yvonne-en-dennis.reismee.nl

Mtskheta, het Gori van Stalin, Uplistsikhe en het Sulphur Bath Tbilisi

Woensdag 24 april 2019 de Jvari kerk in Mtskheta, het Gori van Stalin, Uplistsikhe en het Sulphur Bath Tbilisi

Vanmorgen weer lekker vroeg uit de veren want uitslapen zit er niet in deze reis, slapen kan altijd later nog ;) We ontbijten weer bij onze vaste stek onderaan Envoy Hostel, waar we dagelijks voor ongeveer €6 een gebakje, een verse jus d’orange, broodje, een bakje met vers fruit naar binnen werken om de dag goed te beginnen. Nu nog even naar boven lopen, wat niet mee valt want het is erg steil en ons busje staat al klaar. Er gaan ongeveer 6 mensen mee en onze gids Katy lekker klein groepje dus, we gaan als eerste naar voor mij het mooiste kerkje wat ik deze reis gezien heb het ‘Jvari’ kerkje in het plaatsje Mtskheta. De onuitspreekbare namen hier zijn vrij normaal en hun spreken het soepel uit maar voor ons niet te doen, na wat oefenen van de namen laten we het er toch bij zitten. De Jvari kerk staat op een berg in het plaatsje Mtskheta met een waanzinnig uitzicht over de gelijknamige rivier en een klein dorp. De Jvari kerk is gebouwd in het jaar 585-604 ongelofelijk oud en helemaal in tact, het wordt ook als de heiligste kerk van Georgie gezien. Na een klein uurtje het prachtige uitzicht met de kerk bewonderd te hebben vervolgen we onze weg naar de nog oudere grotwoningen uit de 6e eeuw voor Christus tot de 1e eeuw na Christus hebben hier mensen geleefd. Op het hoogtepunt leefde hier wel zo’n 200.000 mensen maar meeste grotwoningen werden bruut verwoest door de Mongolen in het jaar 1240. Wat er nu nog staat is nog maar de helft van wat er ooit was, de constructie kun je nog redelijk goed zien maar veel is door erosie ook aangestast. Zo onwerkelijk oud en indrukwekkend dat heb ik ook niet eerder gezien, alles wat we zien doet deze reis overtreffen. Na zowel bijna alles bekeken te hebben en de grotwoningen van Uplistsikhe lag ook weer hoog gelegen met mooie uitzichten. We lopen we in 22 graden en zon naar beneden en gaan naar een fort omheind met een stadsmuur. Hier staat ook weer een prachtig oude kerk in het midden van de omheining en ook weer weinig toeristen, wel zie je overal zwerf honden. Tot nu toe in alle drie de landen zie je zwerfhonden, ik heb er nog nooit zoveel gezien best schrijnend maar voor de bevolking normaal. De meeste honden zijn bang en erg schuw voor mensen en dat is begrijpelijk, ook heb ik een paar aangereden dode honden gezien langs de kant van de autoweg erg triest had het liever niet gezien. Maar na een rondje binnen de muren van het fort en de kerke zocht te hebben, met ook binnen weer eeuwenoude muurschilderingen lopen we nog via een lokale markt naar de auto. Dan rijden we ongeveer een kwartier naar een oud dorpje waar we bij de mensen thuis gaan eten, net als de dag ervoor in Armenië een tafel vol met gezond eten. Veel groente, kip, salades en vooral overal koriander in dus als je niet van koriander houdt heb je pech. Ik houd er gelukkig wel van en alles smaakt mij prima, na een klein uurtje gaan we naar de geboorteplaats van Joseph Stalin ‘Gori’. Stalin is hier geboren en daarom hebben ze van zijn piepkleine huis van 2 bij 2 en wat bezittingen zoals een luxe treincoupé in die tijd een museum gemaakt. De man wordt hier een als een soort van God geëerd met een standbeeld in de tuin en overal schilderijen in het musea, het is een van de grootste oorlogsmisdadigers die de wereld ooit gekend heeft en om hem nou te eren gaat voor mij best ver. Wat rond kijken binnen en naar een Look a like Russische kogelstootster die halfbakken Georgisch/Engels spreekt luisteren is wat lastig. Want na minuten proberen te luisteren wat ze zegt geef ik het op en ga mijn eigen weg maar door het museum. Het museum van Stalin is dan ook het enige wat we van Gori zien, wel verteld onze gids Katy dat er in augustus 2008 een oorlog woedde hier van 5 dagen en 700 mensen het leven lieten waaronder onze Nederlandse cameraman Stan Storiemans. Nu zie je alleen nog maar de kogelgaten in de huizen zitten verder is er van een oorlog al lang geen sprake meer. Na aankomst in Tbilisi gaan we eerst lekker eten wat overigens weer erg lekker en gezond eten is (salade met walnoten) en het restaurant is naast het Sulphur Bath. Dus zijn we in ieder geval in de buurt, want we hebben om 19:20 uur een privekamer gehuurd waar we zeker niet te laat voor willen komen. Dus we lopen in 1 minuut naar het badhuis en laten onze reservering zien (is echt nodig anders kun je het vergeten). Na wat uitleg mogen we onze kamer in met douches, omkleedruimte, toilet, een overheerlijk Sulphur Bath en een rustruimte alles in mozaikstijl. Hier komen we echt wel even bij van al het gejakker van de afgelopen 7 dagen ;) Hierna zijn we best moe en besluiten we naar het hotel te lopen en wat te relaxen en ons vast voorbereiden op morgen als we naar Kazbegi gaan.