yvonne-en-dennis.reismee.nl

Santa Clara, Cuba

25 november, Trinidad/St. Clara
Vroeg ontbeten en afscheid genomen van Johan en de superschattige teckel Saddie, Rahel opgehaald bij haar casa en via Toppes de Collantes naar Santa Clara gereden.
Toppes de Collantes is een groot national park dat erg hoog ligt, de wegen waren ook bijna niet te rijden met onze Peugeot 208 omdat die het bijna niet trok en de enorm steile weg misschien wel te steil was. Maar gelukkig kan Dennis super goed rijden en heeft het prima gedaan! Onderweg zijn er een paar mooie view punten en daar zijn we gestopt om even wa mooie foto's te maken. Daarna onze weg vervolgd naar Santa Clara met zijn drieën, de weg werd af en toe enorm slecht en grind en enorme gaten zijn geen uitzondering.
Na bijna vijf uur in de auto komen we aan in Santa Clara, maar Rahel heeft wel een straat en huisnummer maar wij niet. Eerst de casa van Rahel zoeken, dat ging gelukkig vrij snel, nu de onze nog. Pfff dat was een lastige kluif, geen straat of huisnummer maar alleen een casa naam en een klein plattegrondje die ik had opgeslagen op mijn ipad waar het ongeveer zou moeten zijn. Maar met smalle eenrichtingsstraten met kippen, honden, paardenkarren, auto's, mensen lopend op de weg met allerlei spullen is het bijna niet te doen.
Na bijna een half uur fout rijden en zoeken, ben ik uitgestapt en het mensen gevraagd.
Yes eindelijk gevonden, de casa zat goed verstopt en het was een prachtige super grote casa met een binnentuin. Eerst de auto drie blokken verder weggezet, bij een vrouwtje die er wel heel goed op let voor 2cuc per dag. Ze verteld in heel snel Spaans dat ze er heel goed op let. Mooi nu ff de stad in en Rahel opzoeken en een hapje eten ergens.
In eerste oogopslag ziet het er wel netjes uit, maar sfeer het het niet echt weer alleen maar hele oude afgebladderde en vervallen huizen. Het heeft een beetje weg van Cienfuegos waar we ook niet over te spreken zijn. Maar na een paar rondjes te hebben gelopen richting de casa om daar een hapje te eten. Onze casa heeft op het dak een heel groot restaurant, het beste restaurant van heel Santa Clara volgens Tripadvisor.
Maar na wat besteld te hebben en te hebben gegeten vond ik het de slechtste maaltijd van de hele vakantie tot nu toe. Ik wil er liever niet meer eten, maar goed zoveel was er niet te eten verder in de stad dus we hadden niet veel keus. Al moet ik bekennen dat het ontbijt de volgende ochtend wel goed en lekker is. S'avonds hebben we bij de bar van het hotel wat drankjes genuttigd en wat met de jongens achter de bar gesproken over hoe zij over het echte Cuba denken en dat is toch anders dan de verhalen die je van de meesteCubanen hoort. Het leven is lastig maar toch ook weer niet, hun (barmannen van onze leeftijd) willen graag dat het verandert. En ik snap het nu ook heel goed, hopelijk verandert Cuba ook voor de mensen.
26 november, Santa Clara
Vanmorgen ontbeten en Rahel staat voor onze casa en komt bij ons in de casa slapen want dan kunnen we morgen vroeg met zijn allen gelijk er vandoor met de auto naar Varadero. Ook scheelt het iedereen een beetje geld, we hebben immers toch drie bedden net als in elke casa tot nu toe.
Daarna wilden we graag het graf van Che Guevara zien en het grote beeld en het treinmonument van Che Guevara. Maar helaas zaten de weergoden ons niet mee en op het moment dat we bij het beeld van Che staan komt het met bakken uit de lucht.
Toen maar binnen naar het graf van Che Guevara en 38 andere mede strijders die ook in Bolivia gesneuveld waren. Deze resten zijn pas in 1997 naar Cuba gebracht en begraven.
Daarna konden we wat oude foto's zien van Che en Fidel en Raoul Castro, best interessant en het kostte dit keer geen entree. Daarna nog wat rond gelopen door Santa Clara maar de plaats is nog steeds niet boeiend. Wel komen wij het Nederlands stel uit Alkmaar weer tegen, best grappig in Cuba komen we bij elke plaats dezelfde mensen tegen.
Maar helaas hebben zij een excursie naar de sigarenfabriek en moeten daarna met de bus naar Matanzas. En doordat de regen maar niet ophield zijn we maar een Chill dag gaan houden in onze reusachtige casa, wel jammer maar Santa Clara heeft toch niet echt wat te bieden.