yvonne-en-dennis.reismee.nl

Baku hoofdstad Azerbeidzjan

Donderdag 18 en vrijdag 19 april:

Yes het is eindelijk zover we vertrekken met de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot naar Moskou om vervolgens naar Baku de hoofdstad van Azerbeidzjan te vliegen. Helaas hebben we zowel bij de eerste als de 2e vlucht vertraging waardoor het overhevelen van onze koffers niet helemaal goed ging. Dus bij aankomst S’morgens vroeg in Baku om 05:00 uur staan we te wachten bij de bagage band en te wachten en nog langer te wachten en uiteindelijk helemaal niets. Er loopt een soort piccolo rond en die vragen wij wat we moeten doen, maar hij knikt met zijn schouders en wijst naar lost en found. Samen met nog 10 andere mensen lopen we er heen en daar geven ze aan dat het wekelijks gebeurt bij Aeroflot. Shit zeg wat nu, we hebben alleen onze rugtas en wat we aan hebben, onze gegevens laten noteren en hun geven aan dat de koffers worden gebracht einde van de dag naar ons hotel. Duimen dan maar dat dat goed komt, we hebben zaterdagmorgen al wel een tour gepland staan en die ons ook verder Azerbeidzjan in brengt. Dus kunnen wij het ons niet veroorloven om geen koffer te hebben anders loopt de hele planning in de soep, nu maar duimen dat het goed komt. We lopen richting de uitgang en onze transfer naar het hotel staat ons op te wachten maar liefst 2,5 uur lang. Best balen en lullig maar ja wij konden er helaas weinig aan doen. Nu maar zonder koffers richting hotel Pegas in het oude centrum van de stad Baku, we zien onderweg al de hekken staan die bedoelt zijn voor de Formule 1 die eind april plaatsvindt. Na 1 uur slaap zijn we de stad maar in gegaan in onze vliegtuig kleding, we hoeven in ieder geval niet na te denken wat we aan moeten dat scheelt. De oude stad is best interessant zo hebben we de Maiden tower een torture museum (altijd gezellig) en een paleis bekeken. Ook fountain Square en nog een aantal bezienswaardigheden bekeken, met een gezellige lunch gaat de dag toch weer heel erg snel. Eind van de middag zijn we een heel stuk gelopen naar de i love Baku letters en dan zijn we zo verkleumd dat we eigenlijk geen zin hebben om nog door de kou terug te lopen naar het hotel. Nu verschijnt er opeens een taxi voor ons neus met een oude man erin, we besluiten een goede prijs af te dingen voor wel 8 manat oftewel ongeveer €4 brengt hij ons naar de andere kant van Baku. Blij toe want na 8 uur in de kou en onze koude vliegtuig kleding begonnen onze vingers toch wel af te sterven. Bij aankomst staan onze koffers (zo ontzettend blij mee ;) in de kamer op ons te wachten, gelijk ff de winterjas aan en weer terug het centrum in om wat te eten. Het wordt Azerbeidzjaans eten en dat is lams kebab met aardappelen en wat groente erbij en een soort Turks brood. Hierna zitten we goed vol en om 22:00 uur besluiten we om in de miezer en wind naar de Flame towers te lopen. Dit is de bezienswaardigheid van Baku dus die moeten we zien. Het is ongeveer een 20 minuten lopen en de torens zijn verlicht met zo’n 10.000 led lichtjes die verschillende kleuren hebben en vlammen en andere lichtshows laten zien. We moeten om de torens goed te zien wel een hoge verlichte trap op bij het Highland Park, na de mooie verlichte trap op te hebben gelopen worden we bijna weggewaaid door de wind. Na wat fotootjes zijn we doodop (vooral ik na 1 uur slaap sinds donderdagochtend 05:00) en besluiten we terug te lopen naar het hotel.