yvonne-en-dennis.reismee.nl

Cienfuegos, Cuba

19 november, Soroa/Cienfuegos
Vanmorgenom 07:00 uurontbeten en van Soroa naar Cienfuegos gaan rijden, we moesten door de ring van Havana heen rijden.
Gelukkig stond er een bord Autopista Nacional A1 en die maar blijven volgen en na ongeveer 15 km door de stad Havana heen gelukkig gevonden.
Ook moesten wij nog tanken en na de eerste keer bij Soroa aan de autopista opgelicht te zijn nu maar in Havana getankt bij een betrouwbare pomphouder, nu waren wij in plaats van 37 maar 18 cuc kwijt. Het enige nadeel is aan twee kanten komen ze het tankstation op rijden dus wie is nu eerst en hoe kom je er weer af, wat een chaos zeg.
Een hele aparte stijl van even tanken, dat gaat hier heel ingewikkeld.
Maar goed na enige tijd wachten is het toch gelukt om te tanken, wel een hele uitdaging.
Onderweg willen we graag iets van muziek horen, maar dat is of heel veel gebrabbel door Cubaanse dj's zonder muziek of de tune van bijvoorbeeld Michael Jackson met Billie Jean zonder zang. Cd's zijn we vergeten en de twee die we in de auto hebben, waarvan we er 1 hebben gekocht in de bar van het Havana Club museum hebben we inmiddels al grijs gedraaid en zo spectaculair is de cd nu ook weer niet. De andere cd zat nog in de huurauto en is een iets snellere versie van Cubaanse muziek, maar die cd kennen we onderhand ook al.Dus we doen het maar met de muziek die we hebben. Na bijna 4,5 uur rijden aangekomen bij de casa in Cienfuegos en ik loop naar binnen om mij voor te stellen en om te regelen dat wij in de kamer kunnen. Dennis wordt op straat in zijn auto gelijk aangesproken door een 'jintero' (dat is een oplichter of iemand die je meelokt naar een andere casa) dat deze casa vol is en hij wel een goede casa weet. Maar ik heb inmiddels al kennis gemaakt met de eigenaren van de besproken casa en de kamer al gezien, dus helaas jintero jammer voor je.
Toch moet je steeds op je hoede zijn in Cuba, want ze lichten je op je met van alles.
Ook op straat worden aangesproken, met he how are you my friend, do you have $5?
Alsof we miljonair zijn en iedereen maar gewoon geld geven, dat is best irritant.
Of je loopt met een flesje Cola en meerdere mensen gebaren naar je dat ze wel een slokje willen, nee dat is niet echt heel lekker lopen met je colaatje. Ik probeer mij er niets van aan te trekken, maar toch een minder gevoel. Of een fietstaxi die de hele boulevard naast je blijft fietsen om je maar in zijn fietstaxi te lokken, terwijl je lekker een stuk wil lopen na een halve dag in een auto gezeten te hebben. Maar goed het hoort nu eenmaal bij het reizen en bij het land Cuba, dus ik trek me er niet teveel van aan en doe gewoon mijn ding.
Na het inchecken in de casa en het binnen leggen van de koffers maar een beetje Cienfuegos gaan bekijken, een niet erg aantrekkelijke plaats en als we deze over hadden geslagen hadden we niets gemist. We zijn richting de winkelstraat gelopen en drie souvenirs gekocht, maskers voor in ons huis. Ze zijn erg leuk en ben er heel blij mee!
Na enige tijd terug gegaan naar de casa en daar een drankje gedaan op ons mooie grote balkon.
20 november, Cienfuegos
Een rondje gelopen door Cienfuegos maar door de enorme hitte en de 95% luchtvochtigheid is het eigenlijk niet te doen en zijn we maar snel terug gelopen naar de casa. Vandaag een off-dag er valt toch niet veel te beleven hier in Cienfuegos maar de casa is lekker groot en een prima tuin vol met palmbomen en bananenbomen.
Alleen een eten is best een probleem, het aan de vrouw van de casa gevraagd of wij mochten avondeten, en het antwoordt was uh nee we hebben geen gas meer genoeg om te koken. Dan maar op zoek naar iets van een restaurant om te eten, na veel zoeken ook dat niet gevonden en wat er was durfden wij beiden niet te eten. Toen maar ons laatste restje stroopwafels en wat chips van de supermercado gegeten, niet echt wel maar iets om op te teren. Heb zin om morgen naarTrinidad te gaan ben benieuwd. We hebben via het Cuba telefoonnetwerk contact met Rahel uit Rotterdam en daar morgen ook mee afgesproken en het is dan ook haar verjaardag.