yvonne-en-dennis.reismee.nl

Berlijn, Duitsland 2018

Zondag 23-9-2018

Na een enorm lange treinreis van bijna 10 uur eindelijk aangekomen in Berlijn. De treinreis startte vanaf station Barendrecht omdat er zo vroeg nog geen metro reed in Spijkenisse en vanaf Rotterdam Centraal duurde het zo lang omdat we eerst via Amsterdam half Nederland door treinde en vervolgens bijna elke halte in Nederland en in Duitsland naar Berlijn stopte, een stoptrein naar Berlijn dus. Had me er iets anders bij voorgesteld toen ik de Treintickets boekte. Maar s'middags rond half 5 komen we dan in de stromende regen aan bij ons appartement/hotel in de hippe wijk van Oost-Berlijn Prenzlauer Berg. De kamer inclusief keuken, zithoek, balkon op de bovenste verdieping is werkelijk fantastisch, geen klachten in ieder geval. Na wat opfrissen een Thais restaurant opgezocht Twee straten verderop en daar lekker gegeten. We wilden de wijk verkennen maar het was nog steeds met bakken uit de lucht aan het regenen helaas.

Maandag 24-9-2018

we hebben een tour langs alle onbekende plekken van de Berlijnse muur geboekt en die gaan we fietsen met een Nederlandse gids. We zijn samen met voornamelijk 60 plussers maar helaas dat is niet anders, de gids verteld goed en weet heel veel van de geschiedenis van Berlijn en woont ook in Prenzlauer berg. De geschiedenis hier is onwijs heftig en in bijna geen andere stad ter wereld zo als in Berlijn. De gids verteld er heel duidelijk over en de plekken die we bezoeken maakt het inderdaad allemaal nog duidelijker. Na 3 uren fietsen door het onbekende Berlijn gaan we wat koffie drinken bij een verpleeghuis met wat minder valide mensen, zeker goed van de gids dat hij dit doet want de koffie en het taartje smaken prima. Hierna vervolgen we onze fietstour en gelukkig schijnt het zonnetje tot nu toe dus we hebben mazzel, alleen is het wel enorm koud rond een graad of 9 terwijl het 3 dagen ervoor nog 30 graden was. Gelukkig heb ik mijn dikke fleece trui aan want dat heb je hier wel nodig. We gaan langs een wachttoren en daar mogen wij ook in, een van de vele wachttorens die men tussen 1961 en 1989 langs de Berlijnse muur hadden staan. Hier binnen hingen ook foto's die zeker wel indruk maakten. We zijn ook nog naar een plek geweest waar men tunnels hadden gemaakt van West naar Oost Berlijn in de Bernauerstrasse, omdat vanaf de andere kant een tunnel graven begin jaren 60 geen optie was en veel te gevaarlijk. De muur werd gewoon letterlijk tegen de huizen aangezet daartussen was een stuk niemandsland en dan had je weer een muur, wachttorens, prikkeldraad waardoor ontsnappen echt onmogelijk was. De verhalen die we horen en de route die we rijden maken het heel echt en heel bizar allemaal. We zijn bijna klaar met de tour en al op de terugweg als het ineens begint te regenen, maar het valt mee en we naderen de kulturbrauerei waar we de fietsen weer stallen en onze weg vervolgen naar het centrum. We gaan lopend vanaf Prenzlauer berg naar Alexander Platz, Berliner Dom, Hackescher market waar we wat rond kijken, het ziet er allemaal erg leuk uit en tot nu toe vind ik Berlijn een hele leuke en boeiende rauwe stad.

Dinsdag 25-09-2018

Vanmorgen een fiets gehuurd bij het hotel, maar dat was een slecht plan geen versnellingen en beide fietsen gaan enorm zwaar waardoor het fietsen niet echt een optie is. We hebben een afspraak bij de Reichstag om 08:45 uur dus we moeten daar op tijd zijn en daarom goed doorfietsen wat een zware dobber was voor ons beiden. Maar gelukkig op tijd gehaald en we mogen na de papieren, paspoort en tascontrole met iemand mee het Reichstag in. Het is een bijzonder gebouw met een hele lange geschiedenis, het is de jaren 30 al een keer afgebrand en Hitler hield er altijd zijn speeches waardoor het gebouw best een beladen tintje heeft. Nu zit het parlement er en zijn er gebouwen omheen gebouwd die een moderne architectuur hebben. Na een audiotour en door de koepel gelopen te hebben gaan we richting het tiergarten, daarna Brandenburger tor die net als de Reichstag in de steigers staat helaas. Daarna hebben we ons bizar slechte fiets maar even gedumpt bij een boom en zijn we naar het Holocaust monument en hitler's bunker gegaan waar echt niets te zien is als een doodgewone parkeerplaats met een aantal flatgebouwen eromheen. Daarna richting checkpoint Charlie, Potsdamer platz en waar we het gratis museum Topograpie des Terros bezoeken. Dit is een museum over de jaren voor de tweede wereldoorlog in het jaar 1933 toen Hitler net aan de macht kwam. De foto's zijn erg indrukwekkend en we blijven een tijdje kijken. Daarna een lunch en met pijn en moeite op de rot fiets naar de Gendarmenmarket, wat zeker een erg mooi stukje Berlijn is met 3 grote kerken echt een prachtig plein. Hierna hebben we de fietsen maar terug gebracht bij ons hotel en na enig klagen kreeg ik de betaalde €20 terug ;) daarna bij de Berlin on Bike in de Kulturbrauerei maar twee goede fietsen gehuurd, Toen onze weg vervolgd naar Friedrichshain waar het grootste stuk Berlijnse muur staat van 1310 meter lang en voor 80% vol staat met street art. zeker de moeite waard en is ook weer een gratis ding wat je kunt bezoeken hier in Berlijn. Daarna zijn we richting de Fernsehturm gefietst en hebben er tegenover in het Radisson hotel een drankje genomen op de 37e verdieping (uitzicht op het terras was €4 p.p.) met een waanzinnig mooie zonsondergang over de stad.

Woensdag 26-9-2018

Vanmorgen richting Berlin Gesundbrunnen gefietst om een tour in de atoombunkers onder Berlijn mee te maken, hiervoor moeten we op tijd een kaartje halen want vantevoren reserveren is geen optie. Gelukkig hebben we twee kaartjes bemachtigd voor de tour 'Dark Worlds' en om 11:00 uur gaan we mee met een Braziliaanse gids die halfgebakken Engels spreekt. De groep is veel te groot naar ons idee met wel 35 mensen die amper is de kleine kamers onder de stad passen. De meeste muren zijn tijdens de jaren 30 al behandeld met een verf die licht geeft als de stroom uitviel in die tijd, je mocht ook niet aan de muren zitten. De smalle kamers met enorm dikke muren waren best benauwend zeker met zoveel mensen in een kleine ruimte. Er lagen in elke ruimte verschillende objecten vanuit de tweede wereldoorlog, de meeste waren erg verroest. De tour gids leidde ons 1,5'uur door verschillende ruimtes met verhalen uit de oorlog daarna mochten we weer naar buiten. De ene kant waren we opgelucht want de tour viel best tegen maar dat kwam door de hoeveelheid mensen. Daarna zijn we naar het 'Deutsche Historisch Museum' gegaan en daar bijna 3 uur rond gekeken, het gaat vanaf het jaar 500 en loopt op t/m het jaar 1989 wat zeker interssant is. Een mooi museum met heel veel oude foto's, schilderijen en stukken van verschillende tijden. Toen moesten we de fietsen wel terug brengen naar de Kultur brauerei anders waren we te laat met het terug brengen van de fietsen, niet dat het waarschijnlijk heel veel uit had gemaakt maar toch... De Kulturbrauerei is een groot complex met oude fabriekspanden met een artistiek tintje. Heel leuk een grote binnenplaats van kinderkopjes met verschillende bedrijven gevestigd zoals 'Berlin on Bike' waar we onze fiets tour begonnen afgelopen maandag en andere bedrijven zoals een gratis DDR museum,kunst galerie, biergarten en o.a. Een supermarkt. De supermarkt genaamd ReWe is zeg maar de Albert Heijn van Berlijn waar we gelijk maar wat boodschappen halen voor de avond en de volgende ochtend. De prijzen zijn relatief betaalbaar maar je krijgt geen bonuskorting net als in NL. Van de Kulturbrauerei is het ongeveer 20 minuten strompelend naar het appartement lopen, want door de fiets van de dag ervoor heeft het ons lichaam geen goed gedaan. We willen nog heel veel zien en doen maar we besluiten toch maar een relax avondje in te lassen aangezien onze voeten en benen echt niet meer willen.

Donderdag 27-9-2018

Vandaag het laatste dagje in Berlijn helaas alweer, tijd gaat veel te snel en we moeten nog zoveel zien in deze boeiende stad met enorm veel geschiedenis. Het kiezen van dingen die we willen zien zijn er gewoonweg teveel en dus een reden om een keer terug te gaan, gelukkig ligt Berlijn niet aan de andere kant van de wereld. Ik wilde graag nog naar een 400 jaar oud kerkhof die in de straat achter ons appartement ligt, de mannen moeten een keppeltje of een pet op maar er is niemand daar te zien dus we lopen gewoon het kerkhof op. De meeste graven liggen omver en wat ik had gelezen hebben ze die in de WWll omgegeooid en zo ligt het er nog steeds bij. Hierna gaan we terug inpakken en naar Berlijn Hauptbahnhof om de trein terug te nemen naar Nederland. Wat een ontzettend gave en boeiende stad met heel veel geschiedenis en een rauw randje, een stad om zeker terug te keren!

A Boetje

Wat is er mis met 60 plussers.Verder heel leuk

yvonne de Bondt

Zijn verder heel leuk hoor 60 plussers ;) niets op aan te merken.

Jacolien

Leuke verhalen weer om te lezen! Veel plezier nog in Berlijn! XX

Kim

Gaaf hoor! dus echt wel een aanrader :-) Jammer vd regen maar gelukkig trok het bij!
xxx