yvonne-en-dennis.reismee.nl

Varadero, Cuba

27 november, Santa Clara/ Varadero
Vanmorgen vroeg ontbeten en snel met de auto naar Varadero, aan de vrouw die op onze auto heeft gepast de weg gevraagd en wonder boven wonder gaat het in een keer goed.
Na een uurtje of vier komen we aan bij Varadero en we vinden ook in een keer Beny's house (onze casa). Nu nog een casa voor Rahel regelen, want er is helaas geen plek in de onze.
Maar onze eigenaar heeft al een eigenaar gebeld en ze kan er terecht.
Daarna heerlijk op het strand gaan liggen, heerlijk dit is vakantie!
Daarna want rond gelopen door Varadero maar het is niet te vergelijken met de rest van Cuba. De wegen zijn goed, overal winkels en restaurants, als je hier komt als toerist proef je niets van het echte Cuba. Toch vind ik Varadero op dit moment prima, een beetje luxe is best fijn. De casa van Beny is super, schoon, locatie top, naast het strand, het beste eten tot nu toe van wat we gegeten hebben in Cuba en hij is een top vent. S'middags komen we de meiden uit Duitsland tegen die oorspronkelijk uit Ethiopië komen die we eerder al in Trinidad zagen. Zei vertelden dat ze voor best een hoog bedrag naar Cayo Coco zijn gegaan om te genieten van de mooie witte stranden en de zon. Maar helaas was de werkelijkheid anders, het stormde er en er was geen zon te bekennen.
Dat was erg balen voor de meiden, en zei zeiden dat de stranden van Varadero net zo mooi zijn. Na best lang kletsen terug gelopen en voor het eerst kreeft gegeten in de casa van Beny, echt verrukkelijk. We krijgen voor €15 een 5-gangen diner, dat is niet verkeerd en het smaakt ook nog eens heerlijk! Morgen maar weer eten in de casa.
28 november, Varadero
S'morgens na het ontbijt het schiereiland van Varadero gaan verkennen.
Het is niet veel meer dan alleen resorts met all-inclusive hotels en een paar straatjes met winkeltjes, restaurants en marktjes en natuurlijk het mooie zandstrand.
Vanmorgen ook maar na wat rondrijden de auto teruggebracht en gelukkig alle borg terug gekregen. Daarna met Rahel en de meiden uit Duitsland naar het strand gegaan om te zonnen en zwemmen, heerlijk! Mooi wit strand en een super blauwe zee en de temperatuur van het water is ook niet echt verkeerd. Na dit bijna de hele middag te hebben volgehouden zijn we bij een soort Cubaanse Mac Donalds gaan eten, goedkoop maar de smaak is niet echt hetzelfde als Mac Donalds. Het was erg gezellig met de meiden en na wat uren kletsen ging de tijd ineens erg snel. Na het eten in de casa zijn we gaan stappen bij La Bamba, dat is de disco van een hotel. Daar eenmaal aangekomen staat er ook weer een rij, net als bij de disco in Trinidad gaat het niet al te snel maar we hoeven gelukkig minder lang te wachten.
Eenmaal binnen hadden we het gevoel dat de muziek even was opgezet (top 40) enom 00:00 uurzou de dj zijn skills laten horen, maar na een uur was de muziek nog steeds even slecht en zacht dat we de Cubaanse norm van de een disco maar links laten liggen en weggaan. We gaan maar richting de kroegjes bij onze casa, daar heb je ook een Beatles kroeg waar hele slechte heavy metal te horen is. Wat niet meer klinkt dan hele hard gekrijs in de microfoon en wat slecht gitaarspel, pff nee dit is niet echt wat we zoeken.
Dan maar doorlopen naar het volgende tentje met weer erg slechte muziek, ik geloof dat dit niet de stapavond van ons leven wordt. We vinden het ookalle 5niet echt heel erg boeiend en hebben hetom 02:00 uurmaar opgegeven en naar de casa gegaan.
29 november, Varadero
Na 5,5 uur slaap gaan ontbijten en afgesproken met de meiden om naar het strand te gaan, maar helaas zoals best vaak deze vakantie gaat het waaien en regenen.
We gaan maar schuilen bij de koffietent tegenover onze casa en daar gezellig een bakkie doen. De rest van de dag is het af en aan met zon en regen best jammer, want buiten op het strand liggen heeft Varadero niet bepaald veel te bieden.
S'middags afscheid van de meiden genomen want die vertrekken vandaag al naar Havana voor hun laatste eindstop om daarna weer naar huis te vliegen. Wij zouden opzich ook wel naar huis willen, maar moeten het nog even uitzingen tot donderdag.
Hopelijk zit het weerons morgenmee en kunnen we nog even van het strand genieten op onze laatste dagen. S'avonds weer super lekker gegeten bij Beny, want koken dat kan zijn vrouw wel. Nog heel gezellig met twee Duitsers van een jaartje of 50 zitten kletsen die echt al heel erg veel van de wereld gezien hebben. Waanzinnige verhalen over Australie waar ze inmiddels al 4 keer geweest zijn, toch maar weer op de agenda zetten.
Altijd gaaf om mensen te spreken die al heel veel gereisd hebben, dus dat was wel een gezellig avondje.
30 november, Varadero
Na het ontbijt richting strand gegaan, want het was gelukkig erg mooi en goed strandweer.
Super lekker zonnetje, windstil en de golven die iets minder hoog zijn als de dagen ervoor.
Verder een Chill dagje en weer heerlijk gegeten bij onze casa.
1 december, Varadero
Dagje strand en na het avondeten met onze nieuwe Duitse buren van een jaartje of 30 een drankje gedaan bij de casa en de WIFI spot opgezocht die vlak bij onze casa ligt, eigenlijk ligt hij twee straten naast onze casa. Hebben we daarvoor gisteren 25 straten teruggelopen in de hitte op zoek naar een Wifi spot die er helemaal niet blijkt te zijn, wel is er een Etesca shop waarje een 2 uur internet kaartje kunt kopen om op een Wifi spot te gebruiken. Na wat drankjes en onze reisverhalen en reiservaringen van Cuba ga ik mijn bedje opzoeken.
2 december, Varadero/Havana
Na het afscheid van Beny de meiden en de Canadeese buren stond onze taxi naar Havana al voor de deur. We zouden een collectieve (gedeelde) taxi voor 35 cuc naar Havana hebben met nog twee andere mensen. Ik had er wel bij verteld dat het een grote auto moest zijn omdat we er veel en grote bagage hebben. En ja hoor, wat stond er voor de deur een MG autootje die best klein is voor 4 grote koffers, handbagage en 4 volwassenen.Dat ging natuurlijk nooit passen en degene die mee zouden gaan, schudden al nee met hun hoofd. Oké de chauffeur had een voorstel €15 meer betalen en de auto was privé voor ons.
Maar nee dat wilde ik niet, we hebben immers een prijs afgesproken en ik heb duidelijk verteld dat we twee grote koffers en handbagage hebben en toen hij dat is geen probleem.
Na enige onderhandeling gaan we uiteindelijk voor €42 van Varadeo naar Havana.
Na een hele mooie route en prachtig weer komen we rond 11:00 uur aan bij de casa van Tamara. Daar staan Nana en Ilianne ons al optie wachten.
Zij doen samen de schoonmaak en koken, maar beginnen al om 06:00 uur aan het ontbijt, terwijl de meeste toeristen pas om 09:00 uur gaan eten. Waarom beginnen ze zo vroeg en wat doe je 3 uur lang aan het voorbereiden van een eitje en wat toast, ik weet het niet.
Ze hebben mij en Dennis de 4 ochtenden dat wij er waren in ieder geval wakker gemaakt.
Mooie baan, de hele dag hangen in en om de casa een kamer schoonmaken en wat kletsen, een top baan! Om een uurtje of 12:00 zien we Rahel weer, nu nog naar de Havana Club voor een drankje en lekker gegeten bij een Goed Italiaans restaurant wat Rahel wist te zitten. S'middags afscheid genomen, wat erg jammer was na een super gezellige tijd gehad te hebben. Maar we gaan zoiezo afspraken in Nederland.
3 december, Havana/ Amsterdam
Laatste dag nog wat souvenirs gehaald en 4 uur voor tijd gaan het vliegveld en die tijd hadden we ook echt nodig. Het gaat onwijs traag zowel Cuba in als uit.
Ook mochten we na de afschaffing van de 25 cuc p.p. Die nog wel betalen, omdat wij een vliegticket hadden voor 1 mei.
Na een hele heftige en turbulente vlucht Nederland weer gehaald en kunnen we weer terug denken aan een vreemd, apart land met vele tegenstellingen. Mooie lanschappen gezien, leuke mensen ontmoet, lekker gegeten maar ook heel veel viezigheid en armoede gezien al met al een ervaring rijker.