yvonne-en-dennis.reismee.nl

Kos, Griekenland

Kos, Griekenland 5-6-2015

Gisterenavond laat aangekomen bij ons hotel in het noorden van Kos, best laat nog even wat gegeten in de straat van ons hotel en daarna lekker gaan slapen.
Vanmorgen na het ontbijt gelijk allebei een fiets gehuurd bij Moto Harley (Nederlandse eigenaren) en naar Kos stad gaan fietsen zo'n 12 km. Daar wat rond gekeken in Kos-Stad en omdat men het allemaal op het nieuws over de vele vluchtelingen had valt het allemaal wel mee.
Ze zijn er wel, maar ze vallen niemand lastig en buiten Kos-Stad zie je er geen een.
Het gedeelte Kos-Stad is wel drukker en meer bruisender dan bijvoorbeeld Tigaki, met vele winkels een haventje en meer toeristen al vind ik de stranden bij Tigaki mooier.
Het heen en weer fietsen is echt goed te doen, fietspaden en de wegen zijn vlak dus dat zit wel snor.
Na het heen en weer fietsen tussen Kos-Stad en Tigaki ben ik wat gaan zwemmen in ons mooie zwembad en daarna zijn we een drankje gaan doen in de straat van ons hotel waar verschillende barretjes en restaurants zitten. Het straatje heeft genoeg aanbod dus daar hoef je niet speciaal voor naar Kos-Stad.
6-6-2015
Na het ontbijt hadden we besloten om voor een dag een quad te gaan huren bij Moto Harley en dan konden we misschien nog een mooi prijsje maken.
En dat was gelukt we hadden de laatste nog net kunnen huren voor een dag en we hebben er gebruik van gemaakt ook, we zijn eerst naar Kos-Stad gereden om de ' Jacksons Bar' te zoeken. Daar zijn we s'avonds voetbal (Barcelona-Juventus) gaan kijken met de collega's van Dennis en hun familie. Nadat we dat gevonden hadden zijn we naar wat Romeinse opgravingen gaan kijken wat vlakbij Kos-Stad ligt. Heel bijzonder vond ik het niet, het was heel klein dus je was er binnen 10 minuten doorheen gelopen.
Na deze boeiende opgravingen weer terug naar Tigaki en vandaaruit door naar Marmari beach en naar het dorpje Kefalos dat helemaal in het westen van het eiland ligt.
De weg ernaartoe is heuvelachtig en zo'n 24 km vanaf Tigaki, je kunt het fietsen maar voor ons net wat te ver. Daarna weer terug naar ons hotel en weer wat gegeten bij onze favoriete Gyros tent, daarna opgefrist en weer richting Kos-Stad om voetbal te gaan kijken met de quad natuurlijk. Dit was ook nog even gezellig met de collega's van Dennis en daarna op de quad terug naar het hotel.
7-6-2015
Weer lekker uitgeslapen, vandaag een off dag fietsen, zwemmen en s'avonds met een tourtje naar Zia geweest. Dat is het hoogste punt van Kos en daar hebben we een paar uur rond gelopen en van het uitzicht genoten. Op zich stelt het dorpje niet heel voor met wat winkeltjes en restaurants maar je hebt een prachtig uitzicht over de Middelandse zee en andere eilanden. Daar boven op een berg een restaurantje uitgezocht en vandaaruit genoten van de zonsondergang. Daarna zijn we weer opgehaald met een bus, dit hadden we op zich ook zelf kunnen doen (realiseerde wij ons later).
8-6-2015
Ontbeten en een deal gesloten met het verhuurbedrijf om nog een dag een quad te huren en dat is gelukt. Met de quad eerst naar de zoutpan met schijnbaar flamingo's, we hebben er misschien twee gezien en dat waren witte flamingo's. Daarna door naar Pila (een klein dorpje in de bergen) en daarna Kos-Stad wat gegeten, met de collega's van Dennis die daar toevallig ook aan het eten waren en daarna via Tigaki weer naar Maramari en nog een keer naar Zia maar dan met de quad. En dat ging allemaal prima, dus eigenlijk zonde van de tour gisteren naar Zia. Daarna weer terug naar de zoutpan en terug naar het hotel om wat te eten.
Na het eten zijn we voor de verandering nog maar een keer richting
Kos-Stad gereden met de quad, want we hadden eigenlijk alles al gezien op het eiland en toeren met de quad is best leuk. Nog wat heen en weer gereden en daarna de quad geparkeerd bij Moto Harley en gaan Chillen bij het hotel.
9-6-2015
Eerst ontbeten en daarna een bedje op het strand genomen, want het strand hadden we alleen op afstand gezien. Daar heerlijk een paar uurtjes doorgebracht en verder een lui dagje. S'avonds nog wat Gyros gegeten aan de overkant van ons hotel, want dat ga ik zeker missen in Nederland. Deze Gyros tent is erg goed en de Grieken zelf komen er ook graag eten, daarna nog een wandeling gemaakt langs het strand en wat mooie plaatjes gemaakt.
10-6-2015
Vanmorgen vroeg eruit omdat we een dagtripje naar het eiland Nyssiros hebben, dit eiland ligt op een uur afstand varen van Kos en is een eiland met een enorme vulkaankrater.
Deze krater kun je belopen of er in lopen, het stinkt er enorm naar sulfaat (rotte eieren lucht) en in de krater kan het behoorlijk warm worden de gids had het over 69 graden.
Het is een erg groen eiland, omdat het door de vulkaan erg vruchtbaar is en staan dus erg veel bomen en planten op het eiland. Maar vanuit ons hotel om half 9 opgehaald en daarna nog andere mensen, daarna via de onderkant van het eiland Kos de ferry opgegaan en een uur gevaren naar het eiland Nyssiros. Daar weer in een bus en de vulkaankrater gaan bezoeken, daar wat rond gelopen en wat foto's en filmpjes gemaakt weer terug de bus in.
Terug naar onze plek waar mijn rugzak is neergelegd door Dennis, maar die lag er niet.....
Toen gezocht en gezocht en gevraagd aan onze gids waar mijn rugzak was, wat bleek nu had Dennis mijn rugzak in de verkeerde bus gelegd. Oeps, oh nee wat nu??
De gids zei dat komt wel goed en de andere bus komt uiteindelijk op dezelfde plaats terecht waar wij eindigen. Ik en Dennis helemaal in de stress om mijn rugzak en we gingen met de bus een klein pittoreske dorpje bovenin het eiland bezoeken. Met ons hoofd er niet helemaal bij toch er het beste van gemaakt en wat mooie foto's gemaakt, echt een heel schattig dorpje met wit en blauwe huisjes echt zoals ik mij Griekenland voorstelde.
Na ongeveer een half uur weer terug de bus in en beneden op het eiland bij de ferry schepen de bus weer uit. Daar vertelde onze gids dat de rugzak was gevonden en in een andere bus lag, mijn rugzak was veilig op de boot gelegd. Pffff wat waren wij opgelucht, alles zat er nog in en ik was weer blij dat ik m terug had. Daarna met de gids het erg mooie Griekse dorpje bekeken op het eiland Nyssiros en ook een erg mooi klooster op een erg mooi punt beklommen en bekeken. Een drankje gedronken aan zee met uitzicht op het klooster en na ongeveer twee uur met de boot weer terug naar Kos.
Eten, koffers inpakken en morgen weer terug naar Rotterdam vliegen via Groningen.
We moeten een tussenstop via Groningen maken omdat het halve vliegtuig vol met Groningers zit, dat wisten we ook pas een dag vantevoren.
Al met al een geslaagde week op Kos!

A Boetje

Leuk hoor groet