yvonne-en-dennis.reismee.nl

Rooms hotel, Juta en terug naar Tbilsi

Na een overheerlijk nachtje slapen in het prachtige Rooms Hotel word ik zoals elke dag enorm vroeg wakker. Ik loop naar de gordijnen en open ze en wat zie ik zonnestralen en de prachtige Kaukasus als uitzicht, de dag kan niet beter beginnen. We gaan eerst op verkenning voordat we gaan ontbijten, eerst naar het zwembad met ook wederom een prachtig Kaukasus uitzicht. Dan het terras wat wel 10 meter breed en honderden meters lang is en daarna gaan we ontbijten want daar hebben we ook enorme trek in. We zoeken een leuk plekje bij het raam en kijken wat er te eten valt, serieus zo’n uitgebreid ontbijtbuffet heb ik nog maar 1x eerder gezien in Kuala Lumpur. Er ligt verse honing, verse noten, muffins, allerlei gebakjes, een tafel vol met fruit, yoghurtjes, ham die net wordt gesneden,kazen, je kan een omelet laten maken door een kok, allerlei soorten brood, thee, koffie, verse jus je kan het zo gek niet bedenken of het is er. Na ons veel te vol gegeten te hebben en wat gerelaxed gaan we onze koffers pakken want om 11 uur worden we door onze prive gids/chauffeur opgehaald. We staan netjes op afgesproken tijd buiten en we zien wel een man lopen maar weten wij veel dat hij onze chauffeur is, ineens krijg ik een mobieltje tegen mijn oor geduwd het is het meisje van Envoy tours die zegt dat hij onze chauffeur is en ons naar Juta brengt om te gaan hiken. Dat is prima en hij heeft een BMW X5 die best off Road kan ;) De beste man kan helaas alleen geen Engels op een paar woorden na, dus na een half uurtje rijden door de schitterende bergen zegt hij: Finish’ en gebaart dat we niet verder kunnen. Best begrijpelijk want op wat er uit ziet als de gevaarlijkste wegen van de wereld staan we stil voor enorme keien en rotsblokken. Dit is inderdaad echt een No Go wat natuurlijk enorm balen is omdat we willen hiken. Wat nu en de man kan ons ook niets uitleggen, dus besluit hij langzaam aan overal te stoppen ( wat totaal niet erg is) en lopen we stukjes in de prachtige natuur van Kazbegi. Bij beekjes, schapen, oude dorpjes, gletsjers, besneeuwde bergen, kalfjes, kikkers, oude kerkjes en mooie bergwegen voelt dit niet echt als een straf. Ook hebben we strak blauwe lucht en is er geen andere toerist in velden of wegen te bekennen. Na wat rijden gebaar ik de man om het raam open te doen zodat ik kan filmen tijdens het rijden, helaas blijkt dit geen goede zet als het raam niet meer omhoog gaat. Hij probeert er alles aan te doen om het te maken, en wij vinden het erg sneu voor de man die zo trots is op zijn mooie auto. Nu hangt hij zijn jas voor het raam en Jacolien zit met een dikke jas achterin en ik ga voorin zitten zodat met -2 graden en gelukkig het zonnetje de rit naar Tbilisi wel uit te houden is. Na een paar uur rijden door de meest fantastische besneeuwde landschappen met steeds een Lada voorop komen we aan in Tblisi waar we ons gelijk bij het hotel/guesthouse worden afgezet. We geven de man wat fooi (wat niet gebruikelijk is in Georgie) omdat hij super attent was en hij er alles aan deed om ons naar ons zin te maken en heel bescheiden was, hij sprong bijna een gat in de lucht zo blij. Ons guesthouse is ook weer in het oude centrum en ik heb via wattssapp een code voor een kluisje gehad waarmee ik het open en er een bakje met ons sleutelnummer tevoorschijn komt. We hebben kamer nummer drie en er zijn nog twee kamers in ons appartement, met een gedeelde badkamer voor maar €17 met ontbijt. Het is er onwijs schoon en maar nog 1 kamer is bezet dus voor ons prima, is maar even om te slapen en we zijn toch de hele dag weg. Na onze koffers gedropt te hebben gaan we richting ‘Funicular’ waar we met een glazen treintje bijna 90 graden achteruit omhoog gaan met een uitzicht over Tblisi heen. Na een aantal minuten komen we aan in het Mtatsminda park, dit is een park op de hoogste berg in Tbilisi met een soort van avonturenpark voor kinderen en overal uitzicht plekken. Na alles bekeken te hebben gaan we een hapje eten bij het Funicular restaurant, het is wat duurder dan we gewend zijn maar prima eten. We besluiten na het eten naar beneden te lopen naar ons hotel want morgen willen we er vroeg uit om de stad op zijn vroegst te zien.

sonja

Hallo, heb je wat adresjes van goede / schone guesthouses/hotelletjes voor mij. En heb je dat allemaal van te voren gereserveerd (is dit nodig) of ter plekke. Wij gaan september/oktober.

Ik hoor graag van je.
dank je wel.

sonja

Yvonne

Hoi Sonja,
Alles wel vantevoren vastgelegd voor zowel Azerbeidzjan, georgie en Armenië als dagtour gedaan.
Het rooms hotel in Kazbegi zou ik 100% aanraden met uitzicht op de bergen, fantastisch!
Ik raad Envoy tours aan in georgie dan kun je ook naar Armenië voor een dag doen bijvoorbeeld.
In Tblisi hadden wij hostels voor €34 voor 4 nachten Passenger rooms. Ontbijt is niet best, wel de locatie is erg goed. Ook raad ik je Envoy hostel aan midden in het oude centrum van Tblisi. Tblisi is geweldig blijf er zeker een paar dagen. Het OV is erg goedkoop, vergeet de botanische tuin het Narikala kasteel en oud Tblisi niet ook de badhuizen zijn top. Wel ff vantevoren reserveren ook.
Maar wat gaaf het zal je zeker verassen ?