yvonne-en-dennis.reismee.nl

Parijs, Frankrijk 2018

Donderdag 26-4-2018 Parijs

Na een slechte nachtrust erg vroeg richting Roosendaal station om daar de boemel trein te nemen richting Antwerpen, de Franse werknemers van de Thalys gaan staken en er zijn werkzaamheden aan het spoor maar wij glippen er net tussendoor gelukkig.
Via Antwerpen rechtstreeks met de Thalys naar Parijs en daar komen we aan na meer dan twee uur reizen op Gare Du Nord, waar we gelijk de metro pakken naar ons hotel in Montparnasse.
Daar konden we helaas nog niet inchecken en na enig opfrissen in de piepkleine receptie van het hotel met de verwarming op 25 graden gaan we een eerste stop maken in Parijs en dat wordt Montmartre. Waar we een hele leuke route gaan lopen langs alle bezienswaardigheden van Montmartre, het oude huis van van Gogh en Pablo Picasso bijvoorbeeld en via de prachtig begroeide huizen lopen we naar de Sacre Coeur waar je een mooi uitzicht hebt over Parijs heen. Wel is het er enorm druk maar dat is volgens mij altijd daar.
Na een bezoekje aan de Sacre Coeur lopen we via Place Du Tetre (waar alle schilders zitten) naar de metro om vandaar richting Pere Lachaise te gaan. Pere Lachaise is een heel oud groot/ enorm kerkhof uit 1808 met grote grafstenen of zeg maar gewoon complete huizen waar hele families in begraven zijn. Het is erg heuvelachtig en er staan ook hele oude bomen van honderden jaren oud, net als de grafstenen die er liggen helemaal begroeid met mos en andere planten.
Zo zijn er op Pere Lachaise ook heel veel graven van bekende mensen zoals Jim Morrison, Karel Appel en Edith Piaf en nog veel meer bekende mensen liggen daar begraven.
Ook is er een graf van een meisje van 21 jaar die is vermoord zoals een van de velen op 13 november 2015 in het Bataclan theater door terroristen, echt bizar en triest.
Na een bijna twee uur daar rond gelopen te hebben worden we weggejaagd door een beveiliger met een auto, want om 18:00 uur gaan ze sluiten helaas.
Daarna zijn we richting de Eiffeltoren gegaan om daar een kijkje te nemen, maar dat valt vies tegen en is niet net als 14 jaar geleden toen ik daar voor het laatst was.
Alles maar dan ook alles rondom de Eiffeltoren is omringd door hekken en security poortjes en dat is natuurlijk sinds de aanslagen ontstaan in 2015.
Dus na wat foto's maken door het hek en wat rond lopen besluiten we terug te gaan naar het hotel, inmiddels is het dan ook al aan het schemeren.

Vrijdag 27-4-2018

Vanmorgen nemen wij de trein van het station Gare Du Montparnasse dat naast ons hotel ligt richting het paleis van Versailles. Echt super handig dat we de RER (de NS van Frankrijk) en de metro naast ons hotel hebben liggen.
Dus na een kwartier ongeveer komen we aan op het station van Versailles en lopen we in 15 minuten naar het paleis toe. Daar moeten we nog een half uur in de rij wachten met honderd Chinezen voor we naar binnen mogen. Eenmaal binnen gaan we van kamer naar kamer en de een is nog mooier en houder dan de andere, na een uur of twee zijn we erdoorheen en gaan we de tuinen bezoeken.
De tuinen zijn kilometers lang en breed en echt waanzinnig mooi, prachtig werkelijk waar. Elk hoekje van de enorme tuin is weer anders, er staan fonteinen met watershows, een soort labyrint van buxus boompjes, lanen met eeuwenoude bomen en dan heb je nog het landgoed van Marie-Antoinette.
Het is zo enorm groot dat je op het landgoed van Marie-Antoinette al bijna een dag kan doorbrengen met de Engelse tuin compleet met grot en stallen, boerderij met dieren, moestuinen, super schattige huisjes met rieten daken.
We lopen hier ook uren rond want er is gewoon zoveel te zien, rond een uurtje of 16:00 uur zijn we teruggegaan met de trein en richting Montparnasse voor een hapje eten.
We kiezen Hippopotates uit en dat bevalt prima, we krijgen een mooi plekje bij het raam en het is een steak house maar ook met overheerlijke salades en die nemen wij beiden. We kijken naar buiten en er is van alles te zien bij het kruispunt van Montparnasse, ook zit er een zwerver echt vlakbij ons raam dat is wel minder maar helaas is dat een werkelijkheid in Parijs die je veel ziet vooral immigranten uit Afrika.
Na het eten lopen we even door Galleria Lafayette en gaan we naar de 212 meter hoge Montparnasse toren waar je een super mooi uitzicht hebt over de stad. Er zijn twee verdiepingen een binnen en een buiten waar het stormachtig waait, maar ja wat wil je op de 57e verdieping van een gebouw. Na twee uur rondjes lopen en het uitzicht bewonderen gaan we richting hotel want het vele lopen begint zijn tol te eisen.

Zaterdag 28-4-2018

Vanmorgen eerst met de metro richting Saint Germain des Pres en vanuit daar zijn we naar de Notre Dame gelopen en daar een kijkje genomen in en om de kerk.
Deze Notre Dame is een van de oudste kerken van Parijs en met al het glas en lood is deze bijzonder mooi en indrukwekkend. Hierna nemen we de Batobus (soort hop en off boot) richting Jardin des Plantes, waar we in een grote tuin lopen met een rozentuin, tropische kassen en waar ook een dierentuin is. We besluiten de tropische kassen en de tuinen eromheen te bezoeken en het valt nog niet tegen want een gedeelte is gratis voor publiek. Het zijn 4 grote tropische kassen met planten uit de tropen en mooi om te zien. Hierna besluiten we de Batobus richting Champ Elysees te nemen en gelijk hebben we een mooie boottocht over de Seine.
We lopen van de Place de La Concorde naar de Arc de Triomph met een aantal stops bij wat winkels, de Champ des Elysees is een enorm brede winkelstraat die eindigt bij de Arc de Triomph. Hierna vervolgen we onze weg naar de Batobus en vandaaruit gaan we daar weer naar Saint Germain Des Pres. We sluiten de avond af met een wandeling langs de Seine en de pittoresque straatjes van Saint Germain des Pres.
Daarna zijn we in Montparnasse nog gaan eten en als afsluiter van het weekendje Parijs.

Zondag 29-4-2018

Vanmorgen redelijk vroeg naar het station want we moeten de Thalys terug hebben richting Nederland, maar helaas hebben wij de pech dat de trein een technisch mankement heeft en dus niet rijd. We moeten na een half uur ontwetend in de trein wachten overstappen in een andere trein en daar vertrekken wij uiteindelijk zo'n 70 minuten later. Gelukkig kunnen wij een deel van de vertraging claimen, dat verzacht de boel een beetje. Al met al was het een aantal top dagen geweest met mooi en zonnig weer.