yvonne-en-dennis.reismee.nl

Krakau wat een geweldig mooie en bijzondere stad.

18-3-2015 van Schiphol naar Warschau en daarna met de trein naar Krakau.

Vanmorgenom 03:30 uural klaarwakker, omdat ik (zoals altijd) vol met adrenaline zit voor de reis die komen gaat. Dusom 06:32 uurop Barendrecht station en ingestapt in de trein waar mijn moeder al in zat. Toen Rotterdam CS, Schiphol en na een uur vertraging met het vliegtuig aangekomen op Warszawa Chopin.
Vanuit daar met een aardige Nederlandse meneer meegereden die ons heeft afgezet op station Warszawa Centraal.
Hij woont toevallig in Warschau en wij raakten aan de praat met hem omdat we Zloty's wilden halen voor een treinkaartje in Warschau om de eerste trein te halen. De trein die we moesten hebben, hadden we toch al gemist dus dan maar een trein later. We hadden al een treinticket met de datum, coupe en stoelnummers, maar deze waren natuurlijk bezet. Dus toen zijn we maar ergens gaan zitten.
Even later kwamen degene waar wij van op hun stoelnummers zaten, en dus maar weer verkassen. Even later maar weer verplaatst naar een lege coupe en hier kwam de conducteur ons ook controleren, hij vondt het prima en zei er niets van.
Het uitzicht wat we 2,5 uur lang gezien hebben was niet echt spectaculair, veel vlakke landschappen en wat dor gras en af en toe veel dennenbossen.
Rond17:00 uurna een lange reisdag aangekomen in Krakau Glowny en vanaf het treinstation naar ons hotel gelopen. Daarna nog wat rond gelopen en sushi gaan eten in een achteraf straatje vlakbij het Rynek plein.
19-3-2015 Krakau
Vanmorgen weer vroeg wakker (06:00) en op tijd eruit en heerlijk ontbeten in het hotel, met echt heel veel keus aan ontbijt. Daarna spullen gepakt en eerst naar het Wawel kasteel/fort gelopen. Alle belangrijke bezienswaardigheden zijn op loopafstand van ons hotel, dus echt perfect. Hier een tijdje rond gelopen op het Wawel plateau, in het Wawel museum met oude opgravingen en het Wawel kasteel/fort aan de buitenkant bekeken.
Daarna richting de joodse wijk Kazmierz gelopen en daar wat rond gekeken en een lokale markt bezocht. Daar hadden de marktkoopmannen nog koopwaar uit de 2e Wereldoorlog, zoals davidsterren, gasmaskers en andere dingen die je juist niet zou verwachten bij deze mensen in de joodse wijk.
Na deze joodse wijk hebben we een soort Krakause tuk tuk genomen naar de Schindlers List fabriek. Deze hebben wij grondig bekeken en met een entree van nog geen €5 zeer de moeite waard! Echt best heftig om te zien en allerlei foto's en getto reconstructies en films over hoe het eraan toe ging in de 2e Wereldoorlog, na zo'n twee uur waren we pas uitgekeken. Ook was het kantoor van Oscar Schindler nog zoals hij hem achter heeft gelaten helemaal in tact en spullen van mensen die men achter heeft moeten laten kon je ook nog zien. De foto's van de mensen die het overleefd hebben dankzij Oscar Schindler kon je ook zien en ook is hier de film opgenomen van schindler's list.
Na dit museum bezoek met de Krakause tuk tuk richting Rynek Glowny, het bekende plein van Krakau wat dus in de 2e Wereldoorlog omgedoopt was tot Adolf Hitler platz.
Maar nu het gelukkig gewoon weer Rynek Glowny heet zijn we naar de mooie Mariakerk gegaan, waar je bijna niet omheen kunt als je daar loopt.
Wat een schitterend mooie kerk, wat een pracht en praal van binnen.
Na dit bezocht te hebben nog naar het Hardrock café, de Lakenhal en de markt op het Rynek plein geweest. Daarna heerlijk gaan eten in de Florianski straat, deze straat zit aan de straat van ons hotel.
Daarna nog wat gaan shoppen bij het shopping mall grenzend aan treinstation Glowny en daarna de treinkaart naar Warschau online besteld. Deze was ineens 3 keer duurder, omdat wij nu twee dagen voor vertrek pas boekten.
Die heenreis hadden we 4 weken vantevoren geboekt en dat scheelt dus enorm veel geld, wist ik veel? Maar goed we hebben de trein terug en een zitplaats, hier gaat het zo zitplaatsen vol dan een andere trein nemen, dat werkt bij de NS wel anders.
Daarna nog wat gaan drinken aan de zuid-oost kant van Rynek Glowny, in een ondergrondse bar. Dit was erg gezellig en een gangenstelsels van allerlei barren.
Daarna terug naar het hotel want morgen staat Auschwitz en de Wielikz zoutmijn op het programma.