yvonne-en-dennis.reismee.nl

Matsumoto en de Nakesendo trail

Maandag 27-03-2017 Matsumoto

Vroeg wakker en om 07:50 uur worden we de eigenaar van de Ryokan gebracht naar het treinstation waar we onze weg gaan vervolgen naar Matsumoto. De treinkaartjes gehaald en gewacht in een rijtje om via de conducteur de trein in te stappen.Na een super mooie treinreis door besneeuwde bergen richting Matsumoto, rond 11:00 uur al bij ons hotel en we konden gelijk naar de kamer. In elk hotel ligt er een kimono klaar voor je om aan te trekken, is eens wat anders dan een gevouwde handdoek in de vorm van een olifant of vogel. In de hotelkamer horen we de hele tijd een kindermuziekje en we willen weten waar het vandaan komt, want het is best irritant. Hopelijk gaat het niet de hele nacht af, want dat zou een slapeloze nacht worden.Maar na enig zoeken hebben we het gevonden, het muziekje is van het stoplicht buiten dat de voetgangers mogen oversteken. Gelukkig is het S'nachts wel uitgegaan.Na het inchecken en koffers dumpen Maar gelijk op pad gegaan en we zien dat Matsumoto volop uitgaans- en eetgelegenheden heeft. Gelijk maar het bekendste gebouw van Matsumoto opgezocht, het " samurai kasteel". Het koste 600 yen p.p. entree, maar in het kasteel is echt helemaal niets te zien op een parket vloer, steile trappen en houten balken na. Op enkele foto's die je naar buiten kunt maken voor het uitzicht is het zeker het geld niet waard. Het enige grappige is dat we allebei onze schoenen uit moesten doen bij binnenkomst en van die bruin leren Japanse slofjes aan moesten. Nu wisten we allebei niet dat we beide 4 slofjes aan onze voeten hadden, het liep al zo super ongemakkelijk. De slofjes zijn ook nog eens veel te klein. Wel konden we nog met een samurai en een ninja op de foto, voor de rest was het niet heel spectaculair. Toch wel mooie plaatjes kunnen maken van het kasteel aan de buitenkant. Daarna wat rond gelopen in Matsumoto, gegeten en een biertje gedronken in de Irish pub en wat gerelaxed.

Dinsdag 28-03-2017 Nakesendo trail

Ons wat vergist in de treinaansluitingen richting Nagiso, de treinen gaan maar om de drie uur richting Nagiso. De eerste van 07:41 uur hebben we dus gemist, dan die van 10:25 uur nemen. Dit is een stoptrein en na bijna twee uur komen we aan in Nagiso waar we de bus nemen richting Tsumago. Dan in Tsumago onze koffers gedropt bij onze Ryokan genaamd 'Fujioto' We zijn al wat verlaat en gaan de Nakesendo trail van Tsumago naar Magome lopen. Dit is alleen maar berg op, beter is het om het andersom te lopen richting de Ryokan. Onderweg wat oude bospaden, watervallen en oude Japanse dorpjes gezien. Het is eind maart maar er staat nog niet veel in bloei het is allemaal een beetje dor en met 6 graden is het ook niet heel warm. Maar met een zonnetje en wat flink doorstappen is het te doen. De trail is precies 8 km lang en eenmaal aangekomen in Magome ( bus is net weg) moeten we wachten op de eerstvolgende bus of de route terug lopen. Een taxi komt net aangereden maar die vraagt 35000 yen ( ongeveer €34) voor 8 km. Dus dat wordt wachten op de bus, geen probleem wel de kou is niet zo fijn en een ergens binnen zitten wachten is ook geen optie. Maar om 17:19 uur de laatste bus genomen naar de Ryokan in Tsumago en onE koffers zijn al in de kamer gezet. Om 18:00 uur worden we verwacht bij het eten een 10-gangen diner met alleen maar traditioneel Japanse hapjes, waaronder ook de Kobe beef. Eerst op de kamer onze kimono aan en Japanse slofjes, die mogen natuurlijk niet ontbreken. Er wordt een foto van ons gemaakt in kimono en we gaan door de papieren deuren heen, waar we naar onze tafel worden gebracht. Een setting die precies Japans, omgeven door een Japanse tuin, kimono, tatami matten een lage tafel, Japans servies en een 10- gangen diner met dingen die ik nog nooit gezien heb zoals geconfiteerde kersenbloesem, gefrituurde pompoen, Kobe beef, gefrituurde wespen, allerlei soorten paddestoelen, verse zalm met wasabi. Het waren smaken die ik nog nooit geproefd had, niet alles was even lekker maar ben blij dat ik het echte Japanse eten geproefd heb. Na bijna twee uur eten verder niet veel meer gedaan, buiten was het maar liefst -3 snachts brrrrr.

mams

Leuk verhaal vooral die slofjes nu op naar het warmere Japan?

yvonne

Die slofjes krijg je echt overal ;)
Ze zijn vooral veel te groot. We zijn nu in Kyoto en vandaag wordt het hier 18 graden en zonnig. Wel heel erg fijn! Tot snel xxxx