yvonne-en-dennis.reismee.nl

Soroa, Cuba

17 november, Vinales/Soroa
Om 09:00 uurontbeten, Analuisa betaald, afscheid genomen en rond10:00 uurvertrokken richting Soroa. Het is niet heel ver, maar zo'n 80 km vanaf Vinales.
Maar toch doen we er weer enige tijd over, omdat de weg naar Soroa verstopt zit achter een tankstation waar we op de heenweg toevallig getankt hebben.
De snelweg is vol met boeren met paardenkarren, oldtimers die echt bijna uit elkaar vallen, mensen die op de weg staan om mee te liften, fietsende mensen, wegwerkers met een grote emmer met teer om de gaten in de snelweg op te vullen, dan de bewegwijzering die is er niet. Het fout rijden is orde van de dag, geen tom tom, geen borden met waar je heen moet, best heftig als je voor het eerst rijd hier! Maar Dennis doet het prima en gelukkig na veel zoeken lukt het om de weg te vinden. Na aankomst bij de casa van Don Agapito in Soroa is het hele mooie natuur maar heel weinig te beleven.
Wel de grootste orchideeën tuin ter wereld, watervallen en je kunt zippen in Las Terazzas dat ligt hier in de buurt. De casa van Don Agapito is prima, op een heuvel midden in de natuur, de orchideeën tuin, waterval, kasteel in aanbouw en heel veel muggen.
En de muggenbulten zijn niet normaal groot echt enorm, lijkt wel of ik drie knieën heb nu.
Na aankomst de boel buiten een beetje verkent en wat gaan eten bij de casa, het stikt er van de kleine vliegjes en gaan dus ook op je avondeten zitten. Het eten is goed bereid dus dat is best zonde dat vliegjes de boel verzieken. S'avonds is hier niet veel te beleven dus maar weer op tijd naar de kamer.
18 november, Soroa/Las Terrazas
Na het super uitgbreide ontbijt voor 3 cuc maar richting Las Terrazas gereden binnendoor, het is niet zover rijden vanaf de casa dus dat moet lukken.
Na wat rechtdoor te hebben gereden is er ineens een splitsing, wat nu?
Er staan twee jongens in de middle of nowhere, dus deze maar aangesproken.
Hij slist en praat heel snel Spaans, dus ik begrijp er geen hout van, volgens mij wilde hij mee rijden, hem niet meegenomen en naar links gereden. Daar staat ineens een plaatsnaam die niet in de richting van Las Terazzas is maar de andere kant op, toch maar weer teruggekeerd naar de splitsing om nu de andere kant op te gaan.
Daar waren ze aan de weg bezig en stonden hele grote sjofels en wij dus weer omgekeerd om het maar via de snelweg te proberen.
Dat lukte wel en eenmaal aangekomen bij Las Terrazas moeten we 4 cuc entree betalen.
Het zippen wilden wij graag doen, maar dat kost gewoon €35 per persoon voor een paar baantjes. Veel te duur en dat dus maar geskipt,we hadden immers in Costa Rica en Laos al gezipt toen een drankje gaan doen bij hotel Moka dat heel mooi gelegen ligt midden in de natuur. Daarna de omgeving verkent en de weg naar links genomen kwamen we uiteindelijk weer uit bij de weg met de sjofels, dat is stom zeg hadden we net zo goed 4 cuc in onze zakken kunnen steken en minder ver hoeven rijden.
Daarna tegenover onze casa naar een hele mooie waterval gegaan, voor op het terras zaten ongeveer 20 Nederlanders die met Shoestring een groepsreis hadden in Cuba.
Even mee zitten kletsen en de super mooie waterval bekeken, er was bijna geen toerist verder alleen een muzikant en de Zwitsers die we eerder op de dag al tegenkwamen bij hotel Moka. Daarna wat gechilled bij de casa en gegeten onze buren waren weer twee nieuwe Duitsers, zoals wij de hele reis al tegenkomen. Weer op tijd gaan slapen, want morgen een lange reis naar Cienfuegos voor de boeg.
Maar bijna de hele nacht niet geslapen door de enorme aantallen muggenbulten met een doorsnee van zo'n 12 cm groot :(
Ik heb nog nooit zulke grote muggenbulten gehad of gezien.