yvonne-en-dennis.reismee.nl

Tokyo, Japan 2017

Tokyo Japan, 23-03-2017

Vanmorgen na een rustige vlucht om 09:45 uur aangekomen , toen de JR railpassen moeten halen op Narita AirPort terminal. Helaas stond er een mega grote rij en het duurde bijna een uur voordat ik de passen had omgewisseld. Toen moesten we nog bij station Suidobashi zien te komen met de JR trein, maar omdat we de JR railpassen nog niet gaan gebruiken. Maar eerst moesten we weer bijna een 3 kwartier in een rij wachten voor een suica kaart, daarmee zijn we in twee uur naar ons hotel in Suidobashi gereisd. Eindelijk rond 14:00 uur komen we eindelijk aan bij ons hotel en konden we gelijk naar de kamer. De hotelreceptionist wilde dat we gelijk betaalden maar we hadden nog geen geld bij ons om te betalen. Toen wilden we geld gaan pinnen, maar vergeten de pinpas op werelddekking te zetten, super stom van ons natuurlijk. Bij terug komst in het hotel ging het gordijn achter de bali met een ruk opzij en ja hoor daar stond de receptionist helaas moesten wij hem weer teleurstellen. Daarna zijn we gelijk even de deur uitgegaan en om de omgeving te verkennen, er staat een reuzenrad, een enorm hoge achtbaan en een waterachtbaan midden in de wijk Suidobashi. Rond 17:00 uur terug gegaan naar het hotel want we waren helemaal stuk na 32 uur wakker te zijn geweest.

Vrijdag Tokyo, 24-03-2017

Heel erg vroeg wakker, ontbeten en richting het Imperial palace gelopen. Dat was niet echt heel spectaculair en toen de metro maar genomen de wijk Ueno om een glimpje op te vangen van de vele kersenbloesem bomen die hier zouden staan. Die stonden er wel maar helaas net in de knop dus heel veel bloesems hebben we niet gezien. Ja een boom en die werd omsingeld door Japanners die elk bloesempje op de foto wilden en vele selfies er mee maakten. Tja wat moet ik van de Japanners zeggen, het is niet uit te leggen aparte mensen. Voor elk ding hebben ze wel een gebruik, ze zijn echt super beheersbaar en heel erg behulpzaam en aardig. Daarvan is echt niets op aan te merken!

Zoals iets afrekenen, je legt het geld met twee handen in een bakje en dan pakken hun het er weer met twee handen uit. Dan vertellen ze iets in het Japans aan je en leggen met twee handen ( alles gaat met twee handen tegelijk) het wisselgeld weer in het bakje. Of het roken hier is ook erg apart, nergens mag je roken op straat want dat krijg je een boete van 2000 yen (€20). Maar dan heb je buiten op plekke rookzones of je hebt een soort portemonnee die je mee moet nemen en daar druk je je sigaret in uit. Ook in bijvoorbeeld een speelhal mag je in een hoekje roken. Maar enorm veel Japanners roken en die gaan dus naar die zones of je hebt winkels waar ze sigaretten verkopen en dat is gelijk een soort van rokershok, erg apart dus.

De toiletten is ook een apart verhaal, je kunt vogelgeluiden of zeegeluiden horen terwijl je op de wc zit, een verwarmde bril, douche en bidet in een. Helaas staan de knopjes in het Japans en hoe je door moet trekken is dan ook een raadsel, bij elke wc weer een verrassing.

De metro is ook apart, het staat of half vol of stamp vol met mensen maar niemand zegt iets, het is muisstil. Je kunt gewoon een speld laten vallen en die kun je nog horen. Ook is het zo bij het uitstappen gaan de Japanners al een rij vormen voor de roltrap aan de linker kant, zodat rechts van de roltrap de mensen gelijk naar boven kunnen lopen. Ook dit gaat super geoefend, ook buiten voor een restaurant of bushalte staan de mensen achter elkaar een voor een te wachten en ze zeggen niets. Heel apart maar wel mooi dat zoiets bestaat!

Zo waren wij dus vandaag na de wijk Ueno naar de wijk Akibahara gaan lopen, dit is de electronicawijk. Daar aangekomen zie je overal gebouwen met mega grote reclame, neon lichten en veel enthousiaste Japanners. Las Vegas zou er jalours op worden.

Eerst maar even wat gebouwen inlopen om te kijken wat er allemaal te zien en te koop is, volgens mij het eerste stuk van de wijk Akibahara allemaal Chinese prullaria die men hier verkoopt voor een zacht prijsje. Ook heb je enorme gebouwen met 7 verdiepingen waar alleen maar games gespeeld worden door volwassen mannen. En dan bedoel ik echt volwassen mannen van boven de 40 jaar, die staan te drummen of piano spelen op een computer. Ook zijn de hier gek op Panchinko dat is gokken, en in Japan dus niet verboden. Voordat ze naar het werk gaan eerst even wat geld verkwisten in een gokmachine. Na alle gekke winkels, speelhallen, ninja cafés etc. Zijn met de metro richting de wijk Shibuya gegaan met het allergrootste en drukste zebrapad ter wereld. Ik kan je vertellen het is er druk, erg druk maar alles verloopt heel netjes. Shibuya is een mix van allerlei winkels, eigenlijk een soort doolhof met alles door elkaar. Ook liepen er veel Japanse punkers rond en een man in een jurk, zal de nieuwe mode wel zijn daar. Na een paar uur rond gelopen en wat gegeten te hebben met de metro richting ons hotel. Savonds nog een biertje gedronken in onze wijk Suidobashi bij een aardige oude Japanse bareigenaar.

Zaterdag, 25-03-2017

Na het ontbijt richting de wijk Shinjuku en Harajuku, na een keer verdwaald te zijn met de metro op naar de Meji Shrine. Dat is een oude tempel temidden van het Yoyogi park, vanuit het metrostation loop je er zo naar toe. Yoyogi park heeft hele oude en hoge bomen en ondanks dat er heel veel mensen waren, straalden het toch een soort van rust uit. Na wat gelopen te hebben zijn we bij de Meji Shrine aangekomen, maar waarschijnlijk zijn wij er te vroeg uit gegaan, want de tempel die bedoelde hebben we niet gezien. Wel een andere houten tempel. Maar dat mocht de pret niet drukken, daarna maar op zoek naar het monstercafe voor een echte Tokyo ervaring.

Maar was vrij lastig te vinden, dus zijn we na uren om lopen, er langs lopen het monster café op het spoor. Doordat we een toeristen Office hebben gevonden wordt het ons uitgelegd waar het zich bevind en gelijk een coupon van het monster café gekregen, waarmee wij een gratis tafel hadden. Uiteindelijk na veel zoeken was Het op de 4e verdieping van een shopping mall. We hebben door de enorm drukke Straten van Harajuku gelopen. Druk, drukker drukst heb nog nooit zoveel mensen tegelijk op een plek gezien en zien oversteken. Dat is gewoon bizar, waar komen al die mensen vandaan, toch hangt er een fijne sfeer, ondanks de drukte. Er lopen meisjes verkleed in lolita outfits, mannen verkleed in jurken etc.Na een poosje zoeken het monstercafe gevonden en daar wat gegeten, gedronken en een ijsje besteld. De aankleding van het monster café/restaurant is erg kleurrijk, meisjes verkleed, maar het eten was niet erg lekker wel was het erg kleurrijk en een cola van €5. Veel te duur alles, het was het geld eigenlijk niet waard maar toch gedaan. Het eten was ook erg kleurrijk gemaakt (bijvoorbeeld een regenboog cake) en ging op zich wel maar niet voor die prijs. Na €51 te hebben gelapt voor zijn we met de metro richting hotel gegaan.

A Boetje

leuk om te lezen ,ik wilden het nog in de auto vragen toen ik jullie weg bracht of je je pas op wereld had gezet maar dat ben ik ook vergeten.fijne vakantie nog groet.

Reina

Erg leuk om te lezen we zullen je vogen nog veel plezier

mams

Leuk te lezen hoe verschillend de Japanse mensen zijn. Gedisciplineerd daar kunnen ze hier nog wat van leren.

Yvonne

Dank jullie wel voor de reacties! We zijn nu in Matsumoto net het samurai kasteel bekeken, nu even aan het uitrusten. Xxx

Kim

Superleuk om jullie zo te volgen!!
Ben benieuwd naar de volgende verhalen! Xxx