yvonne-en-dennis.reismee.nl

Shamaki, Gabala, lahic & Shaki roadtrip Azerbeidzjan

Zaterdag Roadtrip Shamaki, Lahic, Gabala naar Shaki

Na een goede 7 uur slaap moeten we het bed uit omdat we op tour gaan verder Azerbeidzjan in waar we uiteindelijk in Sheki uitkomen en daar gaan slapen bij locals thuis. Onze gids is ietsje te laat maar daardoor konden wij nog even rustig ontbijten. Onze eerste stop is Shamaki waar we een moskee bezoeken, onze gids verteld dat er verschillende religies in Azerbeidzjan zijn en vredig naast elkaar leeft. Daarna gaan we naar een oud klooster uit het jaar 1402 die in de bergen is uitgehakt waar geen enkele toerist komt dus dit was wel heel bijzonder. Hierna rijden we via een prachtige bergroute naar het middeleeuwse dorpje Lahic die wel 6 a 7 maanden van de buitenwereld zit afgesloten doordat de wegen onbegaanbaar worden. Dat komt doordat er overal kuilen en gaten in de weg zitten en losliggende rotsblokken die de weg versperren. Maar de route er heen is werkelijk fantastisch mooi met bergen, diepe ravijnen, besneeuwde bomen en het lentegroen wat er doorheen komt. Het dorpje Lahic is rustig met wat enkele inwoners die wat handvaardigheden maken en weer helemaal geen andere toeristen wat het bijzonder maakt. Het is net alsof het dorp 300 jaar heeft stilgestaan met kinderkopjes in de straten, oude vrouwtjes die kruiden verkopen, oude smederijen, mannen die een praatje houden onderling op straat, Heel erg mooi om te zien en dit zal ik niet snel vergeten. Dan vervolgen wij onze weg naar het wintersport plaatsje Gabala waar we met een cable car verschillende stops de bergen in maken en in de sneeuw, heel veel sneeuw zelfs wat het landschap gewoon fabelachtig maakt. We kopen beneden een kaartje voor 20 manat is ongeveer €10 en zo kunnen we een paar stops maken de bergen in. Na wat prachtige uitzichten en stops voor foto’s gaan we weer richting beneden en vervolgen we onze weg naar Sheki en het is dan ook al half 6 dus nog 1,5 uur rijden voordat we bij onze slaapplek aankomen. Daar in Sheki aangekomen eerst even onze koffers bij de oude mensen van ongeveer 80 jaar neergezet en daarna nog even wat gaan eten bij een lokaal restaurant met allerlei geschoten wild aan de muren waar we hun eten proeven. We proberen de Piti dat is een traditioneel Azerbeidzjaans gerecht met aardappelen, lamsvlees met veel vet en een soort boullion wat je over je Turks brood heen doet. Het vet laten wij eruit halen door de ober die alles netjes voor je klaar maakt. Het grappige aan dit is dat je privé kamers in het restaurant kan afhuren en dat doet onze gids dan ook. Na een volle buik gaan we richting onze slaapplek, bij de oude mensen thuis. Het huis is erg oud en verscholen in de oude straten van Sheki waar de weg vol met gaten zit zoals tot nu toe overal in Azerbeidzjan. We moeten buiten op de veranda slofjes aantrekken en onze schoenen buiten neerzetten, dat doen we ook netjes. Na wat handen en voet gebaren worden we naar onze kamer verwezen en we moeten snel douchen want het ouder echtpaar wil naar bed, helaas zijn we pas erg laat gearriveerd. Ze heeft dubbele dekens neergelegd en gebaart dat het koud kan worden s’nachts, de man bemoeit zich er niet mee die zit tv te kijken en vindt het wel best. Na een ijskoude en bloedhete douche (er was helaas geen middenweg) gaan we slapen. Een oude slaapkamer met een houten bed met wat spullen die doen denken bij opa en oma vroeger thuis lukt het wel om te slapen. Het is s’nachts inderdaad behoorlijk koud en om half 4 S’morgens word ik gewekt door een haan in de tuin.