yvonne-en-dennis.reismee.nl

Moskou, Rusland 2018 onze 6e stop

Donderdag, 5-4-2018 Moskou

Vanmorgen om 05:15 uur weer uit bed om de trein te halen naar Moskou, het regent dus besluiten wij om een taxi te nemen naar het treinstation voor maar 190 roebel samen. Dat is ongeveer €3 geen geld dus. De treinen gaan op tijd weg hier dus dat zit wel goed, we hebben een stoelnummer en onze koffers kunnen we goed kwijt.
De trein zit vol met zakenmensen die van St. Petersburg naar Moskou reizen, de treinreis duurt bijna 4 uur dus we kunnen genoeg van het landschap genieten.
Er ligt nog heel veel sneeuw en dat voor begin april, het blijft hier erg lang winter.
Na een relaxte treinreis komen we aan op het centraal station van Moskou en nu de weg vinden naar de metro om ons naar het hotel te begeven.
We worden er steeds handiger in maar in Moskou is het toch wel andere koek heel erg lastig met weg vinden met alleen maar Russische letters in de decennia oude metrostations, in Tokyo is de weg makkelijker vinden. Maar na wat vragen en handen en voetenwerk komen we eindelijk bij het metro station die wij moeten hebben.
Gelukkig zit ons hotel vrij dichtbij de metro en naast een achtbaans weg.
Na het inchecken vervolgen wij onze weg naar een grote markt waar we een souvenir kunnen scoren. Het staat vol met duizenden matroeska's, bontmutsen en alles wat te maken heeft met Moskou, na het kopen van een matroeska vervolgend wij onze weg richting het hotel om ons klaar te maken voor een etentje in het sterren restaurant met een super mooi uitzicht op Moskou "The White Rabbit". Wij kleden ons netjes aan en we kunnen lopen vanaf ons hotel naar het restaurant "The White Rabbit". Daar hadden we gereserveerd want het is een gewild restaurant.Binnen is het prachtig op de 16e verdieping en met een rond dak van glas en we krijgen een tafel bij het raam met een mooi uitzicht op Moskou.De aankleding is erg sfeervol en de bediening is top!Na een drie uren eten en keuvelen van allerlei aparte gerechtjes wat geprobeerd, war erg leuk is gaan we lekker terug naar het hotel.

Vrijdag, 6-4-2018 Moskou

Vandaag staat 'The Armoury Chamber' en het Kremlin op het programma, gelukkig hebben we vantevoren online tickets besteld want er staat best een grote rij.
De weg er naartoe vanaf ons hotel lijkt mij niet zo ver weg maar de afstanden zijn enorm, vanaf de metro kom je uit naast een enorme 4 baansweg en dan moet je nog gaan zoeken hoe je binnen de muren van het Kremlin komt?
Na twee keer verkeerd lopen en zoeken, moeten wij een weg onderdoor via een tunnel om daar uiteindelijk weer ergens omhoog te komen het Kremlin in.
We zien de eerste Chinezen al staan dus dit is vast de juiste weg :)
Nu moeten wij onze gekochte online tickets omwisselen voor entree tickets, nadat gedaan te hebben moeten we ergens in een rij gaan staan om door de detectie door te komen. Dat is echt overal in Rusland tot nu toe dat ze je tas/ koffer etc. checken.
Ik vind het niet erg geeft ook wel een veiliger gevoel of zo.
Na de check vervolgen wij onze weg eerst naar de 'Armoury Chamber' waar maar een bepaald aantal mensen per dag naar binnen mogen nu is het laagseizoen maar was toch blij dat we al kaartjes hadden. Eenmaal binnen vielen echt onze monden open van verbazing zoveel sieraden, kronen, servies, klokken van goud, diamanten kettingen, kleding van de tsarina's geweest en de tsaren, koetsen van 200 a 300 jaren oud, ridder pakken uit de middeleeuwen echt ongelofelijk wat een waarde daar ligt aan spullen echt voor miljarden weer net als in de Hermitage.
Zoveel spullen bij elkaar en zo goed bewaard gebleven is ongelofelijk.
We hebben nog maar 1,5 uur om alles te bekijken dus we gaan eerst het Kremlin weer uit om wat te eten, daar staan wat wachter bij een grote vlam en genoeg eetgelegenheden want binnen het Kremlin valt niets te krijgen.
Daarna gaan we de rest bekijken in het Kremlin dit zijn een zestal van Kerken waarvan 1 de klokkentoren van Ivan de Verschrikkelijke is waar we helaas niet in kunnen alleen met speciale tickets. Verder is er ook een burial waar de oude tsaren van het jaar 1247 liggen begraven, een oude kerk met muurschilderingen die nog steeds zichtbaar zijn echt ongelofelijk. Na een paar uur zijn we het zat en gaan we richting hotel want we zijn dood op en kunnen geen kerk, klooster, plein, kathedraal of metro meer zien.
We besluiten om S'avonds naar de Sanduny Baths te gaan om op te laden dat is een oude sauna/ Russisch badhuis uit het jaar 1808.
Het staat in de Lonely Planet dus we willen het eigenlijk weleens meemaken en ervaren, wat later een erg slecht plan blijkt.
We kunnen beiden echt geen stap meer verzetten na 11 dagen aan een stuk door lopen en ongeveer 3 keer de Nijmeegse vierdaagse gelopen te hebben.
We vragen het hotel een taxi te regelen en dat lukt voor 470 roebel, dat is omgerekend ongeveer €6 en om 18:00 uur staat de taxi klaar voor vertrek.
Met een half uur in de file staan komen we aan bij Sanduny Baths in Moskou centrum.
Het is in een steegje dus best lastig te vinden maar gelukkig wijs de taxi chauffeur ons waar het is, eenmaal binnen is er helemaal niemand die ons kan helpen en iets kan uitleggen. Het is een erg oud gebouw en doet niet echt relaxed aan meer een beetje uit een hele slechte horrorfilm, maar goed we leveren na wat gebaren onze jas in en staan om ons heen te kijken wat nu eigenlijk de bedoeling is.
Twee Russische meiden die ook net binnen komen maken ons een beetje wegwijs.
Gelukkig is er 1 Engels sprekende mevrouw en die wijst ons een bank aan waar we plaats moeten nemen en ons kunnen uitkleden voor een sauna ervaring in Rusland.
Tijdens het omkleden brengen ze ons de menukaart en een heel smerig warm citroendrankje, niet te drinken lijkt wel Hot Coldrex.
Maar goed we moeten eigenlijk dus al onze waardevolle spullen gewoon maar laten staan bij de bank maar wij willen graag een kluisje, dit vinden ze schijnbaar erg vreemd en kijken ons vreemd aan, maar na wat aandringen krijgen we gelukkig een kluis. We lopen de ruimte in waar de douches en twee baden met koud water en zich wat bankjes bevinden, we zoeken eigenlijk alle sauna's maar kunnen er uiteindelijk maar 1 ontdekken.
"Zou dit alles zijn, dachten wij"?
Ja dus en de vrouwen scheren hier, harsen hier, halen de eelt van hun voeten af en snuiten hun neus in de douche en wassen elkaar, wel een rare bedoeling en de sfeer was ook niet optimaal. De ruimte waarin we optimaal relaxed moesten worden leek er een uit de film 'Saw'. Ook droegen de vrouwen een soort vilten hoedje en wij moesten die dus ook op of we mochten nog een handdoek huren voor 80 roebel, hebben we dat maar gedaan. Nu ging onze Russische sauna ervaring beginnen, in de enige sauna van de goed aangeschreven sauna's in Moskou. We lopen naar binnen en er zitten ongeveer 10 vrouwen met een vilten hoedje en een handdoek om, ook liggen er bossen met takken. We gaan rustig op de grond zitten, maar deze sauna is echt bizar heet ik denk wel net zo warm als een Finse sauna.
Op een verhoging ligt een vrouw en die wordt door een andere vrouw met de takken geslagen, en echt hard geslagen. Het ziet er zeer pijnlijk uit, maar voor ons best grappig om te zien. Na ongeveer 10 minuten wordt ze door twee andere vrouwen uit se sauna gedragen en daarna op een bankje gelegd en met zeker 7 grote emmers met ijskoud water overgoten......
Liever zij dan ikke, pijnlijk en nog eens pijnlijk.
Na deze ervaring besluiten wij ook in het ijskoude dompelbad te gaan en te relaxen, toch knappen we wel een beetje op. We besluiten nog een keer te gaan en Hierna gaan we maar richting hotel, maar dat gaat niet zomaar. Er moet eerst betaald worden anders mogen wij ons haar niet föhnen.
Er staan 3 Russische kogelstootsters om mij heen en het komt best intimiderend over, ze willen dat ik onmiddellijk betaal en roept "Where's the Cheque, where' the cheque"?
Ik gebaar terwijl ik halfnaakt daar zit en mijzelf aan het aankleden ben dat Jacolien de cheque heeft maar verderop haar haar aan het föhnen is.
Dan wordt de lange bazige vrouw nog pissiger en loopt boos weg met haar cornuiten.
Ook hebben wij een taxi nodig die ons terug brengt naar het hotel en de zogenaamd enig Engels sprekende vrouw wil eventueel wel voor ons bellen en een taxi regelen.
Maar dan loopt ze weer weg en ik denk het zal wel en wil ook met mijn spullen richting de föhn om mijn haar droog te maken en Jacolien op te zoeken.
Eenmaal daar staat er weer een zogenaamd geen Engels sprekende medewerkster naast me met het pinapparaat, gebarende dat ik nu toch echt moest gaan betalen en Jacolien ook. Met een dreigend gezicht voelt het steeds minder ontspannen aan en daar kwamen we eigenlijk wel voor naar een sauna. Okay wij dus maar betaald, want dan hielden ze misschien op met dreigen. Nu moest er nog een taxi geregeld worden, maar zogenaamd kon geen van de 3 kogelstootsers ineens geen woord Engels meer.
Raar net werd er toch echt in het Engels gevraagd of ik onmiddellijk wilde betalen.
De vrouwen stonden ons gewoon uit te lachen.
Wat een bizarre situatie er was betaald en dan was de kous af er werd geen enkele hulp geboden naar ons toe die je als een gewone medewerker van een badhuis wel hoort te geven lijkt mij. Na wat aandringen wil de enige Engels sprekende vrouw die steeds weg loopt een taxi bellen voor de tweede maal.
Na bellen lokt ze ons naar een bank bij de garderobe waar we moesten wachten.
Na ongeveer een kwartier laat ze op haar mobiel een kenteken zien van de taxi en zegt in gebrekkig Engels 'Taxi is black' en wijst ons zo de achteruitgang en de deur valt zo achter ons dicht. Het lijkt wel of we door een uitsmijter uit een discotheek zijn gezet, okay en nu maar zoeken dan naar een zwarte taxi met het kentekennummer 567 of zoiets?
Na 10 minuten zoeken geven wij het op en we gaan niet zomaar een auto in als twee vrouwen, we houden zelf maar een taxi aan en dat blijkt een beter plan.
Eerst probeert hij ons af te zetten en gebaard 500 roebel, dan zegt Jacolien 'No 200'!
Okay, okay zegt de taxi chauffeur.
Wat een zeer ontspannen avond moest worden voelde als een dreigend avondje uit in een hele slechte film, maar goed weer een ervaring rijker maar een keer en nooit weer!

Zaterdag, 7-4-2018 Moskou

Vanmorgen op het gemakje eerst ontbeten bij Koffeemania die vlakbij ons hotel zit, ze hebben daar heerlijk eten maar het is best prijzig en je krijgt ook niet heel veel.
Maar we zitten dan ook in het 'Zonnedael' (Sjieke) gedeelte van Moskou.
Na een karig ontbijt vervolgen we onze weg naar het Rode Plein, eindelijk gaan we het zien. We zitten redelijk goed met de metro dus na een paar haltes arriveren wij bij Kotay Gorod en dit zit vlakbij het Rode Plein. Daar bezoeken wij de St. Basil kathedraal, het Gum (groot duur warenhuis) en het mausoleum van Lenin die al sinds 1924 dood is en er nog piekfijn bij ligt in zijn kist met security eromheen.
We hebben voor het mausoleum van Lenin een half uur in de ijzige kou buiten moeten wachten. Dit is echt de eerste dag dat ik zeg van: 'Het is koud' buiten. Tot nu toe hebben we elke dag volop zon en weinig wind gehad maar dat was vandaag een ander verhaal. We hebben erg geluk gehad met het weer tot nu toe!
Na het bekijken van het gebalsemde lijk van Lenin gaan we naar buiten en zien daar de graven van andere belangrijke kopstukken die Rusland gekend heeft, zoals het graf van Stalin. Dit was best bizar om te zien dat zo'n misdadiger als hij hier een grafsteen heeft. Er zijn ook graven in de muren van het Kremlin gemaakt maar de namen staan in het Russisch dus voor ons onleesbaar.
Na het mausoleum gaan we richting de Gum om daar binnen te kijken vooral, want het is niet goedkoop met winkels als Dior, Prada, Louis Vouitton, Chanel en exclusieve restaurants. We willen binnen kijken en ik heb werkelijk nog nooit zo'n mooi aangekleed en knus winkelcentrum gezien echt prachtig maar onbetaaldbaar.
Aangekleed met bloemen, een Franse sfeer, fonteinen en de mooiste winkels.
Daarna gaan we nog naar de St. Basil kathedraal voor wat foto's want daar staat Rusland/ Moskou toch om bekend immers. De gekleurde torens en rare vormen zijn er al uit het jaar 1555 en is door Ivan de Verschrikkelijke laten bouwen na een overwinning op Kazan. Ivan de Verschrikkelijke heeft na het ontwerp van de architect hem blind laten maken zodat hij nooit meer zoiets moois kon laten bouwen ergens anders.
Ik moet toegeven het is een erg bijzonder bouwwerk om te zien in het echt met allerlei tierlantijnen en als zo oud en mooi bewaard gebleven. Dat kunnen de Russen goed, oude dingen bewaren net als in de Hermitage en the Armoury of Chamber en het Kremlin. Na al dit moois gaan we richting het Russisch Staatscircus voor een voorstelling van 2,5 uur, waar we op voorhand de allerbeste kaartjes gekocht hadden
via het internet. We hadden vantevoren gedacht het zal wel een gewoon circus zijn, aar het heeft echt onze verwachtingen overtroffen. Echt wow wat een gave show zeg met de mooiste mensen helemaal afgetraind en alles met glitter pakken (Waar Gerard Joling jalours op zou zijn), acrobaten en echt goede en gevaarlijke stunts. Wel zitten in bijna elk onderdeel dieren zoals beren, tijgers, leeuwen, panters zelf Jaquars, Vossen, paarden, vogels, honden, kamelen etc. Waar ik toch een beetje een dubbel gevoel bij kreeg. Maar de dieren zien er bijzonder goed uit en zullen vast goed behandeld worden, maar toch best dubbel in Nederland is dit al lang verboden inmiddels.
Na de show gaan we terug naar het hotel en eigenlijk willen we nog een drankje doen maar we zijn echt te moe om nog überhaupt iets te ondernemen.

Zondag, 8-4-2018 Moskou laatste dag

Lekker uitgeslapen en onze laatste ochtend in Moskou en ook van de vakantie, wij gaan ons maar klaar maken voor de terug reis en nog wat koffie drinken ergens op Novy Arbat. Rond een uurtje of 1 maar richting vliegveld om het vliegtuig terug naar Nederland te nemen.
Helaas zit het er alweer op en het was een fantastische reis met bijna alleen maar mooie momenten waar ik nog lang aan zal terug denken.
De trein, bus, boot, vluchten, douane in Rusland gingen prima, we hadden geweldige slaapplekken, hebben mooie dingen gezien in alle steden en landen zoals hoogtepunten:
-De Hermitage in St. Petersburg;
-Het fietsen in Helsinki;