gegeten, eindeloos veel tempels gezien, niet elke avond uit eten anders waren we compleet blut geweest, maar wel lekker gegeten, rare gadgets gezien, verwarmde wc's met bidet en douche in elke hotel kamer gehad ( wel fijn trouwens), pratende liften, pinautomaten, stoplichten, etc. eindeloze metrogangenstelsels met vogelgeluidjes op elke halte, veel mensen en nog veel meer mensen, mondkapjes, manga meisjes, honden en katten in kleding in een kinderwagen, kersenbloesem bomen,seven elevens en hele dure dingen of zeker betaalbare dingen: Japan je was geweldig!

Jannie

Ik denk dat het een prachtige ervaring is geweest. Ik hoop alles wat je je voor ogen had. Heel leuk om te lezen en prachtige foto's!

A Boetje

Het was een mooi verslag een goede thuis reis

Yvonne

Dank jullie wel, nu weer thuis na een super fijne vlucht. Alles ging best soepel het terug reizen, nu uitpakken. Xx