yvonne-en-dennis.reismee.nl

Sint Petersburg, Rusland 2018

Sint Petersburg, Rusland 1-4-2018

Vanmorgen om 06:30 uur richting het Station gelopen om de trein richting Sint Petersburg te nemen. We waren 10 minuutjes voor tijd gearriveerd en konden plaatsnemen op onze stoelnummers. Na een uurtje of 2 passeren wij de grens met Rusland en er komt douane aan boord, na wat controle van ons visum en een aantal vragen die ze ons stelden zijn we de grens goed over gelukkig :)
Mooie en prima treinen van alle gemakken voorzien, na een uurtje of 4 komen we aan in Sint Petersburg.
Nu wat kaartjes kopen in ons beste Russisch ;) en met de metro richting ons hotel, de metro stelsel zijn de diepste ter wereld en werden in de oorlog als schuilkelders gebruikt wat ik me goed kan voorstellen. De metrogangen zijn prachtig met mozaïek betegelde ornamenten op de muren en grote kroonluchters.
Na enig zoeken wat meestal door het aanhouden van bepaalde kleuren van een metrostelsel wel moet lukken en na het zoeken van de straat van ons hotel aankomen en een mooie kamer toegewezen krijgen.
Daarna gaan we naar de Smolny Kathedraal, die werkelijk prachtig is en vooral van buiten blauw met wit en heel sierlijk. Het is de verblijfplaats geweest van Elisabeth de dochter van Peter de Grote, die kreeg zij van hem in het jaar 1720.
Binnen is er een mis aan de gang en we klimmen de toren in na heel veel trappen en het wordt niet echt bezocht door toeristen wat ik eigenlijk wel verwachte.
Na heen en weer trap lopen gaan we ergens iets eten wat op een oude kroeg, Thais restaurant met een Frans/ Italiaans tintje lijkt. Heel apart maar het eten is goedkoop en geweldig lekker. Daarna zijn we richting het oorspronkelijke huis van de Peter de Grote (de stichter/ grondlegger van Sint Petersburg) gegaan, een moskee en de Petrus en Paulus vestiging waar alle tsaren begraven liggen. Na een lange dag lopen zijn we helemaal versleten en besluiten we terug te lopen richting het hotel.

Maandag 2-4-2018

Vanmorgen na een week mega vroeg uit bed en koffers heen en weer sjouwen naar een bus, boot of trein eindelijk een uitslaap en relax ochtend.
Het hotel is erg fijn en het ontbijt is ook erg lekker daarna de stad in en eerst richting het St. Nikolaas kathedraal daarna naar de hooimarkt en het Marinsky theater in de sneeuw. Daarna naar de Nevsky prospekt en wat gebakjes eten bij de oudste banketbakker van Sint Petersburg, het gaat per zoveel gram aan gebak dus ik probeer er wijs uit te worden wat de vrouw achter de balie bedoeld. Na wat handen en voetenwerk krijg ik een groot stuk chocolade taart en een theepot. Was best prijzig maar echt smullen.
Daarna gaan we naar het oude winkelcentrum Gostiny D'vor waar de spullen echt niet te betalen zijn. Daarna een metro verder gepakt richting Galleria de grootste shoppingmall van de stad.

Dinsdag 3-4-2018

Vandaag is de Hermitage aan de beurt na het ontbijt gelijk de metro genomen en na marcheren van militairen op het plein voor de Hermitage gaan we naar binnen.
Wij hebben online kaartjes gekocht en daarom konden wij gelijk doorlopen.
Het Hermitage gebouw is werkelijk prachtig met zijn groen witte kleuren en hoge prachtige deuren. We hebben een plattegrond van de Hermitage en we beginnen maar in 1 van de zalen, wow wat een pracht en praal grote zalen met kroonluchters en gouden ornamenten. In elke zaal die je binnen stapt is het een dikke wow, elke zaal is groot met kleuren, schilderingen, kroonluchters en natuurlijk schilderijen die miljoenen waard zijn. Er hangen schilderijen en kunstobjecten in de Hermitage van Rembrandt, van Gogh, Jan Steen, Leonardo da Vinci en andere grootheden en is een van de grootste en omvangrijkste kunst- en cultuurhistorische musea in de wereld. De totale collectie omvat een verzameling uit de Oudheid (onder andere Egypte), de Middeleeuwen en de latere kunst en cultuur, zowel van het westen als het oosten. Ook archeologische vondsten en kunst uit Azië en de Russische cultuur van de 8e eeuw tot de 19e eeuw zijn goed vertegenwoordigd. Zij omvat meer dan 3 miljoen objecten, verzameld in iets meer dan 2,5 eeuw. Men zegt dat daarvan slechts 5% aan het publiek getoond kan worden. Na uren wandelen door de enorme zalen en met vol bewondering een groot gedeelte hebben bekeken gaan we rond een uur of 5 weer naar buiten.
Er staat een gure wind en er schijnt wel een mager zonnetje maar dat mag de pret niet drukken, we lopen met voeten vol met blaren en een pijnlijke rug van de afgelopen week lopen nog naar de Isaak kathedraal en het Senaatsplein.
Na het zien van zoveel grote oude gebouwen kijken we nergens meer van op en gaan we richting het hotel om wat op te knappen en na te genieten van al het moois wat we hebben gezien.

Woensdag 4-4-2018 laatste dag Sint Petersburg

Vanmorgen lekker uitgeslapen, laatste keer ontbeten in het fantastische hotel met werkelijk geweldig personeel kan echt niet anders zeggen.
De ontbijtzaal van dit hotel is misschien wel een van de meest sfeervolle die ik ooit in een hotel heb gezien, aangekleed als een Engelse huiskamer met veel boeken mooie velours stoelen in de kleuren rood en blauw.
Het personeel doet er alles aan om het je naar je zin te maken en daarentegen smaakt het ook nog eens heel lekker.
Hierna gaan we richting de metro om naar het Vasilyeiland te gaan voor een mooie view op de Hermitage, Petrus en Paulus eiland en andere grote gebouwen en kerken.
De rivier die door de stad loopt is nog steeds begin april helemaal bevroren en dat levert fantastische plaatjes op maar helaas hebben de Chinezen dit ook ontdekt en die komen gelijk met 50 man voor je foto staan :(
Daarna lopen we verder in het zonnetje, want wat hebben we tot nu toe geluk gehad met het weer alleen maar zon op 1 dag na in St. Petersburg, we ontspringen steeds de dans door van plek naar plek te reizen gaan we steeds van de regen weg de zon in.
Maar na wat sightseeing op het Vasilyeiland besluiten we richting de Hermitage te lopen voor de 2e keer, maar nu het gebouw aan de overkant hier hangen schilderijen van van Gogh en Picasso. We hadden een twee dagen ticket (€18) en daar moesten we gebruik van maken, de gebouwen zien er piekfijn uit wat me opvalt dat ook bijvoorbeeld de metro's alles netjes wordt schoongemaakt en bijgehouden.
Ook vind ik de russen die wij ontmoet hebben erg behulpzaam en aardig, geen stereotype zoals wij ze kennen het valt mij alles mee.
Op het plein aangekomen van de Hermitage begint er net een mars van een orkest die allemaal netjes in een rij achter elkaar staan en gaan spelen.
Er staat een dirigent op een verhoging met een luidspreker en het orkest begint te spelen nadat hij wat schreeuwt door de luidspreker.
Echt een geweldig mooi gezicht om te zien in de volle zon voor het prachtige Hermitage gebouw!
Daarna toch maar richting de overkant en na onze jas opgehangen te hebben en gelijk richting de Van Gogh schilderijen te gaan zijn we wel even klaar met kunstobjecten.
Hierna zijn we nog naar de verlosser van het bloed kerk gegaan en wat gaan lunchen bij een soort van hamburgertentje. Daarna richting Galleria voor wat shopping.
Na uren shoppen en wat te hebben gegeten bij Marketplace zijn we het zat en gaan we richting hotel, geen puf meer allebei om nog iets te doen en we moeten nog voorbereiden voor onze laatste stop naar Moskou.