yvonne-en-dennis.reismee.nl

Yudanaka, Japanse sneeuwapen

Zondag 26-03-2017 Yudanaka

S'morgens vroeg ontbeten en eerst de metro naar Ueno genomen en vanuit daar de JR shinkansen trein naar Nagano toe. Daar moeten we overstappen op de Dentetsu lijn naar Judanaka toe, helaas wordt dit niet door de JR pass gedekt en kost ons dus weer bijna zo'n €25. De hele reis duurt duurt bijna 4 uur en onderweg zien we mooie landschappen met besneeuwde bergtoppen en Japanse huisjes. Rond 13:00 uur zijn we op het treinstation van Judanaka beland en daar staat een man die ons een routekaart in de hand duwt en ons de weg wijst naar de Ryokan. Heel beleefd en niet opdringerig, dat is wel erg fijn hier in Japan maar de mensen verdienen dan ook genoeg hier. Na een minuutje of 10 lopen komen we aan bij onze Ryokan, daar op een bel gedrukt te hebben komt er een oude man tevoorschijn. Hij geeft aan dat we onze schoenen uit moeten doen en een paar slofjes aan, want dan doen alle Japanners zelfs in het vliegtuig.

Na het inchecken heeft de Ryokan eigenaar ons naar de sneeuwapen gebracht, de temperatuur is rond het vriespunt en we moeten een erg blubberig, besneeuwd pad van 1,6 km aflopen voordat we de sneeuwapen hebben bereikt. Het is best koud en er ligt overal sneeuw, na het bereiken van de sneeuwapen zit er helaas geen een in het warmwaterbad. Wel kun je ze van dichtbij fotograferen, en ze zijn ook nog eens super schattig! Na ongeveer een 0:45 minuten gaan we de 1,6 km maar weer terug lopen richting de bushalte die ons weer richting Yudanaka treinstation brengt. Daarna bijgekomen in de Ryokan, die overigens erg leuk is om te zien en om een nachtje te verblijven. Je moet slofjes aan bij binnenkomst, het heeft een mannen en een vrouwen onsen ( warmwaterbad )Het heeft verder matjes op de grond in onze kamer, papieren ramen met uitzicht op de tuin met een vijver met 1 koi karper erin, een Japanse tafel met Japanse stoelen op de grond. Laten we voor de vorm een Japans spelletje yahtzee spelen. De toilet is geweldig die is verwarmd, ook heeft de eigenaar een thermoskan met thee neergezet voor ons. De Ryokan is wat gedateerd maar ik vind hem erg knus.