yvonne-en-dennis.reismee.nl

Lissabon, Portugal

Vrijdag 9 september Lissabon, Portugal

S'middagsom 16:10 uurvertrok onze vlucht van Eindhoven naar Lissabon, na zo'n 2,5 uur vliegen geland. Uiteindelijk na het ophalen van onze Lisboa cards het regelen van een taxi kwamen we rond half 8 aan bij ons hotel in Alfama. Toen op advies van onze hotel receptionist bij een heel klein knus restaurantje gaan eten midden in Alfama. Het eten smaakte heerlijk en alles was Portugese keuken en de prijs was ook goed te doen.
Gelukkig waren we net op tijd om een tafel te bemachtigen want in no time stonden er hele rijen met mensen die wilden komen eten. Daarna nog wat rond gelopen in Alfama wat echt een super pittoreske wijkje is met heel veel sfeer, alleen de heuvels zijn bijzonder stijl en overal liggen kleine gladde kinderkopjes.
Zaterdag 10 september
Allebei heel vroeg wakker rond half 7 s'morgens gelijk maar gaan ontbijten, wat trouwens best een goed ontbijt was en ook voor het eerst Pasteis de Nata geprobeerd (is een klein pasteitje met een soort pudding erin en specialiteit in Lissabon).
Toen spullen gepakt en omdat de oude tram 28 voor het hotel stopt zijn we maar ingestapt en we konden om deze tijd nog een stoel uitkiezen. Dat hoef je s'middags of s'avonds niet te proberen, dan staan de kleine trams 28 helemaal vol.
We hebben de hele route afgelegd met de oude tram tot aan het eindpunt de Panzeras begraafplaats. We waren te vroeg om daar een kijkje te nemen en hebben toen de tram weer terug genomen richting het centrum, waar we te voet verder zijn gegaan.
Onderweg van alles gezien, Barrio Alto, vlooienmarkt, De Ponte de25 Abril(de Golden Gate look a like bridge), LX Factory en na dit alles zijn we bij de Time-Out food market wat gaan eten.
Een heel mooi concept, een enorme hal met allerlei soorten eten, je besteld iets, krijgt een kastje mee en als deze afgaat kun je je bestelde eten ophalen en aan een tafel in de food hal opeten.
Na deze break zijn we verder via het water terug gelopen richting Alfama.
Mijn geest wil nog wel maar mijn benen, rug en voeten willen niet meer. Dit komt door de vele heuvels en kinderkopjes die Lissabon rijk is waardoor het lopen moeizaam gaat.
Gelukkig even opknappen op de hotelkamer voordat we er weer op uit gaan.
Zondag 11 september
Weer vroeg wakker, ontbeten en op naar het klooster van de jeronimos in Belem waar we met de metro naartoe zijn gegaan en eenmaal daar aangekomen hebben we zo'n00:45minuten in de rij staan wachten. Mede hierdoor omdat alle groepsreizen voorrang krijgen en het gewone klootjesvolk met een Lisboa Card heel lang in de rij mag wachten totdat ze binnen mogen. Echt een ongeorganiseerd zooitje, maar dat vind ik tot nu op heel veel plekken in Lissabon. Dus na een tijd wachten eindelijk naar binnen en daar wat rond gelopen, echt groot is het niet maar de uitgehouwde beelden en ornamenten zijn best mooi om te zien. Na ongeveer een 20 minuten rond lopen zijn we eruit gegaan en bij Pasteis de Belem een paar gehaald omdat die schijnbaar de lekkerste van heel Lissabon schijnen te zijn. Na een wachtrij een paar van deze lekkernijen besteld en opgegeten en ze smaken inderdaad helemaal niet verkeerd. De wachtrijen zijn echt overal absurd en lang en daarom slaan we Torre de Belem maar over deze keer. Terug met de tram richting het centrum waar we Barrio Alto verder gaan verkennen.
Barrio Alto heeft hele leuke staatjes en een paar mooie uitzichtpunten en deze zijn we gaan verkennen, eerst met het trammetje zo'n 150 meter schuin omhoog om in Barrio Alto te komen. Vlakbij het trammetje heb je een heel mooi uitzichtpunt, verder is Barrio Alto meer een uitgaanswijk.
Maandag 12 september
Vandaag vier ik mijn verjaardag en die wilde ik graag in Sintra vieren, dus vroeg uit de veren ontbeten en de trein naar Sintra genomen. De reis met de trein duurde ongeveer zo'n 45 minuten, aangekomen in Sintra gelijk bus 434 genomen naar Pena Palace die als hoogst gelegen kasteel ligt. Deze kun je dus ook bijna niet lopen, bij de ingang van Pena Palace aangekomen moesten we enorm lang wachten totdat we eindelijk naar binnen konden. Ook weer met de Lisboa Card maar voorrang kun je hiermee vergeten, een kaartje uit de automaat gaat sneller. De korting die het wachten je oplevert is maar €0,40 per persoon, daarvoor mag je wel 35 minuten wachten totdat je naar binnen mag. Eenmaal binnen zagen we een soort van Disney kasteel in allerlei felle kleuren, best grappig om te zien. Ik vond het een erg apart maar toch heel mooi kasteel ook de inrichting was mooi gedaan. Ondanks het lange wachten meer dan de moeite waard om dit te bezoeken.
Na ongeveer een twee uur rond lopen zijn we met de bus weer terug naar Sintra centrum gegaan om vanuit daar te lopen naar Quinta de Regaleira. Het centrum van Sintra is overspoelt met toeristen en dus niet echt heel fijn om daar rond te lopen. Vanuit Sintra centrum ben je binnen 10 minuten lopen in Quinta de Regaleira, een bus konden we ook nemen maar we blijven natuurlijk Nederlanders en die kostte ons toch €10 en het lopen ging prima dus waarom moeilijk doen als het ook gratis kan :)
Eenmaal binnen was hier gelukkig de rij niet zo lang en ik wilde heel graag de tuin bezoeken van dit landhuis. De voorkant van dit landhuis met de beplanting was echt heel erg mooi om te zien en de rest van de tuin is groot en je hebt verschillende delen met grotten, waterputten en mooie varens. Hier een tijdje rond gelopen en omdat onze benen niet echt meer meewerkten zijn we terug naar het station, waar we gezellig samen nog een hapje hebben gegeten voor mijn verjaardag. Daarna weer richting Lissabon met de trein en een beetje opgefrist in het hotel , s'avonds zijn we nog even naar het nieuwe gedeelte van Lissabon gegaan met de metro en daar was ook een enorm winkelcentrum waar we wat hebben rond gelopen.
Daarna terug naar het hotel en tot mijn verbazing staat er een fles champagne, fruit en chocolade voor mijn verjaardag. Dus ik de receptie gebeld of dit wel klopt en jazeker speciaal voor mijn verjaardag! Wat een top hotel, heb nog nooit zoiets mee gemaakt op onze reizen. Daarna zijn we in de bar van het hotel mijn verjaardag nog gaan vierenen was gezellig.
Dinsdag 13 september
Heerlijk uitgeslapen, want om 12 uur moeten wij het hotel uit zijn maar onze vlucht vertrekt pas vanavond om 18:25 uur. Dus moeten we s'middags nog even uitzingen. Dus een beetje relaxen kan ook geen kwaad. Ik moet zeggen het hotel is een topper midden in Alfama, maat super centraal en rustig mooi design hotel.
rond 12 uur nog een rondje door Lissabon centrum gelopen en rond 16:00 uur de metro gepakt naar vliegveld Einde Lissabon reis.
was zeker een erg leuke bestemming, zeker de moeite waard!