yvonne-en-dennis.reismee.nl

Berlijn kerst december 2018

Zondag 23-12-2018

Vanmorgen vroeg richting Düsseldorf vliegveld om vervolgens daar vanaf naar Berlijn te vliegen in minder dan een uurtje. Je zit langer in de auto naar het vliegveld en staat langer op je koffer te wachten dan de vlucht zelf. Om 13:30 uur komen we ongeveer aan bij ons luxe hotel in een oud KGB gebouw, vanuit daar gaan we gelijk richting de Kulturbrauerei waar een kerstmarkt aan de gang is en halen gelijk wat boodschappen voor de komende dagen. Overal lezen we dat met kerst echt alles dicht is ook restaurants dus we moeten even wat proviand inslaan voor de komende dagen.Hierna besluiten we al de boodschappen te droppen en richting de kerstmarkt van Alexander Platz te gaan naast ons hotel, compleet met reuzenrad, schaatsbanen, kraampjes met allerlei soort eten en spulletjes om te verkopen. Het lijkt een grote kermis maat heeft ook heel veel sfeer, na een 1,5 uur rondkijken gaan we naar Madami een Vietnamees restaurant waar we gelukkig om 21:15 nog terecht kunnen en gelijk vragen of ze met kerstavond open zijn en gelijk een reservering maken.

Maandag 24-12-2018

Vandaag weer naar de Kulturbrauerei om twee fietsen op te halen zodat we Berlijn per fiets gaan verkennen net zoals we in september deden, alleen nu is het 20 graden kouder dan 3 maanden geleden. Brrrr was is het waterkoud, het is 1 graden en zo bizar koud dat alles gewoon bevroren is na een uur fietsen. We zijn ook de enige mafkezen op een fiets zo te zien.....We vervolgen onze weg na een supermarkt ontbijt richting Brandenburger Tor en daarna naar Potsdamer Platz om een kerstmarkt te bezoeken. Deze heeft een grote curling baan en een rodelbaan maar we duiken de Starbucks in voor een bakje koffie omdat we gewoon helemaal bevroren zijn en even kunnen opwarmen. Hierna gaan we naar The Story of Berlin in een oude bunker midden in de stad. Het is warm daarbinnen en het gaat over het leven van Hitler en de tweede wereldoorlog en over de Berlijnse muur en verder over de geschiedenis van Berlijn wat best interessant is. Maar na zoveel gezien te hebben van bunkers en de geschiedenis van Berlijn zijn wij het na 1,5 uur beu en gaan wat street art bekijken op onze fiets met een handige app.Berlijn zit echt vol met street art en de een is nog mooier dan de andere, ik blijf het zeggen wat een vette stad. Na nog meer street art en uren fietsen in de kou zijn we gaan eten bij de Vietnamees van gisteren op kerstavond.

Dinsdag 25-12-2018 eerste kerstdag

Vanmorgen echt belachelijk vroeg wakker om 04:00 omdat ik de dag ervoor heel erg lang had uitgeslapen, dus dan maar vroeg eruit en richting de Brandenburger Tor op het fietsje voor een foto zonder mensen (wat daar natuurlijk nooit lukt). Hierna gaan we een binnenactiviteit doen om niet de hele dag in de vrieskou te staan en fietsen. We kiezen 'Madame Tussauds' en deze blijkt erg leuk te zijn waardoor we zeker 1,5 uur binnen blijven. Hierna gaan we op de fiets zo'n 8 km richting het westen fietsen naar Charlottenburg om de kerstmarkt bij het paleis te zien. De weg ernaartoe lijkt wel off-Road maar Google maps geeft het aan dus het zal wel goed zijn.Na 36 minuten fietsen in de vrieskou komen we aan bij het paleis Charlottenburg en gaan richting de kerstmarkt waar we twee rondjes lopen en daarna helemaal bevroren terug fietsen. We moeten eigenlijk de fiets terug brengen naar Kulturbrauerei maar te verkleumd dus dan maar eerst even naar het hotel om op te warmen. S'middags hebben we nog een andere kerstmarkt bezocht bij Gendarmenmarket en die is echt sprookjesachtig mooi, wel heel druk.

Zaterdag 29-12-2018 weer terug in Berlijn

Vanmorgen na een ontbijtje uit de supermarkt gaan we richting de 'Kadewe' oftewel het Kaufhaus des Westerns op de Kurfustendamm. Het is een warenhuis uit begin vorige eeuw die Hitler ooit inpikte van de Joodse zakenman. Het is een enorm groot warenhuis die ooit de grootste van de wereld was met onbetaalbare producten zoals jurken van €5000 en een kleine appeltaart van €25 of een chocolade taart van €69 ?Na twee uur vol ongeloof door een gedeelte van het warenhuis gelopen en bij lange na niet alles kunnen zien gaan we met de metro richting de wijk Friedrichschain. Daar bezoeken we R.A.W. Gelande een soort hippie/kunstenaars dorp waar clubs, vlooienmarkten en heel veel graffiti te vinden is. Het is echt het rauwe Berlijn en ligt ook in Oost-Berlijn waar de meeste techno clubs/fabrieken zich bevinden.Hierna gaan we richting de supermarkt om eten in te slaan voor de laatste dag Berlijn, we hebben een keuken in onze hotelkamer dus dat is mooi meegenomen.

Zondag 30-12-2018 Laatste dag Berlijn

Vandaag vliegen we terug naar Düsseldorf dus heel veel kunnen we niet meer ondernemen, we doen rustig aan en na een koffiebreak gaan we richting het vliegveld met de bus. Dat is handig want die vertrekt elke 6 minuten vanuit Alexander Platz. Het vliegveld doet niet aan voor een hoofdstad vliegveld maar meer een vliegveld uit Riga of zo, dat verbaasd me wel aangezien Berlijn de hoofdstad is van Duitsland.Berlijn en Dresden waren super leuk met alle kerstmarkten, attracties en geschiedenis was wel koud wel droog maar Berlijn is gewoon een hele fijne stad.