yvonne-en-dennis.reismee.nl

The Highlands, Scotland

Zaterdag 3 November 2018 The Highlands

Omdat we gisteren aan onze hoteleigenaar gevraagd hadden of we eerder konden ontbijten, wat helaas niet ging hebben we niet 1 maar per ongeluk 2 voedselpakketten ontvangen met pakjes drinken, fruit, muesli repen en croissants. Wat ontzettend attent van de eigenaren, of ze bewust waren van dat ze twee pakketten hadden weggegeven weten we niet. Vroeg uit de veren en om 08:00 uur al de bus richting Waverly bridge waar we naar 'Rabbies' gingen om te verzamelen voor onze twee daagse tour. Deze organisatie staat goed aangeschreven en is kleinschalig waardoor je niet met een enorm grote groep op pad gaat wat immers best fijn is. Om 08:45 uur worden we bijeen geroepen en lopen naar het busje waar maximaal 14 mensen in kunnen exclusief de gids, we zijn met twee Franse meiden, vier Indiërs, drie Chinese meiden, een Poolse en Amerikaanse toeriste en wij met zijn tweeën en onze gids is een Nieuw-Zeelander en woont en werkt al 4 jaar in Schotland en heet Adam. Adam heeft een microfoontje op zodat wij hem goed kunnen verstaan en dat is best fijn ook hebben we gevraagd om voorin de bus te zitten omdat ik nog steeds na zoveel jaren autoziek wordt en dat is geen pretje. We vertrekken op tijd en gaan eerst richting Pitlorchy zo'n rit van bijna twee uur waar we de dam bezoeken en een broodje gaan halen in het pittoreske dorpje. Hierna rijden we richting Bruar Falls en maken een mooie boswandeling door het mossige bos met prachtige herfstkleurige bladeren en bezoeken een waterval. Daarna komen we langs een whiskey stokerij Dahlwinny waar we een rondleiding, twee whiskey's mogen proeven en chocolade voor £4, dit is best leuk om te zien al vonden wij de whiskey zo ontzettend smerig dat ik er bijna van moest kokhalzen. Maar ja ieder zijn ding die van 15 jaar oud vond ik het meest smerig.... Na deze vieze proefervaring gaan we naar Ruthven Castle wat in 1752 bezet is geweest door de jacobieten en er niet veel meer dan een ruïne van over was, met de miezer erbij maakte het toch best wel een indruk op mij. Hierna rijden we met het busje en de boeiende eeuwenoude verhalen van Adam richting een mooi wit strand met besneeuwde bergtoppen richting Inverness. We stoppen even bij dit strand en het is weliswaar weer droog wat een geluk hebben we toch qua weer en dat in november terwijl iedereen ons voor gek verklaarden. Na wat rond gelopen te hebben op het schitterende strand waar ik de naam niet van weet, zijn we verder richting Inverness gereden waar we voordat we bij ons hotel afgezet werden eerst nog naar een hele oude steencirkel gingen. Het was al aan het schemeren en bijna donker maar toch zeker wel leuk om even te zien het doet best spooky aan. Hierna reden we in 10 minuten door naar alle hotels van degene die in onze bus zaten om ze af te zetten, wij waren als enerlaatste aan de beurt. We werden afgezet in het centrum van Inverness bij Hotel Andross Glencairn waar we ons even opfrissen en maar gelijk richting centrum lopen om wat te gaan eten.Het is om 17:00 uur al donker dus echt veel van Inverness zien we niet helaas, maar na een aantal restaurants gespot te hebben komen we uiteindelijk bij een Jamaicaans restaurant genaamd 'Kool Runnings' aan. Hier gaan we uiteindelijk eten en dat blijkt een geweldige keus, de eigenaren zijn super vriendelijk zoals elke Schot tot nu toe eigenlijk en ik krijg gekruide kip met Broodfruit en nog een aantal dingen voorgeschoteld. Het smaakt echt voortreffelijk en hoewel we al vol zitten nemen we nog een dessert na wat ook heerlijk blijkt, nog nooit Jamaicaans gegeten maar het was een goede keus. We zitten uiteindelijk een uur of twee in het restaurant en gaan daarna uitgeput en bomvol richting het hotel. Daar eenmaal aangekomen duurt het niet lang voordat bij mij het licht uit gaat.

Zondag 4 november 2018 The Highlands

Na bijna 9 uur slaap een goede douche zijn we fris en fruitig om deel 2 van onze highland tour te ondergaan. We zijn nog vroeg en kunnen nog wel even een ontbijtje scoren in Inverness denken wij en het centrum in daglicht bekijken. Helaas zijn 9 van de 10 restaurants/ bakkerijen gesloten op zondag in Inverness en pas later die dag open of pas maandag weer, dus halen we maar wat bij de supermarkt. Om 09:00 uur worden we opgehaald en vervolgen we onze tour naar Loch Ness wat echt heel dichtbij Inverness ligt. De zon is al een tijdje op maar met aan de linkerkant Loch Ness en de zon die er op weerkaatst is het bijna een magisch geheel. We stoppen eventjes aan de kant van de weg en de gids legt uit dat Loch Ness zo groot is dat alle mensen van de wereldbevolking er drie keer in past, de rivier of 'Loch' zoals ze in Schotland zeggen is echt enorm smal, diep en lang. Loch Ness is gelegen in het Great Glen(het grote dal), een dal dat ontstaan is omdat het de breuklijn is tussen twee aardplaten (die in tegengestelde richtingen aan elkaar bewegen). Tevens is Loch Ness wereldwijd bekent vanwege het zogenaamde monster die ooit gespot zou zijn in het water, ik kan je vertellen wij hebben m niet gezien ? Na een stop met de auto vervolgen we onze weg door de prachtige Hoogland landschappen en we willen alles zien zowel links als rechts. We rijden richting Castle Uruqhart die waarschijnlijk in het jaar 580 gebouwd, nu staat er niet meer dan een grote Ruïne langs de rand van Loch Ness. Het kasteel heeft een enorme historie en we krijgen eerst een film hierover te zien in een kleine bioscoop, daarna struinen we een uur rond in de ruïne en het is het meer dan waard om te bezoeken ook omdat we in november zitten is het super rustig qua toeristen. Hierna rijden we een stukje verder en gaan we naar een mooi bos waar we een wandeling maken tussen de prachtige herfstkleuren. Hierna maken we nog een stop met uitzicht op de hoogste berg van Schotland de Ben Nevis en daarna rijden we door naar Fort William waar we gaan lunchen. Fort William had ik iets anders in mijn hoofd maar het is gewoon een dorp niks boeiends in ieder geval, wel hebben we een lunch met een view na ja lunch een grote chocolade taart met caramel en zeezout en een bak Latte Machiatto. Na Fort William globaal bekeken te hebben rijden we verder naar het allermooiste van deze tour de enorm grote glooiende groene heuvels van Glen Coe. Wat een waanzinnig mooi gebied en zeker in de herfst heeft het allerlei kleuren, ook schijnt de zon en zijn er wat wolken wat het nog magischer maakt. We gaan een uurtje wandelen en Carolien en ik klimmen als eerste de heuvels op, helaas willen we langer blijven maar onze medereisgenoten zitten al in het busje. Glen Coe is al in vele film en series gebruikt en met de muziek van de James Bond film Skyfall maakt het de rit in het busje nog mooier. Hierna maken we nog 1 stop bij een grote souvenir winkel om vervolgens in twee uur terug naar Edinburgh te rijden. Wat een mooie ervaring die twee dagen door de Highlands het is zeker een herhaling waard.In Edinburgh gaan we nog wat Fish &Chips eten en daarna weer terug naar ons hotel voor het laatste nachtje.